کد خبر: ۱۶۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
در گفتگوی اختصاصی با فرماندار شیراز مطرح شد:

پساب شیراز به شرکت «پاسارگاد کوار» فروخته می‌شود

فرماندار شیراز به انتقال آب شیراز به شرکت پاسارگاد کوار هم اشاره کرد و گفت: دو تصفیه‌خانه در شیراز وجود دارد که مجاز هستند پساب خود را به فروش برسانند و طبق تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده بخشی از پساب شیراز به این واحد صنعتی فروخته می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، با بررسی‌های انجام شده توسط خبرنگاران این رسانه و تحقیقات میدانی و همچنین پیامک‌ها و درخواست‌ها و مطالبات مردمی که از سوی مخاطبین شیرازه به بخش ارتباطات مردمی این پایگاه خبری ارسال شده است، برخی موضوعات مشترک که جز مشکلات و مطالبات مردم کلان‌شهر شیراز بود، دسته‌بندی گردید و جهت پاسخگویی و پیگیری هر یک از این مطالبات طی دعوت از لطف‌الله شیبانی فرماندار شهرستان شیراز با وی به گفتگو نشستیم.

وی با حضور در دفتر پایگاه خبری شیرازه به برخی از این سؤالات و مطالبات پاسخ گفت.

مشکلات کلانشهر شیراز زیر ذره‌بین رسانه

در ابتدا به سراغ مهم‌ترین مطالبه عمومی مردم شیراز که حضور بیش از حد افاغنه و اتباع بیگانه و مشکلات و آسیب‌های ناشی از حضور آنهاست رفتیم.

پساب شیراز به شرکت پاسارگاد کوار فروخته می‌شود

عدم نظارت و کنترل مناسب مرزها موجب افزایش حضور افاغنه در کشور

شیبانی دراین‌خصوص گفت: این موضوع به چند علت مرتبط است که یکی از آنها متأسفانه و یا خوشبختانه مهمان‌نوازی و پذیرش خوب شیرازی‌هاست که از قدیم‌الایام به خون‌گرمی، مهمان‌دوستی و کمک به هم‌نوع معروف بوده‌اند که همین امر موجب حضور بیشتر آنها در این شهر شده است که این امر خود نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

فرماندار شیراز در پاسخ به این سوال که چرا جلوی استفاده از نیروی کار اتباع گرفته نمی‌شود تا فضا جهت ایجاد اشتغال برای جوانان همین شهر و دیار فراهم شود؟ عنوان کرد: باز هم باید گفت که متأسفانه به دلیل انجام هر کاری که به آنها محول می‌شود و همچنین دستمزدی که پایین‌تر از حقوق مصوب اداره کار است، برخی کارفرمایان به سراغ کارگران افاغنه رفته و کار را به آنها می‌سپارند که این به نفع هر کارفرمایی است که بین انتخاب کارگر ایرانی و غیرایرانی از نیرویی با حقوق کمتر و بدون بیمه استفاده کند که در همین راستا سعی شده تمهیداتی اتخاذ گردد و از طرفی باز هم نیاز به فرهنگ‌سازی بین خود مردم است تا به سراغ نیروی غیرایرانی نروند.

موضوع دیگری که شیبانی در خصوص حضور بیش از حد افاغنه و اتباع در نه‌ تنها شیراز، بلکه کشور به آن اشاره کرد، عدم نظارت و کنترل مناسب مرزهاست که به‌راحتی عبور کرده و باز می‌گردند؛ ما آنها را جمع‌آوری و طرد می‌کنیم؛ اما متأسفانه زودتر از مأموران ما برمی‌گردند و این به دلیل ضعف نظارتی در مرزهاست؛ اما از سال گذشته و به‌خصوص پس از حمله تروریستی دوم به شاه‌چراغ تصمیماتی اتخاذ شده تا از ورود، حضور و اسکان اتباع غیرمجاز و حتی مجاز در اطراف حرمین مطهر جلوگیری گردد.

اتباع بیگانه غیرمجاز اجازه اشتغال در اماکن مرتبط با مواد غذایی را ندارند


وی با بیان اینکه اتباع بیگانه غیرمجاز اجازه اشتغال در اماکن مرتبط با مواد غذایی را ندارند، افزود: مصوب و به اتاق اصناف ابلاغ شده که این افراد اجازه کارکردن در فروشگاه‌های مواد غذایی را ندارند. مجوز خریدوفروش ملک هم ندارند.

پساب شیراز به شرکت پاسارگاد کوار فروخته می‌شود


اختلاف‌نظر بین فرمانداری و برخی مدیران شهری در نحوه برخورد با سد معبر


رئیس شورای تأمین شهرستان شیراز در خصوص سد معبر برخی دست‌فروش‌ها و مشاغل مزاحم نیز عنوان کرد: چند وقت پیش مصوبه‌ای را به شهرداری ابلاغ کردیم که هیچ‌یک از افراد و مشاغل اجازه مسدودکردن معبر عمومی را ندارند و معبر محل عبور است و باید کلاً باز باشد؛ ولی متأسفانه بعضی مدیران شهری توجیهی برای این امر دارند که بستن معبر زمانی رخ می‌دهد که کل مسیر بسته باشد درحالی‌که در موارد ذکر شده بخشی از راه مسدود است و بر سر همین موضوع نیز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که بایستی مرتفع گردد.

 در شیراز کمبود آب نداریم؛ شبکه آب دچار مشکل است


این مقام مسئول به موضوع کمبود آب و گلایه مردم در خصوص قطعی آب در برخی مناطق شیراز هم‌گذری زد و گفت: در شهرستان شیراز چهار شهر شیراز، صدرا، داریون و خانه‌زنیان و حدود ۱۶۰ روستا و آبادی هم وجود دارد که در تعدادی از مناطق و یا شهرها از جمله خود شیراز، مشکل کمبود آب نیست؛ بلکه شبکه آب دچار مشکل است که همین موجب قطعی موقت می‌شود وگرنه بعد از راه‌اندازی خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز این مشکل مرتفع شده و کسری آب وجود ندارد.

تصفیه‌خانه‌ها مجاز هستند پساب خود را به فروش برسانند


وی به انتقال آب شیراز به شرکت پاسارگاد کوار هم اشاره کرد و گفت: دو تصفیه‌خانه در شیراز وجود دارد که مجاز هستند پساب خود را به فروش برسانند و طبق تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده بخشی از پساب شیراز به این واحد صنعتی تعلق‌گرفته که البته لوله‌کشی هم توسط خودواحد صنعتی کوار انجام شده و تمام هزینه را خود شرکت خریدار متقبل شده است.

پساب شیراز به شرکت پاسارگاد کوار فروخته می‌شود

در حال حاضر تعداد معتادین متجاهر از ظرفیت کمپ‌ها بیشتر است


در ادامه گفتگو با فرماندار کلان‌شهر شیراز به موضوع معتادان متجاهر و حضورشان در نقاط مختلف شهر و همچنین استفاده مواد در منظر عمومی هم اشاره کرده و از وی خواستار پاسخگویی شدیم.

شیبانی در این باره عنوان کرد: طبق قانون دو نگاه به این معتادان وجود دارد که بیمار هستند یا مجرم؟ اگر سه مرتبه، فرد دستگیر و به اردوگاه برده شد، مجرم تلقی می‌شوند و مجازات آنها سه ماه حبس است که اصلاً بازدارنده و مؤثر نیست؛ نکته دوم این است که برای نگهداری معتادان در مراکز ترک اعتیاد دو نوع مرکز، خصوص و دولتی وجود دارد که خصوصی‌ها توسط خانواده فرد معتاد قرارداد بسته و فرد بیمار را تحویل می‌دهد و در یک دوره سه‌ماهه تحت درمان قرار می‌گیرند و دسته دوم افرادی که به مراکز دولتی تحویل داده می‌شوند که اغلب معتادان متجاهر هستند.


وی با بیان اینکه در حال حاضر تقریباً ظرفیت مرکز سلامی تکمیل است عنوان کرد: قطعاً نیاز به مراکز بیشتری است تا معتادتن شهر و استان نگهداری و درمان شوند و شهرداری را مکلف کردیم تا بخشی از هزینه‌ها را متقبل شود که هنوز هم چندان مورد پذیرش شهرداری واقع نشده است؛ کمپی هم توسط معاونت اجتماعی سپاه راه‌اندازی شد که تعدادی از معتادان را پذیرش می‌کند که هنوز ظرفیت آن نهایی نشده است.

فرماندار با اشاره به اینکه در گام بعد مراکز خصوصی را نیز مکلف کردیم تا طبق تعرفه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هزینه‌ها دریافت شود، افزود: جهت کاهش تعداد معتادان تجاهر شهر که غیر بومی هستند، مقرر گردیده تا افرادی که متعلق به شهر یا استان دیگری هستند نیز به شهرستان و استان خودش بازگردد.

در ادامه این گفتگو مباحث دیگری نیز عنوان شد که در قالب گزارش روزهای اتی منتشر خواهد شد.


انتهای پیام/224224

    
  
    
نظرات بینندگان