کد خبر: ۱۶۱۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۹ آبان ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

اُنس با کتاب راهکار بهبود وضعیت فعلی جامعه

گر بخواهیم به کتاب به‌عنوان یک کالای راهبردی نگاه کنیم حال‌وروز فعلی کتاب با جایگاه مطلوب بسیار فاصله دارد . تنها راه حل بهبود وضعیت، اُنس با کتاب است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیل خبری «شیرازه»، در سال ۱۳۷۲ روز ۲۴ آبان‌ماه به‌عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد این روز یکی از روزهای هفته کتاب است که به‌منظور ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور نام‌گذاری شده است. 

هر چند در این هفته برنامه‌های متعددی را از طرف ادارات و نهادهای مربوط به حوزه کتاب شاهد هستیم، اما اغلب یا نمادین هستند یا تنها گروه اندکی را شامل می‌شود و این در حالی است که علی‌رغم تأکیدات بسیار مقام معظم رهبری بر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بین جامعه به‌ویژه نوجوانان هنوز آن‌گونه که شایسته است شاهد چنین حرکت فرهنگی نیستیم. اقدامی که اگر در سطح جامعه نهادینه شود و روبه‌افزایش رود قطعاً بسیاری از مشکلات پیشرو را برطرف خواهد کرد.

 تجربه ثابت کرده افزایش سطح علم و آگاهی با استفاده از افزایش سرانه مطالعه سطح کیفی درک افراد را بالا برده و گره مشکلات علمی‌تر و عملی‌تر گشوده می‌شود. اما متأسفانه با افزایش شبکه‌های اجتماعی و گسترش روزافزون فضای مجازی نسل جدید به‌جای استفاده از کتاب و مطالعه روزانه میانگین ۶ ساعت از وقت خود را در فضای مجازی و انواع شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کند این درست همان نکته‌ای است که موجب غفلت والدین و متولیان امر نسل نوجوان خواهد شد و فضا را برای اجرای نقشه‌های دشمن باز می‌کند؛ چون او از این رهگذر می‌تواند به‌جای علم‌آموزی به دانش‌آموزان هر آنچه را که خود می‌خواهد به نسل نو منتقل کند. 

پس ضروری است که متولیان حوزه فرهنگ و کتاب افزون بر تلاش برای علاقه‌مند کردن بزرگسالان و جوانان به کتاب فرهنگ کتاب‌خوانی را از ابتدای کودکی در میان خردسالان ترویج دهند و این امر امکان‌پذیر نخواهد بود جز باهمت والدین برنامه‌ریزی دقیق مسئولان آموزش‌وپرورش و در نهایت مربیان و معلمانی که وظیفه تربیت نسل کودک و نوجوان را بر عهده دارند. 

فرهنگ مطالعه به‌ویژه برای نوجوانان جا نیفتاده 

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس نیز در بازدیدی که به مناسبت هفته کتاب از کتاب‌فروشی‌های شهر شیراز داشت به ضعف ترویج کتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: در حالی فرهنگ مطالعه به‌ویژه برای نوجوانان جا نیفتاده که به گفته بسیاری از افراد این گروه سنی روزانه قریب به ۶ ساعت از زمان خود را در فضاهای مجازی سپری می‌کنند. 

حال‌وروز فعلی کتاب با جایگاه مطلوب بسیار فاصله دارد

حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم در یک گفتگوی رسانه‌ای دوران دانش‌آموزی را مؤثرترین دوران برای اُنس با کتاب و حرکت به سمت کتاب‌خوانی دانست و معتقد است که از بین مجموعه کالاهای فرهنگی موجود که تنوع بالایی هم دارند کتاب راهبردی‌تر است.

 وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی باتوجه‌به خاستگاهش بر ترویج کتاب‌خوانی تأکید دارد عنوان کرد: مقام معظم رهبری خود از همه بیشتر اهل مطالعه و کتاب‌خواندن هستند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس درباره ارزیابی حال‌وروز کتاب نیز به این نکته اشاره کرد که اگر بخواهیم به کتاب به‌عنوان یک کالای راهبردی نگاه کنیم حال‌وروز فعلی کتاب با جایگاه مطلوب بسیار فاصله دارد.

 این متولی حوزه فرهنگ راهکارهایی هم برای اُنس با کتاب ارائه کرد و افزود: فعالیت‌هایی مثل تشکیل شبکه‌های مروجین کتاب توجه به جایگاه کتاب در بین اقشار مختلف از جمله کودک و نوجوان اهالی رسانه و معلمین می‌تواند انس با کتاب را تقویت کند. 

قانعی در پایان تأکید کرد که تمام کاری که باید در حوزه کتاب شکل بگیرد و بخش عمده آن به نوجوان برمی‌گردد الان در جامعه شبکه همگنی از فعالان حوزه کتاب نداریم همچنین سیاست و راهبرد مشخصی هم برای ترویج کتاب دیده نمی‌شود. 

کلام آخر اینکه:

 باتوجه‌به اثرگذاری گروه سنی نوجوان و جوان در جامعه و آینده‌ای که قرار است با دستان این قشر ساخته شود. پس اُنس با کتاب و ترویج کتاب‌خوانی در میان این نسل مهم‌ترین گامی است که باید توسط متولیان برداشته شود؛ چون بخش عمده‌ای از این قشر در جامعه ما کتاب در دسترس ندارند و بیشتر فضاهای مجازی داده‌های خود را دریافت می‌کنند که این یک آسیب جدی است. 

هرچه داده‌های جامعه در حوزه کتاب افزایش یابد وضعیت گام‌به‌گام روبه‌بهبود خواهد رفت.

نظرات بینندگان