کد خبر: ۱۶۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۰۱ آبان ۱۴۰۲

معلمان بازنشسته برگردند

کمبود معلم به وضعیت بغرنجی رسیده است؛ طبق برخی آمارها هم اکنون کشور با کمبود معلم در ۱۰هزار کلاس مواجه است به همین دلیل مجلس روز گذشته نشست ویژه و غیرعلنی با حضور وزیر آموزش و پرورش و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار کرد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، کمبود معلم رضا مراد صحرایی وزیر آموزش‌وپرورش، میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی و داوود منظور رئیس برنامه‌وبودجه را به مجلس کشاند و روز گذشته در جلسه غیرعلنی نمایندگان با مسئولان دولتی مسئله کمبود معلم در سال تحصیلی جدید مورد بررسی قرار گرفت. 

اما آنچه از صحبت‌های نمایندگان در راهروهای مجلس مشخص است جلسه صبح روز گذشته با تنش همراه بوده و وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان اداری و استخدامی هر کدام تقصیر کمبود معلم را بر گردن دیگری می‌انداختند. در نهایت در جلسه غیرعلنی روز گذشته، قرار بر این شد تا رئیس سازمان اداری و استخدامی چاره‌ای برای حل مشکل کمبود معلم پیدا کند.

دلایل توجیه‌کننده نبود
محمدحسن آصفری، نماینده اراک و نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: در جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس وزارت آموزش‌وپرورش مشکل کمبود معلم را بر گردن سازمان امور استخدامی و این سازمان هم مشکل را متوجه وزارت آموزش‌وپرورش می‌کرد. 

درواقع دلایلی که مسئولان سازمان امور استخدامی و وزارت آموزش‌وپرورش می‌آوردند، توجیه‌کننده نبود. البته وزارت آموزش‌وپرورش می‌گفت که کمبود معلم مشکلی است که از گذشته وجود داشته، اما ما در طول چند سال گذشته شرایط به این شکل را در وزارت آموزش‌وپرورش نداشتیم که مثلاً در حوزه حقوق معلمان در پایان سال یا تامین معلم با مشکل مواجه شویم. به‌رغم اینکه معلمان بسیار زیادی در کشور داریم که نیاز به جذب آموزش و رورش و تهیه کد استخدامی دارند، اما متأسفانه این جذب انجام نشده است.

وی ادامه داد: وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان امور استخدامی قول داده‌اند موضوع کمبود معلم را در دولت چاره‌اندیشی و این مشکل را حل کنند.

این نماینده مجلس در خصوص اینکه در کدام مناطق با کمبود معلم مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: تقریباً در اکثر شهرستان‌ها به‌ویژه در بخش‌های روستایی با کمبود معلم مواجهیم و بعضاً از معلمان بازنشسته یا از معلمان به‌صورت دو شیفته استفاده می‌شود. یک بخش از ۲۳ هزار کلاسی که از ابتدای مهرماه مشکل داشتیم کاهش پیدا کرده و به ۱۰ هزار کلاس رسیده است و قول دادند ظرف هفته جاری این مشکل حل می‌شود.

معلمان بازنشسته برگردند

تنزل رتبه آموزشی ایران در منطقه

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز با اشاره به جلسه روز گذشته مجلس گفت: وزیر آموزش‌وپرورش معتقد است که در مقطعی ورود نیرو به آموزش‌وپرورش خیلی زیاد اتفاق افتاده و آنهایی که در آن مقطع وارد شدند، دوره رهایی‌شان از خدمت رسیده است. 

به گفته وزیر آموزش‌وپرورش حدود ۲۴۰ هزار نفر توسط وزارت آموزش‌وپرورش ظرف دو سال اخیر به‌کارگرفته‌شده که این تعداد ظرف ۸ سال در دولت آقای روحانی به خدمت گرفته شده‌اند. اگر در حال حاضر بخواهند روند جذب معلم را تصحیح و وسعت آن را زیاد کنند، بار دیگر همان مشکلی که در حال حاضر به وجود آمده است، تکرار می‌شود. یعنی در یک مقطعی خروج نیرو به‌اندازه‌ای خواهد بود که تامین آن به‌راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: البته این موضوع، مشکل لاینحلی نیست که سیستم از عهده حل آن برنیاید. مشکل این است که پیش‌بینی‌های لازم صورت نگرفته و از ۴ سال پیش مشخص بوده که این تعداد از معلمان بازنشسته می‌شوند و باید برای آن چاره‌جویی کرد. اما به‌واسطه تغییراتی که در مدیریت آموزش‌وپرورش ظرف ۲۰ سال گذشته اتفاق افتاده که به طور متوسط هر سال یک وزیر یا سرپرست آموزش‌وپرورش داشتیم، بی‌ثباتی در مدیریت لطمه‌های جبران‌ناپذیری را به سطح آموزش فراگیران وارد کرده است؛ به‌طوری‌که رتبه ما از نظر سطح آموزش در منطقه به ۱۱ تنزل پیدا کرده است و شرایط خوبی را نداریم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مشکلاتی که از رهگذر تغییراتی که در آموزش‌وپرورش رخ‌داده است و چاره‌اندیشی‌های مقطعی سبب شده که یک مقدار از استانداردهای آموزشی‌مان صرف‌نظر کنیم و این موضوع در افت کیفیت تحصیلی فراگیران تأثیر داشته است. به گفته علیرضا بیگی، سال گذشته مشکل کمبود معلم نداشتیم؛ چون امسال تعداد زیادی از معلمان بازنشسته شدند. او با اشاره به درخواست قالیباف از دولتمردان حاضر در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: خواسته رئیس مجلس در جلسه غیر از وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان استخدامی این بود که تعدادی از بازنشستگان را متقاعد کنیم که ۴ یا ۵ سال دیگر به خدمت ادامه دهند و این خلأ را برطرف کنیم و در این شرایط احتیاج نداریم که نیروهایی را به آموزشگاه و دوره آموزشی بفرستیم.

البته این می‌تواند یک راه‌حل باشد؛ اما فرصت را از جوانان ما می‌گیرد. جوانان ما از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و منتظرند که جذب آموزش‌وپرورش شوند. این نماینده مجلس اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون معلم و ۱۷ میلیون فراگیر داریم؛ یعنی برای هر ۱۷ نفر می‌توانیم یک معلم داشته باشیم؛ اما در عمل توزیع معلم در جغرافیای ایران به نحوی صورت نگرفته است که توزیع متعادل مبتنی بر عدالت باشد. او تأکید کرد: گفته می‌شود حدود ۲۰۰ هزار معلم کمبود داریم.


انتهای پیام/







برچسب ها: معلم ، کمبود معلم ، شیرازه
نظرات بینندگان