کد خبر: ۱۶۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۱ آبان ۱۴۰۲
فارس در مسیر توسعه معادن؛

وصول ۲۵۷میلیارد تومان حقوق دولتی

به گفته متولیان امر از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵۷ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن در استان فارس وصول شده، این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ میزان حقوق دولتی وصول شده ۲۸۹ میلیارد تومان بوده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، استان فارس از ظرفیت بالایی در بخش معادن بهره می‌برد؛ این استان هم‌اکنون دارای ۷۰۰ معدن با ذخیره افزون بر ۴/۳ میلیارد تُن و اشتغال‌زایی بیش از ۹ هزار نفر است و از مجموع معادن استان، ۱۲۷ معدن غیرفعال و یا نیمه‌فعال است.
همچنین تاکنون ۳۷ نوع ماده معدنی در استان شناسایی شده؛ از این میزان ۲۳ نوع ماده معدنی در حال برداشت است و ۶۹۵ پروانه بهره‌برداری، ۱۴۲ گواهی کشف، ۲۹۹ پروانه اکتشاف در استان صادر شده است.

ظرفیت‌های معادن فارس

بیشترین تعداد معادن مربوط به معادن سنگ لاشه با ۱۵۶ معدن، سنگ مرمریت با ۱۳۷ معدن، سنگ گچ با ۵۵ معدن، خاک‌های نسوز و صنعتی با ۳۹ معدن است.

بیشترین اشتغال در معادن استان به ترتیب مربوط به معادن سنگ مرمریت، سنگ لاشه، سنگ‌چینی و خاک‌های نسوز و صنعتی و بیشترین تعداد معادن مربوط به شهرستان‌های شیراز با ۷۸ معدن، آباده ۷۴ معدن، نی‌ریز ۵۹ معدن و خرم بید ۴۱ معدن است.

باتوجه‌به پتانسیل فارس در بخش معادن، توسعه این بخش همواره از دغدغه‌ها و اولویت‌های متولیان امر در این استان بوده و هست.

امضای تفاهم‌نامه با رئیس هیئت عامل ایمیدرو

استاندار فارس نیز از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده که یکی از این اقدامات امضای تفاهم‌نامه با رئیس هیئت عامل ایمیدرو بود که بر اساس این تفاهم‌نامه گسترش فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی استان و فعالیت‌های اکتشافی جدید در دستور کار قرار گرفت.

استاندار فارس معتقد است وزارت صمت باید تمهیدات بیشتری را برای بخش خصوصی جهت اکتشاف معادن با استفاده از تکنولوژی جدید فراهم کند.

محمدهادی ایمانیه که تأکید بسیاری بر ضرورت به‌کارگیری ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر هزینه یک درصد از درآمد معادن در حوزه سلامت و محیط‌زیست همان منطقه دارد بر این باور است بهره‌گیری از این ماده‌قانونی می‌تواند نقش مؤثری در آبادی شهرها و روستاهای حاشیه معادن داشته باشد؛ اما این مهم در فارس تاکنون به‌درستی محقق نشده است.

بااین‌حال چندین سال است که بخشی از مفاد اختیارات شورای‌عالی معادن از جمله کاهش یا افزایش موجودی معادن، بهره‌برداری، کیفیت و کمیت ذخایر، میزان برداشت‌ها و مشوق‌ها جهت بهره‌برداری بهینه از ذخایر معدنی به شوراهای معادن استان‌ها واگذار شده است.
هدف از این تصمیم، رونق بخشی به تولید محصولات معدنی و نیز ایجاد تحرک و احیای معادن غیرفعال اعلام شده است.

وصول ۲۵۷میلیارد تومان حقوق دولتی

اجرایی‌شدن ۴۰ مصوبه شورای معادن در سال ۱۴۰۱

شورای معادن استان فارس در سال گذشته، ۶ جلسه با ۴۴ مصوبه برگزار کرده که ۴۰ مصوبه آن اجرایی و چهار مصوبه در دست پیگیری است.

مردادماه سال جاری نیز بیست و چهارمین شورای معادن فارس که به‌عنوان نخستین جلسه سال ۱۴۰۲ به شمار می‌رود به‌منظور اجرای ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ریاست استاندار فارس و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و با حضور اعضای شورای معادن، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و مجموعه‌های مرتبط با این حوزه در محل سالن شهید سلیمانی استانداری فارس برگزار شد.

جلسه نخست این شورا در سال جاری با ۹ دستور کار

این جلسه با ۹ دستور کار از جمله گزارش عملکرد شورای معادن سال گذشته، بررسی جزء پنج بند الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه (یک درصد فروش معادن) گزارش اجرای طرح مانیتورینگ معادن استان، بررسی مشکلات محدوده اکتشافی و بررسی درخواست رفع سلب صلاحیت بهره‌بردار برخی معادن با ارائه راهکارها و پیشنهادها مهم در حوزه معدن استان تشکیل و ضمن بحث، گفتگو، اتخاذ تصمیم، مصوبات لازم تصویب شد.

فارس در مسیر توسعه معادن؛ وصول ۲۵۷ میلیارد تومان حقوق دولتی

برگزاری دومین جلسه شورا با ۱۷ دستور کار

بیست و پنجمین شورای معادن فارس و دومین جلسه سال ۱۴۰۲ نیز به‌منظور اجرای ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ریاست استاندار فارس و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و با حضور اعضای شورای معادن، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و مجموعه‌های مرتبط با این حوزه در محل سالن شهید سلیمانی استانداری جهت تعیین تکلیف معادن فارس برگزار شد.

این جلسه با ۱۷ دستور کار در چهار بخش از جمله ارائه گزارش بررسی رفع ابهام جزء پنج بند الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم که مصوبه جدید شورای‌عالی معادن کشور است برگزار شد.

انتهای پیام/





نظرات بینندگان