کد خبر: ۱۶۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
یادداشت؛

مسئولیت‌پذیری به سبک رجایی و باهنر

سخت‌ کارکردن، برای رضای خدا قدم برداشتن و به دنبال منافع شخصی و جذب توجه نبودن از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که مدیران و مسئولان دولتی باید سرلوحه خود قرار دهند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، هفته دولت یادآور اَبَرمردانی چون شهیدان رجایی و باهنر به‌عنوان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر فقید ایران است که نمونه‌هایی بارز و بی‌نظیر از سخت‌کوشی، تواضع، تعهد و خدمت صادقانه به مردم هستند که در عین اخلاص، همه وجود خود را وقف پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی و نیز گره‌گشایی از مشکلات کشور در شرایط بحرانی آن دوران کرده‌اند.

آن دو بزرگوار در تعهد و مسئولیت‌پذیری نمونه بارز شخصیت انقلابی بودند که شیرازه وجودی‌شان برگرفته از اصول اسلامی بود که معمار کبیر انقلاب پایه‌گذاری کردند؛ چراکه به‌خوبی معنا و مفهوم واژه انقلابی را درک کرده بودند و اعمال و رفتارشان در تمامی بُعدهای موجود در جامعه براین‌اساس بود و ملت هم ملاک ارزیابی خود را به آنها بر پایه میزان عیار انقلابی‌شان می‌سنجیدند. 

اوج مسئولیت‌پذیری شهید رجایی را می‌توان در سخنرانی زمان تصدی‌اش به‌عنوان رئیس‌جمهور فهمید که گفت: در جهنم خدا یک جایی دارد که فشار عذابش مساوی است با گناه ۳۶ میلیون انسان و آنجا جای من است که حرکت و سخن و برخوردم روی زندگی آنها تأثیر می‌گذارد. 

مدیران امروز در جایگاهی قرار دارند که یک بله و یک نه آنها نه‌تنها در سرنوشت عموم جامعه تأثیر دارد؛ بلکه به طور مستقیم تعیین‌کننده زندگی یا مرگ انسان‌ها نیز می‌شود که اگر مدیران همین یک جمله شهید رجایی را سرلوحه اعمال و رفتار خود قرار دهند قطعاً شاهد عاقبت‌به‌خیری خود در تصدی مسئولیت و زندگی در جامعه می‌شوند و از طرفی با این مرجع، مدیریت آنها از فساد، تبعیض، رانت‌خواری و ازاین‌قبیل موارد مصون خواهد یافت. 

البته در خصوص ویژگی‌های دولت کوتاه اما اثرگذار و مهم شهید رجایی و شهید باهنر آن‌قدر مهم و عظیم هستند که هر مسئولی جهاد و در محاصره مشکلات سخت‌کار کردن آنها را در خود ایجاد نماید بی شک تبدیل به یک مسئول اثرگذار و موفق خواهد شد. 

صدالبته سخت‌کار کردن، برای رضای خدا کارکردن و به دنبال منافع شخصی و جذب توجه نبودن از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که مدیران و مسئولان دولتی را سرلوحه خود قرار دهند؛ بلکه زمینه پیشرفت جامعه را رقم بزنند و اگر در برابر مسئولیت، عجز باشند نتیجه‌ای جز خسران نخواهد داشت. 

در واقع آنچه سبب شد یاد و خاطره این دو شهید بزرگوار در اذهان و افکار مردم باقی بماند، آشنایی آنها با مشکلات مردم و تلاش‌های بی‌منت و خالصانه بود؛ زیرا با توکل به خداوند متعال و بصیرت و دانش خود در مسیر ارتقا و پیشرفت ایران اسلامی گام برداشتند و همین سبب شد به خاری در چشم دشمنان اسلام تبدیل شوند و در نهایت نقشه ترور این دو شخصیت ارزشمند توسط گروهک تروریستی منافقین طراحی شد که به همین مناسبت این روز را هم‌زمان روز مبارزه با تروریسم نامیدند.

نویسنده: سعید برزگر؛ فعال اجتماعی

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان