کد خبر: ۱۵۹۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد:

افزایش فعالیت داروخانه‌های شیراز به ۸۹۵ داروخانه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از رشد توامان مراکز خصوصی حوزه سلامت در کنار مراکز دولتی، برای ارایه خدمات سلامت به مردم و بیماران خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،سید وحید حسینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به پیشرفت حوزه سلامت فارس در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، افزایش تعداد خانه‌های بهداشت استان از ۲۵۸ مورد به ۹۰۲ خانه بهداشت؛ افزایش تعداد مراکز بهداشتی درمانی فعال شهری و روستایی از ۲۱۶ به ۵۰۳ مورد و افرایش تعداد پرستاران شاغل در دانشگاه از ۸۰۰ نفر به ۶ هزار و ۷۶۲ پرستار را نمود روشنی از مسیر رشد کشور در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی عنوان کرد.

وی آمارهای یاد شده را مربوط به بخش دولتی خدمات سلامت در استان عنوان کرد و از رشد توامان مراکز خصوصی حوزه سلامت در کنار مراکز دولتی، برای ارائه خدمات سلامت به مردم و بیماران خبر داد.

حسینی رشد تعداد پزشکان عمومی شاغل در دانشگاه از ۱۱۸ پزشک به هزار و ۴۶ پزشک عمومی در سال ۱۴۰۱ را نمودی دیگر از روند روبه‌رشد خدمات سلامت در فارس طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد که تعداد پزشکان متخصص مشغول به خدمت در شیراز در سال ۱۳۵۷، تنها ۳۰ نفر بوده درحالی‌که اکنون ۷۴۱ پزشک متخصص و فوق‌تخصص در شیراز فعالیت دارند؛ همچنین تعداد اعضای هیئت‌علمی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیش از انقلاب ۸۰ نفر بوده و اکنون ۹۹۸ پزشک متخصص در قالب عضو هیئت‌علمی دانشگاه به ارائه خدمت مشغول هستند.

خدمت‌رسانی ۵۰۷ پزشک متخصص

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اعلام اینکه پیش از انقلاب اسلامی، مردم شهرستان‌های استان، از حضور پزشکان متخصص و فوق‌تخصص بی‌بهره بوده‌اند، گفت: در حال حاضر با تلاش‌های انجام شده برای گسترش عادلانه خدمات سلامت در تمامی مناطق استان، ۵۰۷ پزشک متخصص در شهرستان‌های استان فارس خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی همچنین تعداد کل بیمارستان‌های فعال استان در سال ۱۳۵۷ را ۲۵ بیمارستان برشمرد که در حال حاضر این تعداد در بخش دولتی به ۶۹ بیمارستان رسیده است و گفت: در زمینه تخت‌های ویژه در استان نیز از ۶ تخت در پیش از انقلاب، اکنون به آمار هزار و ۱۱۸ تخت ویژه دست‌یافته‌ایم و همچنان نیز در حال افزایش است که رشد حدود ۲۰۰ برابری در چهار دهه گذشته را نشان می‌دهد.

مقام ارشد حوزه سلامت در استان، در ادامه به مقایسه تعداد آزمایشگاه‌های استان در سال ۱۳۵۷ و اکنون پرداخت که از ۱۰ آزمایشگاه، اکنون به ۳۱۷ آزمایشگاه افرایش یافته و اضافه کرد: از جهت کیفی نیز پیشرفت‌های چشمگیری، در ردیف کشورهای پیشرفته دنیا داشته‌ایم.

حسینی در ادامه تعداد مراکز پرتونگاری در استان، در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی را ۳۵ مرکز عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۲۳۷ مرکز با تجهیزات پیشرفته در فارس فعالیت دارند؛ همچنین تعداد داروخانه‌ها در استان فارس از ۱۸ داروخانه پیش از انقلاب به ۸۹۵ داروخانه رسیده است.

وی همچنین انجام عمل‌های پیوند کبد، پیوند کلیه، پیوند قرنیه چشم و کاشت حلزون شنوایی را از دیگر پیشرفت‌های فارس در عرصه سلامت برشمرد که آمارها نشان‌دهنده انجام ۶ هزار و ۱۱۹ پیوند کبد، ۵ هزار و ۱۸۱ پیوند کلیه، ۹ هزار و ۲۹۶ پیوند قرنیه چشم و هزار و ۵۹۹ مورد کاشت حلزون شنوایی در فارس، طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است.


افزایش فعالیت داروخانه‌های شیراز به ۸۹۵ داروخانه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه در شاخص تعداد دانشجویان دکترای حرفه‌ای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیز از ۶۳۲ دانشجو پیش از انقلاب اسلامی، اکنون ۴ هزار و ۹۲۴ دانشجو در این رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند که از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی و به پشتوانه خون شهدا به‌دست‌آمده است.

حسینی افزود: در حال حاضر در منطقه خاورمیانه، جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از شاخص‌ها در سطح اول منطقه قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره برگزاری هفته سلامت از نهم تا پانزدهم اردیبهشت در کشور و استان گفت: نام‌گذاری روز جهانی بهداشت در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی از سوی دکتر «محمدحسین حافظی» به‌عنوان نماینده ایران در سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد شد و از همان سال این نام‌گذاری در سطح بین‌المللی اجرا شده و هر ساله یک موضوع به‌عنوان شعار محوری عنوان می‌شود که امسال موضوع «سلامت برای همه» به‌عنوان شعار سال انتخاب شده است.

پیشتازی فارس در اجرای پزشکی خانواده

مقام ارشد حوزه سلامت در استان فارس با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران، شعار «سلامت برای همه»، در کنار «عدالت در سلامت» به‌عنوان یکی از برنامه‌های دولت در اولویت قرار دارد و با محوریت پزشکی خانواده و با شعار «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» در حال پیاده‌سازی است، گفت: برنامه پزشک خانواده که از حدود ۱۰ سال پیش در استان‌های فارس و مازندران به‌صورت آزمایشی انجام شده، مزایایی داشته است که با اجرای این برنامه در تمام کشور، پرداخت از جیب مردم بسیار کاهش پیدا می‌کند.
 

وی با بیان اینکه این برنامه با اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر اخیر به شیراز، از اردیبهشت امسال در بیش از ۵۰ شهر کشور و با اولویت مناطق محروم آغاز شده است اظهار امیدواری کرد باتوجه‌به تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای عدالت در سلامت، این برنامه در تمام کشور اجرایی شود تا مردم از مزایای آن استفاده کنند.

حسینی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای نقش محوری مراقبان سلامت در برنامه سلامت خانواده توضیح داد: براین‌اساس، همانند مناطق روستایی و حاشیه شهرها که «بهورز» به‌صورت فعال مسائل سلامت بیماران را پیگیری می‌کرد، اکنون «مراقب سلامت» با تشکیل پرونده برای جمعیت تحت پوشش، وضعیت سلامت آنان را پیگیری کرده و در صورت لزوم، فرد به سطوح بالاتر ارجاع می‌شود.

تلاش قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه برای تسریع در تحقق جوانی جمعیت

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع جوانی جمعیت به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‌های کشور اشاره کرد و افزود: رشد نرخ جمعیت استان در سال ۱۴۰۱، یک و سه دهم بوده است؛ باتوجه‌به آمار ۱۵ درصدی ناباروری در زوجین و پایین‌بودن نسبی آمار ازدواج، برای حفظ ترکیب جمعیتی کشور، لازم است خانواده‌ها به بحث ازدواج و فرزندآوری توجه بیشتری داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با سوق یافتن جمعیت به سمت میان‌سالی و سپس کهنسالی، نیروی مولد جامعه در همه بخش‌ها کاسته می‌شود و مانند کشورهای غربی برای تأمین نیروی مولد، باید مهاجرپذیر شویم.

حسینی با اشاره به طرح موضوع کاهش نیروی جوان و اهمیت توجه به جوانی جمعیت برای نخستین‌بار از سوی مقام معظم رهبری گفت: در حال حاضر قرارگاه جوانی جمعیت در کشور، استان، دانشگاه و مجموعه‌های مختلف تشکیل شده و امیدواریم بتوانیم کاستی‌های موجود را با تشویق و ترغیب افراد به داشتن فرزند بیشتر جبران کنیم.

مقام ارشد حوزه سلامت در فارس در ادامه امید به زندگی را یکی از شاخص‌های مهم در کشور برشمرد و گفت: امید به زندگی در مردم پیش از انقلاب اسلامی، ۵۲ سال بوده و اکنون به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی به ۷۸ سال رسیده است که حاصل تلاش‌های مسئولان و خدمتگزاران مردم در حوزه‌های مختلف بوده است.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان