کد خبر: ۱۶۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

مسجد؛ پایگاهی برای رشد فرزندان

مسجد محوری یکی از مؤلفه‌های اساسی در تربیت اسلامی فرزندان است که می‌تواند به‌نوعی موتور پیشران جوانان و نوجوانان در جامعه باشد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، از قدیم‌الایام مسجد را محلی برای ترویج سبک زندگی اسلامی در ابعاد مختلف می‌دانستند، زیرا مکانی که عبادتگاه محسوب می‌شود اگر بخواهیم از منظر معنویت به آن نظاره‌گر باشیم برکت فراوانی را به بار خواهد آورد.

درگذشته والدین به محضی که فرزندانشان سن بین ۵ الی ۶ سال را تجربه می‌کردند با خود به مسجد می‌بردند تا از همان سنین کودکی انس و الفت اسلامی در شخصیتش نهادینه شود.

این مورد به‌عنوان یک سوژه مفید برای خبرنگار این رسانه بسیار جالب بود که نقش والدین در تربیت اسلامی فرزندان چیست و جایگاه مسجد از نظر مردم چگونه تشبیه می‌شود؟ این دو سؤالی بود که مدنظر قرار دادیم و با گذری بر خیابان‌های شیراز به تعدادی از شهروندان دلیل آن را جویا شدیم.

مرتضی فرهادی که به گفته خودش صاحب دو فرزند بنام طاها و مریم است مسجد را جلادهنده روح انسان دانست و گفت: برای تقرب به مسیر رضایت الهی باید به فرزندان ادبیات‌هایی را آموخت که یک مورد آن به مسیر مسجد منتهی می‌شود؛ چون مسجد محفلی برای انس اخلاقی انسان‌ها از جمله فرزندانمان می‌شود .

اکبر گنجه‌ای شهروند ساکن یکی از محله‌های شیراز گفت: مسجد محلی است که می‌تواند تأثیر مستقیم بر روحیه فرزندان بگذارد و این حرف را از پدران و مادرانمان یاد گرفتیم که اکنون آن را توشه راه کرده‌ایم؛ اما مسئله‌ای که هست متأسفانه ذهن جوانان آن‌قدر درگیر مسائل فرعی شده است که نقش مسجد در زندگی‌شان بسیار کم‌رنگ است و مسئولین باید با برنامه‌های فرهنگی متعدد زمینه ورود جوانان و نوجوانان را به مسجد بیش از آنچه که هست فراهم کنند.

بانوی شیرازی اصیل که از ذکر نامش خودداری کرد در واکنش به سؤال خبرنگار شیرازه مبنی جایگاه مسجد در اجتماع گفت: مسجد بهترین محل برای تربیت فرزندان است؛ اما کم‌کاری‌هایی هم از جانب والدین و هم از جانب متولیان فرهنگی مواجه بودیم که روند مسجد محوری بسیار روبه‌کاهش آمده است .

وی در ادامه بیان کرد: با تدوین برنامه‌های متنوع فرهنگی و اهتمام والدین نسبت به مسجد محوری فرزندان می‌توان زمینه توسعه حضور نوجوانان و جوانان به مسجد را فراهم کرد.

با این تفاسیر مسجد محوری یکی از مؤلفه‌های اساسی در تربیت اسلامی فرزندان است که می‌تواند به‌نوعی موتور پیشران جوانان و نوجوانان در جامعه باشد و از طرفی حاشیه آسودگی خانواده جهت فرزندان در این مسیر نیز باشد.

روز گذشته ظهر دلچسب پاییزی در شیراز به‌محض شنیدن صدای اذان آماده حضور برای نماز جماعت در مسجدی که مجاور محل کارم است می‌شدم که به‌یک‌باره حضور نوجوانان در مسجد برایم جالب به نظر آمد، مسئول مربوطه دانش‌آموزان شخصی بنام محمدیار احمدی معلم پایه چهارم مدرسه شاهد در شیراز بود که با وی به گفتگو پرداختم.

مسجد؛ پایگاهی برای رشد فرزندان
 یاراحمدی گفت: دانش‌آموزان با سه پایگاه خانواده، مسجد و مدرسه مواجه هستند که اگر این سه پایگاه باهم ارتباط قوی داشته باشند رشد دانش‌آموزان شکل خواهد گرفت و می‌توانیم آنها را به سمت حیات طیبه منتهی کنیم.

وی افزود: اگر ارتباط بین این سه محل ضعیف باشد ناچار در گیر زمینه‌سازی‌های دشمن غربی می‌شوند و از تربیت اسلامی فاصله می‌گیرند.

یاراحمدی با اشاره به اهمیت فراگیری سبک زندگی اسلامی گفت: نیاز است که مسجد ارتباط بیشتری داشته باشیم و دانش‌آموزان را در این فضاهای فرهنگی رها کنیم و به‌عنوان مربی دانش‌آموزان وظیفه داریم این موارد را برای آنها زمینه‌اش را فراهم کنیم .

وی مسجد را یکی از زمینه‌های رشد فرزندان دانست و افزود: تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این است که دانش‌آموزان را به مسجد بیاوریم و ارتباطشان را با این محل قوی کنیم؛ چون ثمره انس‌گرفتن با مسجد را در زندگی‌شان خواهند دید و زمینه رشد آنها را فراهم می‌کند.

یارمحمدی در ادامه افزود: طرح بیعت برنامه‌ای است که یک سری گام‌هایی برای دانش‌آموز انجام می‌شود و باید تداوم داشته باشد؛ چون تربیت فرایند است و اگر مقطعی باشد آن نتیجه مطلوب را برای دانش‌آموز نخواهد داشت.

مسجد؛ پایگاهی برای رشد فرزندان

نکته پایانی:

مدرسه می‌تواند موتور محرک فرزندان در جامعه اسلامی باشد که می‌بایست با تقویت برنامه فرهنگی مدارس سراسر کشور علی‌الخصوص کلان‌شهرهایی نظیر شیراز که مهد فرهنگ هستند زمینه شکل‌گیری تربیتی فرزندان را به نحوی ایجاد کرد که برابر با اعتقادات اسلامی باشد.

انتهای پیام/224224   

برچسب ها: مسجد ، مسجد محوری ، شیرازه
نظرات بینندگان