کد خبر: ۱۵۹۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۲ - ۰۱ تير ۱۴۰۲
پژوهشگر دانشگاه در گفتگو با شیرازه:

چمران یک شخصیت منحصر به فرد و تکرار ناپذیر

یک مدرس و پژوهشگر دانشگاه، گفت: شهید چمران یک شخصیت منحصر به‌فرد و تکرار ناپذیر بود که زندگی شخصی و علمی‌ و تحصیلاتش هم بیانگر این موضوع است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، شهید چمران یک شخصیت منحصر به فرد است که بر اساس زندگی‌نامه و خاطراتی که از دوران طفولیت و مدرسه و دانشگاه او ثبت شده، یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌هایش، توجه به علم و تلاش و پشتکار در خصوص تحصیل و همچنین تهذیب نفس است؛ به طوری که در یکی از خاطراتش اینگونه نقل شده است که خطاب به مادرش می‌گوید: ” زمانی که می‌خواستم از ایران بروم، گفتی خدا را فراموش نکن و من در هیچ لحظه‌ای از زندگی‌ام خدا را فراموش نکردم”.

داود دهقان استاد دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار این رسانه در خصوص خصوصیات شهید چمران، گفت: شهید مصطفی چمران یک شخصیت منحصر به‌فرد و تکرار ناپذیر بود که زندگی شخصی و علمی‌ و تحصیلاتش هم بیانگر این موضوع است؛ به گونه‌ای که مقام معظم رهبری در خصوص شخصیت وی فرمودند: باید کاری کنیم که محصول دانشگاه‌ها به طور طبیعی چمران‌ها شود.

وی افزود: امام خمینی(ره) نیز در متن پیام تسلیت شهادت شهید چمران فرمودند؛ سعی کنید مثل چمران زندگی کنید و مثل چمران بمیرید و این بدان معناست که شخصیت دکتر چمران بسیار متفاوت است.

دهقان ادامه داد: شخصیت وی بسیار جامع است که جامع بودنش به خاطر سبک زندگی پدر و مادرش بود، پدر و مادری که برخلاف زمانه‌ای که در آن زندگی کردند، بسیار سالم و به شیوه دینی زندگی کردند.

این مدرس و پژوهشگر دانشگاه، اضافه کرد: چمران زمانی که وارد زندگی می‌شود با اولین شخصیتی که آشنا شده و خو می‌گیرد، امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود، به ‌گونه‌ای که خود را به عنوان یک آیینه در جلوه‌ای از جلوه‌های حضرت علی نگاه می‌کرد و با خود عهد و پیمان بسته بود که شبیه علی شود و همین امر مسیر زندگی‌اش را تغییر می‌دهد.

دهقان با بیان اینکه خداوند مصطفی چمران را طوری تربیت کرد که الگوی همه نسل‌ها باشد، اظهار کرد: به‌گونه‌ای پیش میرود که با مطالعه نهج‌البلاغه و نگاه به مکتب امیرالمومنین پایه زندگی و شخصیتش بر اساس این مکتب شکل می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: چمران در زندگی و کلام امیرالمومنین غرق شده و تبدیل به یک درخت تناور می‌شود؛ تا حدی که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، آرام آرام صدای مظلومیت مردم لبنان را می‌شنود و جنگ‌های نامنظم را شکل می‌دهد و تا پایان حتی تا به امروز همان استراتزثژی در پیش گرفته شده و تمام هیمنه غرب را بر هم می‌زند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگر تفکر چمران‌‌ها در کشور حکمفرما شود قطعا مملکت از این که هست قوی‌ تر خواهد شد؛ اگر امروز دکتر چمران حضور داشت شاید حوزه هسته‌ای کشور خیلی سریع‌تر به نتیجه می‌رسید.

دهقان در پایان به نحوه شهادت شهید چمران اشاره کرد و افزود: عاقبت یک ترکش کوچک پشت گردن شهید چمران می‌خورد و موجب شهادتش می‌شود.

انتهای پیام/224224




نظرات بینندگان