کد خبر: ۱۶۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۱۰ دی ۱۴۰۲
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس هشدار داد:

مرگ تدریجی تالاب‌های فارس

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس گفت: تغییرات اقلیمی و برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، تالاب‌های فارس را به سوی مرگ تدریجی برده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، عطا پورشیرزاد مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس در نشست هم‌اندیشی نقش و اثرات تغییر اقلیم بر روی اکوسیستم‌های تالابی در شیراز، با بیان این که تغییرات اقلیمی و برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، تالاب‌های فارس را به‌سوی مرگ تدریجی برده است، گفت: متأسفانه تالاب‌های فارس وضعیت خوبی ندارند و خشک شدند.

وی بر لزوم چاره‌اندیشی برای احیای تالاب‌های فارس تأکید کرد و افزود: استان فارس دارای ۱۴ تالاب است که ۵ تالاب آن ثبت کنوانسیون رامسر شده است.
تالاب‌های ارژن و پریشان در منطقه حفاظت شده قرار دارند که ذخیره‌گاه زیست‌کره نیز به شمار می‌آیند و کاملاً خشک هستند.

شیرزاد با بیان این که دو تالاب طشک و بختگان هم در منطقه پارک ملی قرار دارند، افزود: در سال جاری به علت تداوم برداشت‌های بی‌رویه آب و همچنین کاهش بارندگی و ریزش‌های جوی شاهد خشک‌شدن این تالاب‌ها بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس افزایش ایجاد گردوخاک و نمک را از نتایج خشک‌شدن تالاب‌ها دانست و گفت: این رویداد به‌ویژه در حاشیه تالاب‌های بختگان، طشک و مهارلو مشهود است و در سایر مناطق حاشیه تالاب‌های خشکیده این استان نیز آلوده به ریزگرد است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
نظرات بینندگان