کد خبر: ۱۶۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۲۵ دی ۱۴۰۲
معاون وزیر راه و شهرسازی:

انبوه‌سازان به نوسازی بافت فرسوده توجه کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: میانگین نوسازی در بافت فرسوده سه و هشت دهم واحد است که این عدد خوبی نیست و نشان می‌دهد که انبوه سازان در این حوزه هنور ورود جدی نکرده اند و اگر ورود کنند شرایط متفاوت خواهد شد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی در بیست و یکمین اجلاس سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران در شیراز گفت: امروز همگرایی نظری و ذهنی برای نوسازی بافت های فرسوده بیشتر فراهم شده و موضع گیری وزارت راه و شهرسازی نیز در این حوزه صریح تر و شفاف تر شده است.

وی ادامه داد: بافت های فرسوده از نهضت ملی هم مهمتر، زودبازده تر، مفیدتر و اثربخش تر است.
وجود ۱۴۱ هزار بنای فرسوده ناپایدار در فارس مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، با اشاره به وجود ۱۴۱ هزار بنای فرسوده ناپایدار در استان فارس گفت: این عدد در کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد است.

آیینی افزود: استان فارس حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی دارد که در این بافت‌ها میانگین تعداد واحدهای مسکونی کمتر از ۲۰ واحد است یعنی تراکم نفر زیر ۷۰ نفر در هکتار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید بافت های تاریخی را نجات دهیم و نمونه بافت های تاریخی و ناکارآمد همین بافت شیراز است و از انبوه سازان شیراز و فارس دعوت می کنیم که برای نجات بافت تاریخی شیراز وارد عرصه شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، اظهار کرد: این زمینه فراهم شده که حرایم غیر ضروری بافت های تاریخی تعدیل شود و بخشی از بافت های تاریخی را از نقشه خارج کرد که امکان ساخت و ساز بهتر برای انبوه ساز فراهم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در برنامه هفتم توسعه پنج بند برای بافت فرسوده آمده است که از جمله اینکه حداکثر زمان صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری ها سه ماه در نظر گرفته شده است.

آیینی افزود: با این بند قانونی به دنبال این هستیم که زمان صدور پروانه در کشور از متوسط هشت ماه به ۲ ماه برسد.

وی ادامه داد: از آنجا که بافت‌های فرسوده جزو مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تلقی می‌شوند و می توانند از معافیت ها و حمایت های متناسب با این مناطق بهره مند شوند، در برنامه هفتم آمده است که تمامی حمایت ها، تخفیف ها و تسهیلاتی که برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده به مناطق بافت فرسوده تسری داده می شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: پروژه هایی که در خارج از بافت فرسوده به شکل مجاور یا بلافصل ساخته می شوند یا خدمات بافت فرسوده در آنجا تامین می شود نیز مشمول ضوابط بافت فرسوده شده و از تمام مزایا و تسهیلات بافت فرسوده بهره مند می شوند.بیشترین میزان ساخت مسکن ملی متعلق به فارس است مدیر کل راه و شهرسازی فارس هم گفت: بیشترین میزان ساخت مسکن ملی متعلق به این استان است و حدود ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در استان ساخته خواهد شد.

تامین ۱۲ هزار هکتار زمین برای مسکن ملی فارس

محمود رضا طالبان مدیرکل راه و شهرسازی فارس، نیز در این جلسه افزود: از ۱۶۰ هزار واحد مذکور حدود ۴۵ هزار واحد به شکل یک و دو طبقه و ۱۱۵ هزار واحد نیز به شکل چهار طبقه احداث خواهد شد.

انبوه‌سازان به نوسازی بافت فرسوده توجه کنند

وی ادامه داد: همچنین امروز حدود ۱۲ هزار هکتار زمین در فارس برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس، عدد گردش مالی طرح نهضت ملی مسکن در این استان را ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برشمرد و افزود: تفاهم نامه ای با اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان امضا شد تا بتوانیم عمده مصالح ساختمانی که بنا است در این طرح استفاده شود از درون استان تامین شود و این پول در استان به نحوی حفظ شود.

طالبان گفت: در بحث اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان انتظار داشتیم که انبوه سازان نیز کمک کنند.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان