کد خبر: ۱۶۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
در حوزه صنایع‌ دستی استان فارس انجام شد؛

ایجاد ۳ هزار شغل در۲ سال

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: طی ۲سال گذشته بیش از ۳ هزار شغل در حوزه صنایع‌ دستی در استان ایجاد شدت و تعهد اشتغال در این حوزه‌ بیش از ۱۰۰ درصد محقق شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، سید مؤید محسن نژاد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای بروز رسانی تولید در زمینه‌های کمی و کیفی آموزش است و در همین راستا ۶۴۰ کلاس آموزش صنایع‌دستی برگزار شد که در ۱۵ زندان استان فارس تعداد ۵۵۰ نفر زندانی از آموزش صنایع دستی بهره‌مند شدند.

وی همچنین حمایت از صنعتگران را در امر درآمدزایی بسیار بااهمیت دانست و تصریح کرد: در این راستا در دولت سیزدهم در ۴۲ نمایشگاه داخلی و چهار نمایشگاه خارجی شرکت داشته‌ایم.
محسن نژاد با اشاره به ثبت و رونمایی از دو برند صنایع‌دستی خاتم سروناز و خاتم خاتون شیراز، خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین اقدامات و راهکارها برای بازاریابی، تبلیغات و فروش صنایع‌دستی است.

این مقام مسئول عنوان کرد: صدور مجوزات سه‌گانه کارت شناسایی، کارت انفرادی و کارت کارگاهی به تعداد ۷۶۰۰ مورد از دیگر کارهای انجام‌شده در این حوزه بود و همچنین با احیای رشته صنایع‌دستی سیاه‌چادر و اوبی بافی زمینه را برای احیای مجدد و بازنده سازی دیگر رشته‌های فراموش‌شده فراهم کردیم.

محسن نژاد در خصوص شناسایی و ثبت شهر و روستاهای ملی صنایع‌دستی نیز گفت: شهر خشت کازرون (حصیربافی)، روستای کندازی مرودشت (رواربافی) و روستای تنگ چوگان کازرون (رند بافی) از موضوعات مهم بود که در دولت سیزدهم انجام گرفت.

وی ادامه داد: ۷۸ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات از تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ مشاغل خانگی بنیاد برکت از دیگر عملکردهای این اداره کل بود که به صنعتگران فعال استان فارس پرداخت شد تا در زمینه تولید محصول و رفع موانع تولید حوزه خود گام بردارند.

ایجاد ۳ هزار شغل در۲ سال

محسن نژاد بیان کرد: میزان صادرات صنایع‌دستی به انضمام زیورآلات سنتی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به کشورهای ایتالیا، قطر، آلمان و روسیه بوده است.

وی ادامه داد: اخذ ۲۳ مهر اصالت یونسکو، درجه هنری نشان ملی هنرمندان نیز از عملکردهای دوساله در این حوزه بوده که امسال نیز در آذرماه ۱۴۰۲ همایش مربوطه به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد.

محسن نژاد به برپایی ۳۵ کارگاه رایگان و حمایتی نیز اشاره کرد و گفت: واگذاری کارگاه‌های تولیدی به هنرمندان شاخص صنایع‌دستی طی تفاهم‌نامه با بهزیستی و بنیاد شهید فارس در دولت سیزدهم انجام‌گرفته است.

وی افزود: ۶ خانه صنایع‌دستی گره چینی، تذهیب و گل و مرغ و کهربا نیز در فارس طی این دو سال راه‌اندازی شد که مراکز مهمی برای آموزش و تربیت هنرمندان صنایع‌دستی است.

محسن نژاد همچنین به موقعیت شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: در راستای حفظ و ارتقای این جایگاه نیز اقدامات مناسبی انجام پذیرفت به‌طوری‌که شش سردیس از شاخص‌ترین هنرمندان پیش‌کسوت صنایع‌دستی ساخته و در محل باغ جهان‌نمای شیراز در معرض دید عموم قرار گرفت.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان