کد خبر: ۱۶۱۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
یادداشت/

نهج‌البلاغه مولا علی (ع) شاهکار بی‌نظیر

امروزه کبر و غرور وجود حاکمان کشورهای عربی را فراگرفته و دنیای اسلام به‌واسطه عدم توجه به کلام خدا و بی‌توجهی به محتوای کتاب شریف نهج‌البلاغه که مشحون از نکات ریز و دقیق زندگی بشر و سراسر حکمت و موعظه و پند و اندرز است از اهداف عالیه رسول خدا و مولایمان علی دور شده‌اند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، نهج‌البلاغه را باید نشانه و نمادی از اوج کلام بشری و نشانه‌ای مهم از بلاغت و فصاحت انسانی دانست. کتابی مهم و عجیب که از زبان مبارک علی بن ابی‌طالب رهبر عالی‌مقام شیعیان جاری شده است. 

اما این کتاب عظیم شیعیان که پس از قران دومین کتاب مهم و معتبر نزد شیعیان و پیروان مولای متقیان و امیرمؤمنان علی (ع) است امروز در بین مسلمانان و به‌ویژه در بین شیعیان غریب و مهجور و مظلوم و گمنام مانده است حال‌آنکه در این اثر گران‌سنگ بیشترین و بهترین مضامین علمی و حکمت و بلاغت و فصاحت کلام عرب و عجم را می‌توان دید و خواند و آن را چراغ راه هدایت و زندگانی بشریت دانست.

 افسوس که سه عنصر مهم یعنی قران که کلام خداست و اهل‌بیت علیهم‌السلام و شیوه و سیره زندگانی محمد رسول‌الله (ص) در زندگی ما مسلمانان و شیعیان کم‌رنگ شده و این بی‌توجهی به کلام خدا و ترک سنت‌های حسنه و دوری از شیوه و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام مشکلات فراوانی را برای آنان به وجود آورده است. 

اینکه امروز امت اسلامی وحدت لازم را ندارد و اخلاقیات از بین مسلمانان دور و چنددستگی و چند فرنگی‌هاست همه‌وهمه به این دلیل است که ما خود را از خدا و رسولان و امامان او دور نموده‌ایم و نتوانسته‌ایم به آنچه که باید رسیده باشیم برسیم.

 امروزه کبر و غرور وجود حاکمان کشورهای عربی را فراگرفته و دنیای اسلام به‌واسطه عدم توجه به کلام خدا و بی‌توجهی به محتوای کتاب شریف نهج‌البلاغه که مشحون از نکات ریز و دقیق زندگی بشر و سراسر حکمت و موعظه و پند و اندرز است از اهداف عالیه رسول خدا و مولایمان علی دور شده‌اند. 

بسیاری از دانشمندان بزرگ غربی و محققان اروپایی و آمریکایی بر روی کتب نهج‌البلاغه علی علیه‌السلام تحقیق و پژوهش و مطالعات عمیق نموده‌اند و اعلام کرده‌اند این کتاب همچون کتاب مقدس و مبارک قرآن کریم نسخه شفابخش مسلمین از هر درد و رنج و مشکلات دیگر است، البته اگر به آن عمل شود. خداوند رحمت کند سیدرضی را که با رنج و مشقت فراوان مطالب و نوشتارهای علی علیه‌السلام از خطبه‌ها و نامه‌ها گرفته تا فرمان‌ها و نصایح حیدر کرار به خانواده و فرمانروایان تحت امر او و مسلمین و امرا و کارگزاران حکومت خویش را جمع‌آوری نموده و کتاب تحت نام نهج‌البلاغه که امروزه در اختیار ماست تدوین و آماده ساخته است. 

بسیاری از هنرمندان خلاق و ذوق آفرین قرون و اعصار متمادی از جمله خوشنویسان صاحب‌کمال و کتاب‌آرایان و... در تهیه نسخه‌های نفیس از نهج‌البلاغه همت گمارده و آثار نفیس و شکیلی از این کتاب هدایتگر بشر را به نسل‌های زمانه خود و بعد از خود هدیه داده‌اند که امروزه زینت‌بخش موزه‌های دنیا و برخی از آنها از جمله نسخه نفیس و منحصربه‌فرد و خطی (دست‌نویس) ملامحمد حسین افتخار الکتّاب ارسنجانی که با خطی بسیار زیبا و فوق‌العاده فنی و تخصصی در شکل و شمایلی زیبا و جلد و کاغذی مرغوب چاپ و منتشر گردیده و در اختیار عموم قرار گرفته است.

 به‌عنوان فردی که یک‌بار توفیق مرور این شاهکار بزرگ بشری و این میراث بزرگ معنوی را مطالعه و مرور کرده‌ام توصیه می‌کنم برای یک‌بار هم که شده این کتاب را بخوانید و آثار مطالعه آن را در زندگی شخصی و اجتماعی خویش ببینید.

کلام آخر:

 امید اینکه مجموعه سازمان‌های غیردولتی و دستگاه‌های فرهنگی و دین‌مداران و دین‌پژوهان کمی به خود آیند و در احیای این کتاب بزرگ بشر دیروز و امروزوفردا که مایه فلاح و رستگاری و موجب پدیدارشدن رموز خلقت بشر و شناخت خداست بهتر و بیشتر از قبل به مردم و شیفتگان کلام مولایمان علی که کلامش چونان شمشیرش نافذ و مؤثر بود معرفی گردد. وعاظ و مبلغان دینی و فرهنگی باید تلاش کنند تا به عناوین و طرق و شیوه‌های نو برای خروج این کتاب شریف از غربت و مهجوریت تلاش نمایند.


نویسنده: سیدمحی الدین حسینی، فعال رسانه


انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان