کد خبر: ۱۶۱۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۸ آبان ۱۴۰۲
آمارها حاکی از رشد کتابخوانی در لارستان؛

۳۰ درصد مردم کتابخوانند

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان گفت: امانت کتاب به‌عنوان یکی از شاخص‌های کتاب‌خوانی در نیمه نخست امسال در این شهرستان ۱.۵ درصد نسبت به مدت مشابه گذشته رشد داشت.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، محمد معتمدیان روز پنجشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: در نیمه نخست امسال بیش از ۱۰ هزار نسخه کتاب از کتابخانه‌های لارستان به امانت گرفته شده است.

وی اظهار کرد: امروز پس از ۱۵ سال فعالیت اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان، قطار کتاب و کتاب‌خوانی در شهرستان روی ریل افتاده و با شتاب خوبی به‌پیش می‌رود.

معتمدیان ادامه داد: عضویت در کتابخانه‌های نهادی، مدارس و دانشگاه‌های لارستان نیز وضعیت خوبی دارد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان بیان کرد: باتوجه‌به میزان عضویت و امانت می‌توان گفت حداقل ۳۰ درصد جامعه لارستان کتاب‌خوان هستند.

وی عنوان کرد: بیشترین منابع کتابخانه‌های لارستان در حوزه ادبیات است و بیشترین امانت کتاب به ترتیب در موضوعات ادبیات، تاریخ، روان‌شناسی و دینی است.

ساخت کتابخانه مرکزی لارستان به کجا رسید؟

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان افزود: کتابخانه مرکزی لارستان که از سال ۸۸ کلید خورده، با وجود پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی هنوز به اتمام نرسیده است.

وی افزود: هرچند پیگیری‌های فرماندار برای تکمیل این طرح به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح کتابخانه‌ای استان فارس قابل‌تقدیر است؛ اما نیازمند پیگیری‌های بیشتر از سوی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان استانی است.

معتمدیان اضافه کرد: کتابخانه بنارویه دیگر پروژه کتابخانه‌ای نیمه‌تمام لارستان است که از سال ۸۹ کلید خورده و با ۶۰۰ مترمربع زیربنا اکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت دارد.

وی اعلام کرد: برای تکمیل این کتابخانه عمومی ۱۵ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که امیدواریم به‌زودی تخصیص یابد و شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

برگزاری ۵۲ برنامه کتاب‌خوانی در هفته کتاب لارستان

رئیس اداره کتابخانه عمومی لارستان از برگزاری ۵۲ ویژه‌برنامه در هفته کتاب در این شهرستان خبر داد و گفت: از برنامه‌های شاخص این هفته می‌توان به افتتاح ۲ کتابخانه عمومی اشاره کرد.

وی عنوان کرد: کتابخانه آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری لطیفی یکی از پروژه‌های آماده افتتاح لارستان است که به همت شهرداری لطیفی در این شهر احداث شده است.

معتمدیان افزود: کتابخانه شرفویه نیز که باهمت که به همت خیر لارستانی، حاج فتح‌الله برزین احداث شده آماده بهره‌برداری است.

وی اضافه کرد: رونمایی از کتاب ۲ نویسنده لارستانی، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی برای مدیران، مراسم تقدیر از فعالان حوزه کتاب، نشست‌های کتاب‌خوان، معرفی کتاب، برپایی نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های آموزشی و بازدید دانش‌آموزان از کتابخانه‌های عمومی از دیگر برنامه‌های اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان برای این هفته است.

معتمدیان اظهار کرد: حدود ۳۰۰ نویسنده در لارستان شناسایی شده و برای پرورش و جذب نویسنده‌های جدید نیز کارگاه‌های نویسندگی در حال برگزاری است؛ اما اینکه بدون نقد و بررسی و برای همان کتاب اول نویسنده برنامه رونمایی گرفته می‌شود، باعث می‌شود احساس نیاز نویسنده‌ها به آموزش و ارتقا کم شود و این آسیبی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی لارستان گفت: به‌زودی انجمن نویسندگان لارستان برای نقد و بررسی کتاب‌ها و افتتاح صندوق حمایت از نویسندگان تأسیس می‌شود.

فعالیت ۱۹ کتابخانه عمومی و ۱۳ ایستگاه مطالعه در لارستان

معتمدان گفت: در لارستان با احتساب ۲ کتابخانه آماده افتتاح، ۱۹ کتابخانه عمومی وجود دارد که شامل ۱۲ کتابخانه نهادی، پنج کتابخانه مستقل و خصوصی و ۲ کتابخانه مشارکتی است که دارای بیش از ۲۰۰ هزار نسخه کتاب هستند.

این مسئول افزود: ۲ کتابخانه لارستان منابع بسیار غنی دارند، یکی کتابخانه حسینیه اعظم که دارای ۷۰۰ نسخه خطی، چاپ‌سنگی و چاپ سربی است با قدمت ۶۰۰ساله است.

وی گفت: برای حفظ و نگهداری این منابع ارزشمند در یک مکان کاملاً سربسته با تجهیزات کامل مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل کمیته بودجه و برنامه استان مصوب شده است و امیدواریم در آینده تخصیص پیدا کند.

معتمدیان ادامه داد: در زمان حاضر ۱۳ ایستگاه مطالعه در لارستان و اوز وجود دارد.

وی اظهار کرد: امروز در دست هر کسی یک گوشی همراه وجود دارد و مطالب فضای مجازی را می‌خوانند؛ اما آن چیزی که پایین است "کتاب‌خوانی" است.

این مسئول ادامه داد: می‌توان این تکنولوژی را به فرصت تبدیل کنیم.

معتمدیان افزود: موضوع دیگر تعیین شعار فرهنگی برای شهرستان است که تکرار و ترویج آن به‌مرور تأثیر خود را بر جامعه می‌گذارد


منبع: ایرنا
نظرات بینندگان