کد خبر: ۱۶۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
«شیرازه» گزارش می‌دهد؛

«کتاب‌خوانی» واژه غریب این روزها در میان انسان‌ها

با وجود تلاش متولیان امر کتاب و کتابخانه برای ارتقا جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی اما ضعف‌های موجود در این مهم را نمی‌توان نادیده گرفت که متولیان امر می‌بایست نسبت به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اهتمام ویژه‌تری به خرج دهند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، انسان‌ها برای تغذیه نیاز به یک سری خوراک‌هایی دارند که بتوانند امورات خود را بگذرانند، کتاب یکی از تغذیه‌های مفید برای تقویت ذهن و شکل‌گیری شخصیت انسان است که روزگاری کتاب در سبد هزینه‌کرد ماهانه و سالانه مردم جایگاهی مهم داشت؛ اما امروزه خریدوفروش کتاب و بازار کتاب و کتاب‌خوانی رونق چندانی ندارد و این عدم رونق بازار کتاب و کتاب‌خوانی البته دلایلی دارد. 

گرچه امروزه با وجود دنیای مجازی نقش کتاب به نسبت قبل بسیار کم‌رنگ شده است که شاید یکی از دلایل ضعف در سواد فاصله از فرهنگ کتاب‌خوانی است .

این نکته را باید مدنظر داشته باشیم که هر کتابی که چاپ می‌شود مفید مطالعه نیست، ناشران توان توزیع کتاب‌های خود را ندارند که اینها به منزله تفکیک نوع خوراک مطلب برای اشخاص است.

در کشورمان تاکنون آماری دقیق و رسمی از تعداد کتابخانه‌داران شخصی تهیه نشده و اهداکنندگان کتاب گاه به فراموش می‌شوند که در کنار آن کتابخانه‌های روستایی و عشایری از فقر و محرومیت ناشی از کتاب نداری در خود می‌مانند؛ اما خوشبختانه در استان فارس بااهمیت به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی باعث ایجاد تحول در این حوزه شده است .

با وجود تلاش مسببان امور مذکور برای ارتقا جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی اما ضعف‌های موجود در این مهم را نمی‌توان نادیده گرفت که متولیان امر می‌بایست نسبت به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اهتمام ویژه‌تری به خرج دهند.

حال این سؤال در ذهن خطور می‌کند که چرا کتاب مطالعه کنیم؟

معمولاً انسان‌ها برای رسیدن به موقعیت مدنظر خود می‌بایست مواردی را جستجو کنند که عده‌ای از کارشناسان معتقدند درک این نیاز به مطالعه توسط خود شخص، محتاج "فرهنگ" خاصی است و برای این که شخص بفهمد که چنین نیازی دارد باید تربیت شود و این کار باید در سال‌های اولیه عمر انسان انجام گیرد و از طرفی هم عادت به مطالعه سبب افزایش گیرایی ذهنی و پیری دیررس نیز می‌شود.


کتابخانه مستقل موقوفه کاظمی در شیراز افتتاح شد.

دراین‌بین روز گذشته آئین افتتاح کتابخانه عمومی مستقل موقوفه حاج محمدحسن کاظمی شیرازی، با حضور محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس؛ جمعی از مسئولان استانی در حوزه فرهنگ و هلن کاظمی شیرازی خیر نیک‌اندیش عضو هیئت‌مدیره انجمن خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی فارس برگزار شد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، در این آئین ضمن تشکر از خانم هلن کاظمی عنوان کرد: اقدامات ماندگار خاندان کاظمی باهویت و فرهنگ این مرزوبوم گره‌خورده است. خدمات گسترده‌ای که این خاندان عزیز در شیراز داشته‌اند، بسیار اثرگذار بوده است. همیشه از تلاش‌های خیرین در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی قدردانی می‌کنیم. 

محمدحسین فیروزی ادامه داد: امروز در آستانه هفته کتاب شاهد افتتاح کتابخانه عمومی مستقل موقوفه حاج محمدحسن کاظمی شیرازی هستیم و این اولین کتابخانه مستقل فعّال استان فارس است.

وی به اهدای یک دستگاه خودرو توسط موقوفه کاظمی نیز اشاره کرد و گفت: نیّت خانم کاظمی در امر کتاب‌خوانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. 

این مقام مسئول علاوه بر همراهی در انجمن خیّرین، یک خودرو برای ایجاد کتابخانه سیار نیز اهدا کرده‌اند و هزینه تجهیز آن را عهده‌دار شده‌اند. در تلاشیم تا پایان سال این خودرو با کاربری کتابخانه سیار تجهیز و برای مناطق محروم شیراز به بهره‌برداری برسد.

البته به این نکته هم باید توجه شود که بشر از زمان‌های دور همواره در پی این بوده است که پاسخی برای پرسش‌های خود بیابد و بر اساس یافته‌های خود بنیان‌های زندگی فردی و اجتماعی خود را توسعه بخشد که با توسعه جوامع بشری راه‌های ثبت اندیشه‌ها نیز ارتقا یافت.

خوشبختانه امروزه با انتشار انبوهی از کتاب‌ها، نشریات و سایر مطالب، دریایی از خواندنی‌ها برای غوطه‌وری اندیشه‌های کنجکاو و تشنگان مطالعه فراهم شده است.

پابه‌پای پیچیدگی روزافزون جوامع انسانی شکل و ظاهر کتاب تغییریافته و هم اکنون نیز فناوری‌های دیجیتالی و میکرو تکنولوژی نیز در این زمینه به کمک جامعه بشری شتافته و در واقع در بسیاری از زمینه‌ها اطلاع‌رسانی و کسب آگاهی از این طریق صورت می‌گیرد.

حال باید پرسید، به‌راستی چرا علاقه‌مندی به مطالعه در جوامع مختلف به‌ویژه کشور ما متفاوت است؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت: دلیل این تفاوت در پیشینه مراکز علمی و اراده ملی ایرانیان در ایجاد دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها و فراگیری علوم و دانش‌های گوناگون از عهد باستان تا صدر اسلام و از آن زمان تا کنون به‌واسطه توصیه‌های قران، اهل‌بیت (ع) و بزرگان دین و فرهنگ کشورمان به مطالعه و خواندن کتاب در طی قرون و اعصار متمادی بوده است.



اجرای ۱۷۰۰ عنوان برنامه ترویجی در هفته کتاب و کتاب‌خوانی

محمدحسین فیروزی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در نشست خبری سی و یکمین هفته کتاب و کتاب‌خوانی اظهار کرد: هفته کتاب و کتاب‌خوانی با تمام فرازوفرودهایی که در تمام مجموعه‌های فرهنگی وجود دارد و با تمام موارد کمی و کیفی که وجود دارد فعالیت آن‌ها ادامه دارد.

وی افزود: در هفته کتاب و کتاب‌خوانی بیش از یک هزار و ۷۰۰ برنامه ترویجی در سطح کتابخانه‌ها برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس تصریح کرد: در بخش رونمایی و نقد کتاب بیش از ۶۷ برنامه و تنوع برنامه‌ها در ۱۶ بخش ترویجی، کارگاه‌های آموزشی اجرا و برنامه‌ریزی شده است.

فیروزی با اشاره به اینکه ۱۲۰ کارگاه مهارتی و ویژه‌برنامه‌های کودک و نوجوان در این هفته برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه‌های کتاب، محافل ادبی و قرآنی، مسابقات کتاب‌خوانی، برنامه‌های کودک و نوجوانان از دیگر برنامه‌های اجرایی است.

وی در ادامه همچنین از بهره‌برداری و افتتاح ۷ کتابخانه جدید در سطح استان خبر داد و ادامه داد: یک کتابخانه مستقل، دو کتابخانه در شهرستان‌های شرفویه و لطیفی لارستان، سه سالن مطالعه در شیراز و یک سالن مطالعه در شهرستان داراب از جمله کتابخانه‌های جدید است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس اضافه کرد: باتوجه‌به ضرورت توسعه سالن‌های مطالعه در سطح استان، در تلاشیم تا به این حوزه نظم داده شود و فارس به‌عنوان استان پیشتاز در کشور در این حوزه مطرح باشد.

فیروزی با اشاره به حوزه زیرساختی کتابخانه‌های سطح استان تصریح کرد: در یک سال گذشته بیش از ۳۲ درصد رشد امانت، بیش از ۴۵ درصد رشد عضویت و در شاخص منابع ۴۰ درصد شاهد رشد هستیم و این موضوع نشان‌دهنده میل مردم به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس همچنین اضافه کرد: گروه‌های خاص نابینایان، ناشنوایان، زندانیان و عشایر گروه‌های جدیدی هستند که از مجموعه کتابخانه‌های فارس خدمات دریافت می‌کنند.

فیروزی در پایان تأکید کرد: طی یک سال گذشته پنج کتابخانه جدید به مجموعه کتابخانه‌های استان افزوده شده است که از این تعداد دو کتابخانه سیار بوده است.



چاپ و توزیع کتاب یک‌صفحه‌ای در فضاهای عمومی و ناوگان حمل‌ونقل عمومی

در ادامه این نشست روح اله مظفری معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اظهار کرد: در هفته کتاب و کتاب‌خوانی ۲۰ عنوان برنامه در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: برای اولین‌بار در سطح شهر شیراز دانشنامه شیراز بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر و تأکیدات شهردار کلان‌شهر شیراز تألیف خواهد شد و به دنبال آن کتابخانه تخصصی شهر شیراز ایجاد می‌شود.

معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: در این هفته همچنین چاپ و توزیع کتاب یک‌صفحه‌ای در فضاهای عمومی و ناوگان حمل‌ونقل عمومی همچون مترو انجام خواهد شد.

مظفری اضافه کرد: یکی از برنامه‌های مهم شهرداری شیراز کلنگ‌زنی کافه کتاب در فرهنگسرای کتاب است که این کتابخانه در سه‌طبقه در فضایی با مساحت هزار و ۷۰۰ مترمربع و با اعتبار ۲۲ میلیارد تومان احداث می‌شود.

وی همچنین از چاپ دو کتاب غبار زمان از استاد عطروش و کتاب صوتی حافظ خوانی توسط کودکان و نوجوانان خبر داد و تصریح کرد: تجهیز دو دستگاه اتوبوس کتاب، توزیع کتاب در تاکسی اینترنتی در راستای ترویج کتاب‌خوانی، احسان کتاب در قالب گردش کتاب در اماکن تعیین شده، عضویت شهروندان به‌صورت نیم‌بها در کتابخانه‌های سطح فرهنگسراها، ایجاد کتابخانه مشارکتی در ۱۰ کتابخانه و شکل‌گیری کتابخانه‌های مدرن در سه فرهنگسرای بزرگ‌مقیاس سطح شهر شیراز از دیگر برنامه‌های اجرایی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز است.

در پایان این نشست غلام‌رضا خوش‌اقبال معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در تشریح ویژه‌برنامه‌های اجرایی این اداره کل در هفته کتاب و کتاب‌خوانی اظهار کرد: در این هفته بیش از ۱۴ عنوان کتاب جدید رونمایی می‌شود.

وی گفت: در این هفته تور گردشگری کتاب ویژه کودکان و نوجوانان با مشارکت شهرداری شیراز که نویسنده یک کتاب، کودکان را در این تور همراهی خواهد کرد برگزار می‌شود.

 رونمایی از ۳۵ عنوان کتاب، رونمایی از سه کتاب حوزه کودک و نوجوان، برپایی نشست‌های مردمی به مدت سه روز، اجرای تئاتر خیابانی، جشنواره شعر دانایی با دعوت از شاعران استان با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی از دیگر برنامه‌های اجرایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در هفته کتاب و کتاب‌خوانی است که معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بر آن‌ها اشاره کرد.

سخن پایانی:

باید در قبال مقوله کتاب و کتاب‌خوانی دغدغه‌مندانه ورود کرد؛ زیرا این مسئله به‌نوعی شالکه اجتماعی ازاین‌قبیل موارد را در انسان شکل می‌دهد که البته اولین اقدام باید زمینه محل خواندن که همان کتابخانه است در جامعه فراهم شود.

همت می‌طلبد مسئولان فرهنگی استان فارس نسبت به این مسئله حیاتی با تعامل و جدیت نسبت به آن متعهدانه عمل کنند تا آینده خود و فرزندان این استان در حوزه علم و یادگیری تضمین شود.

انتهای پیام/224224 

برچسب ها: گزارش ، کتابخوانی ، شیرازه
نظرات بینندگان