کد خبر: ۱۶۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
یادداشت؛

راه‌آهن بوشهر - شیراز مطالبه‌ مهم مردم فارس

اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر، شیراز باعث شده تا در سفرهای دولت‌های مختلف به استان‌های فارس و بوشهر این موضوع به‌عنوان صدرنشین فهرست مطالبات مطرح شود و مسئولان نیز وعده‌هایی را به مردم بدهند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، سید محی‌الدین حسینی یکی از فعالان رسانه و فضای مجازی در یادداشتی به مطالبه دیرین و مهم مردم فارس اشاره کرد؛ مطالبه‌ای که در سفر دوم رئیس‌جمهور کشورمان به فارس که در مهرماه سال جاری رقم خورد بر اجرای آن تاکید شد.

توسعه راه‌های ریلی و جاده‌ای که سالیان سال است فارس را در این حوزه در موضع ضعف قرار داده، مطالبه‌ای است که به آن اشاره شده است.

این فعال رسانه و روزنامه‌نگار در یادداشت خود نوشت:

توسعه راه‌های ریلی و جاده‌ای در کنار توسعه صنایع هوایی و هوا و فضا مهم است. ساخت آزادراه و بزرگراه هم مهم است؛ اما مزایای راه‌های ریلی و مسافرت با قطار یا حمل بار و کالا از طریق قطارهای باربری بی‌شمار است.

 در صورت تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر، شیراز که به‌تازگی هم وارد مرحله جدیدی شده و با انتخاب پیمانکاران و تأمین مالی، امیدها برای تحقق این مطالبه دیرینه مردم استان بوشهر افزایش‌یافته، هر چند قبلاً هم وعده‌های فراوانی در این زمینه به مردم دو استان داده شده و تاکنون پیشرفت چندانی نداشته اما می‌تواند کمک شایان توجهی را به رونق اقتصاد دو استان نماید.

 اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری از ۱۵ سال پیش آغاز شده است؛ ولی تاکنون کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته است و با این روند در صورت عدم تأمین مالی برای اجرای پروژه‌ای این‌چنین مهم ده‌ها سال طول می‌کشد تا قطار شیراز به بوشهر راه‌اندازی شود. 

راه‌آهن بوشهر - شیراز مطالبه‌ای مهم مردم فارس

اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر، شیراز باعث شده تا در سفرهای دولت‌های مختلف به استان‌های فارس و بوشهر این موضوع به‌عنوان صدرنشین فهرست مطالبات مطرح شود و مسئولان نیز وعده‌هایی را به مردم بدهند. تأمین مالی همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل کندی پروژه‌های عمرانی کشور بوده و هست؛ اما راهکارهای مختلفی از جمله فاینانس خارجی و تهاتر نفت از مهم‌ترین وعده‌ها برای تأمین ابرپروژه‌ها بوده است. 

اتصال استان بندری و ساحلی بوشهر به خط ریل سراسری می‌تواند امتیازی برای همه استان‌ها باشد و باتوجه‌به ظرفیت‌های بندری و تجاری استان بوشهر، این خط ریلی به توسعه و ترویج بهتر تجارت استان‌های جنوبی و همسایه با بوشهر کمک شایانی خواهد کرد. 

پروژه راه‌آهن بوشهر به شیراز از چندین سال گذشته شروع شده و منتظر دریافت اعتبارات در دولت‌های قبلی و فعلی بوده و به دلیل عدم پیگیری جدی نمایندگان این استان و استان‌های هم‌جوار از جمله استان فارس روند روبه‌رشدی نداشته؛ اما به‌تازگی مصوبه‌ای در دولت گذرانده شده تا یک شتاب و توسعه مجدد به آن داده شود. 

۱۲۵ کیلومتر از این پروژه در استان بوشهر دارای ۱۱ تونل به‌اندازه ۲ هزار و ۶۲۰ متر است که خاک مارن و خیلی سست دارد و نیاز به تمهیدات بسیار خاصی برای حفاری، ایمنی و امنیت است و باید راه‌حلی ویژه برای آن اندیشیده شود.

مسئولان فنی و عمرانی استانداری و راه و شهرسازی بوشهر گفته‌اند مشکلات مالی این پروژه با پیگیری استاندار و معاونین وی در حال رفع است و در آینده نزدیک در همه قطعات پیمانکاران نهایی می‌شود و منابع مالی آن نیز تأمین خواهد شد. 

از این مسیر ۴۳۷ کیلومتری، ۱۲۵ کیلومتر آن در استان بوشهر واقع شده که دارای سخت‌ترین ابنیه‌ها، تونل‌ها، پل و آبراه‌های در مسیر است. همان گونه که دسترسی بوشهری‌ها به مرکز استان فارس و کلان‌شهری مثل شیراز پایتخت فرهنگ و علم و ادب و هنر مهم است برای فارسی‌ها هم مهم است تا از طریق دسترسی آسان‌تر به یک استان و شهر ساحلی شاهد رونق کسب و کارهای دریایی، توسعه اقتصادی و حتی بهبود گردشگری دیار خود باشند.

 امید اینکه با تأمین اعتبار و تسریع در روند ایجاد این پروژه ملی و بزرگ بتوان امید را در دلهای مردم مناطق جنوبی دید و رونق اقتصاد و صنعت استان‌های فارس و بوشهر را شاهد بود.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان