کد خبر: ۱۶۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

«وحدت» زمینه ساز امت واحده

در واقع واژه «وحدت» به تنهایی می‌تواند در تشکیل امت واحده نقش بسزایی ایفا کند و اهمیت همین واژه باعث شده است که دشمنان اسلام با ایجاد تفرقه مانع از انجام وحدت اسلامی شوند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،وحدت شیعه و سنی از اندیشه‌هایی است که خصوصاً در دوران معاصر و هم‌زمان با استعمار و مشکلات سیاسی و بین‌المللی مسلمانان مطرح شد؛ و برای مقابله با مشکلات و دشمنان مشترک و هم به‌عنوان ضامن حفظ وحدت ملی در ایران، و سایر کشورهای در وضعیت مشابه، شمرده می‌شود.

وحدت اسلامی به این معناست که مذاهب اسلامی در عین وجود اختلافات عقیدتی و مباحثه علمی نیکو در این اختلافات در کنار یکدیگر زندگی برادرانه و مسالمت‌آمیز داشته باشند و همیشه در مقابل جبهه ضد اسلام متحد بوده و در این امر شرکت فعال داشته باشند و به این معنا نیست که شریعت و قوانین مذاهب هم یکی شود.

از این رو اندیشهٔ وحدت اسلامی، یکی از مهم‌ترین مبانی اندیشه‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام راحل محسوب می‌شود و بارها دعوت به وحدت در سخنان ایشان دیده شده است، شما می‌دانید که چیزی که این نهضت و این انقلاب را به ثمر رساند ایمان بود و مؤمنین همان‌طور که قرآن شریف فرموده است، برادر یکدیگر بوده و فرقی بین آنها نیست.

از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، تحقق وحدت اسلامی یکی از بزرگ‌ترین اهداف امام خمینی (ره) بوده است. تا اینکه در سال ۱۳۶۰ با حمایت قاطعانه ایشان، هفت روزی که میان شیعیان و اهل‌سنت در مورد تولد پیامبر اسلام (ص) از ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول اختلاف وجود دارد، هفته وحدت نامیده شد.

البته مقام معظم رهبری درخصوص وحدت مسلمین می‌فرماید:برخی گروه‌ها تلاش کرده‌اند به نام دین و با بهانه‌کردن دفاع از باورهای خود، هرچه می‌توانند بر آتش تفرقه با مذاهب دیگر دامن بزنند. بر هیچ انسان عمیقی پوشیده نیست که «وحدت»، می‌تواند منشأ شکوفایی استعدادهای انسان‌ها باشد و در مقابل آن، تفرقه عاملی برای نابودی توان ملت‌ها و فراهم‌شدن زمینه تسلط و دخالت بیگانگان است.

در واقع واژه «وحدت» به تنهایی می‌تواند در تشکیل امت واحده نقش بسزایی ایفا کند و اهمیت همین واژه باعث شده است که دشمنان اسلام با ایجاد تفرقه مانع از انجام وحدت اسلامی شوند که در همین راستا شیخ عبدالواحد خواجوی امام جمعه اهل سنت شیراز در گفتگو با این پایگاه تحلیلی خبری بیان کرد: شیعه و سنی هر دو کنار هم با توسل نگاه محبت‌آمیز به هم که داریم دشمن از آن رشک می‌برد که مسلمان‌ها هرچقدر که ما می‌خواهیم بینشان تفرقه ایجاد کنیم بر اتحاد و انسجام آنها می‌افزاید.

وی با اشاره به اسوه پیامبر (ص) گفت: پیامبر خدا به‌عنوان رحمت للعالمین فرمودند: من به‌عنوان رحمت مبعوث شده‌ام و برای تکمیلی اخلاق نیکو در مکتب اسلام توسط خداوند متعال برانگیخته شدم که اهل شیعه و سنت هم از این اصول تاسی می‌جویند.

امام‌جمعه اهل‌سنت اختلاف بین شیعه و سنی را دسیسه دشمن دانست و افزود: دشمنان اسلام همیشه می‌خواهند بین شیعه و سنی به بهانه‌های مختلف اختلاف بیندازند و مسائل قومی، قبیله‌ای و مذهب را مطرح می‌کنند و به‌وسیله نقشه‌های شوم درگیری و اختلاف‌هایی به وجود بیاورند؛ بلکه وحدت اسلامی شکل نگیرد.

وی اهانت به قران کریم و رسول اکرم (ص) را یکی از حرکات تفرقه‌افکنانه دشمنان اسلام بیان کرد و گفت: دشمنان با این‌گونه تحرکات درصدد بیزاری مردم از اسلام هستند و می‌خواهند با اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی جلوی تکثیر اسلام را در جهان بگیرند، ولی کور خواندند و ما همه مسلمانیم و از تنه درخت تنومند اسلام هستیم و ریشه‌مان در زمین و شاخه‌هایمان در آسمان پراکنده است.

شیخ عبدالواحد خواجوی در ادامه افزود: همان گونه که پیامبر (ص) در مدینه بین مهاجرین و انصار وحدت به وجود آورد و امت واحده را تشکیل دادند ماهم همچون وحدتی در بین شیعه و سنی را به وجود آوردیم.

امام‌جمعه اهل‌سنت گفت: وحدت اسلامی الحمدلله بین شیعه و سنی سیاسی نیست و برگرفته از فرموده خداوند متعال وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذککروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَکُنتُم عَلیٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَکُم مِنها ۗ کَذٰلِکَ یُبَییِنُ اللَّهُ لَکُم آیاتِهِ لَعَلَّکُم تَهتَدونَ است که تمسک به قران کریم و سیره رسول اکرم (ٌص) است که مختص یک هفته نیست و این وظیفه ما است و بر ما واجب است که باهم یکی باشیم و پیرو قران و سنت پیغمبر در طول سال کنار هم باشیم و به کوری چشم دشمنان اسلام در تمام امورات شیعه و سنی باهم وحدت دارند و دشمن بداند که نمی‌تواند بین این دو مذهب اختلاف ایجاد کند.

اتحاد مسلمین، به معنای انصراف مسلمین و فِرَق گوناگون از عقاید خاص کلامی و فقهی خودشان نیست؛ بلکه اتحاد مسلمین به دو معنای دیگر است که هر دو آن باید تأمین بشود: اول این که فرَق گوناگون اسلامی (فِرَق سنی و فِرَق شیعه) که هر کدام فِرَق مختلف کلامی و فقهی دارند و دوم این که فِرَق گوناگون مسلمین سعی کنند خودشان را به یکدیگر نزدیک کنند و تفاهم ایجاد نمایند و مذاهب فقهی را باهم مقایسه و منطبق کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قانع مدیرکل سازمان تبلیغات فارس روز گذشته با اشاره به‌ضرورت تقویت وحدت در میان امت اسلامی اظهار داشت: ظرفیت وحدت و همدلی ظرفیتی بسیار عظیم و گسترده است، وحدت باید جبهه مستحکمی در برابر آسیب‌ها و دشمنی‌ها باشد، وحدت باید کارآمد باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قانع افزود: یکی از جنبه‌های کاربردی شدن وحدت این است که جامعه متحد اسلامی در مسیر رسیدن به اهداف اسلام و انقلاب فعالانه عمل کند، در برابر دشمنی‌ها و جنگ شناختی حضوری فعال داشته باشد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن که به‌ضرورت اصلاح‌گری در جامعه پرداخته است گفت: خداوند در سوره هود اشاره به یک سنت راهبردی می‌کند که سنت خدا بر این است که اساساً خدا قومی را که اهل اصلاح‌گری باشد هلاک نمی‌کند، نه اینکه انسان خیال کند با صرف صالح بودن کار تمام است؛ بلکه باید مصلح بود و در میان جامعه اصلاح‌گری کرد، در سوره مبارکه اعراف خداوند اصحاب سبط را نام می‌برد کسانی که ماهیگیری شنبه بر آنها حرام بود یک عده از این قوم بر خلاف فرمان خدا عمل می‌کردند، در مقابل این افراد یک عده آمدند و امربه‌معروف کردند که این کار معصیت است و خلاف فرمان الهی است. گروه سوم کسانی بودند که نه مرتکب این گناه شده بودند و نسبت به آن گروهی هم که دستور خدا را نادیده گرفته بودند، بی‌خیال بودند و در آخر فقط کسانی که اصلاحگر بودند نجات یافتند و حتی دسته سوم که سکوت کردند هم به عذاب گرفتار شدند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی فارس انسان‌ها را نسبت به سرنوشت یکدیگر مسئول دانست و عنوان داشت: روابط اجتماعی انسان‌ها که در آیه پایانی سوره آل‌عمران نیز به آن اشاره شده است نشان می‌دهد که همه در برابر هم مسئول هستیم، همه ما در یک جامعه هستیم، نسبت به هم وظیفه داریم، نسبت به توصیه به یکدیگر وظیفه داریم، جبهه متحد اسلامی باید اتحاد و انسجام خود را در روحیه اصلاح‌گری نشان دهد.

با همه این تفاسیر در خواهیم یافت که هفته وحدت که الهام‌بخش، روح‌پرور، دل‌انگیز و زداینده کینه‌ها و فرصت درس‌آموزی از کلاس معلم بشریت، حضرت ختمی‌مرتبت (ص) است، چهره جهان را دگرگون ساخت و شرک‌ها و نفاق‌ها را به یکرنگی مبدل نمود، همان گونه که پیامبر گرامی اسلام (ص) با حضور پر برکت خود جهان هستی را معنایی دیگر بخشید و مردم مظلوم و آزاده سراسر گیتی را از انوار ملکوتی اسلام عزیز، دین رحمت و شفقت، صلح و عدالت بهره‌مند ساخت در هفته وحدت نیز بر همه مسلمانان واجب است که میثاق‌ها را مستحکم و پیمان‌ها را استوارتر گردانند و بر وحدت هر چه بیشتر مذاهب اسلامی تأکید نمایند.

همه کسانی که به رسول‌الله اعتقاد دارند باید در مقابل جبهه دشمن در کنار هم بایستند و بجنگند، با اینکه بگوییم شیعه و سنی برادر هستند و مراسم تشکیل دهیم وحدت درست نمی‌شود، همه وابسته به یک پیغمبر هستیم و دنیای کفر و الحاد دست‌به‌دست هم دادند تا این پیغمبر را براندازی کنند که البته در مقابل این جبهه کفر یک صف و جبهه بیشتر وجود ندارد و آن صف انقلاب اسلامی ایران است، همه باید دست‌به‌دست هم بدهند و با این دشمن بجنگند چرا که وحدت برای این موضوع است.

دشمن از این‌که مسلمانان دنیا یکی بشوند و در مقابلش بایستند می‌ترسد، اگر متحد شوند دیگر از پس مسلمانان برنمی‌آید و قدرت براندازی آنان را نخواهد داشت و بر همین اساس محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در دیدار با ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در شیراز افزود: امروز در استان فارس وحدت بین شیعیان و اهل‌تسنن در بالاترین سطح قرار دارد و برادران اهل‌تسنن ما باکمال آرامش در کنار شیعیان زندگی می‌کنند و هر دو طرف برای یکدیگر احترام متقابل قائل هستند.

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی هم در این دیدار، وحدت و همدلی موجود بین شیعه و سنی را در این استان مثال‌زدنی دانست و گفت: این وحدت و همدلی را در این استان با تمام وجود می‌بینیم و حس می‌کنیم.

ماموستا عبدالسلام کریمی، یکی از شعارهای رئیس‌جمهور را مبتنی بر عدالت اجتماعی دانست و افزود: عدالت اجتماعی تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه آحاد جامعه از عدل، داد و برابری بهره‌مند باشند.

وی، با اشاره به‌اتفاق نظر تمامی اهل‌سنت کشور برای رئیس‌جمهور آیت‌الله رئیسی ادامه داد: بخشی از قول‌ها و وعده‌هایی که داده شد امروز محقق گردیده و بخش‌هایی نیز در دست پیگیری و اقدام است.

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، از استاندار فارس درخواست کرد که فردی را از میان برداران اهل‌تسنن به‌عنوان مشاور خود در امور اهل‌سنت این استان انتخاب و معرفی کند.

کریمی افزود: قطعاً این اقدام موجب هرچه بیشترشدن وحدت و انسجام بین شیعه و سنی در این استان و الگویی برای سایر استان‌های کشور خواهد شد.

سخن پایانی:
رسالت مزدوران استکبار، جلوگیری از شکل‌گیری جریان عظیم عملیاتی وحدت بود؛ این وحدت ضد آمریکاست که دشمن را متوقف می‌کند و ما را در جبهه استکبارستیزی پیروز می‌کند.


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان