کد خبر: ۱۶۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۵ دی ۱۴۰۲

۲۰ هزار نفر از نمایشگاه گردشگری پارس و صنایع‌دستی بازدید کردند

دوازدهمین جلسه هیئت اندیشه‌ورز حوزه فعالان گردشگری و زیارت در استانداری فارس با حضور مسئولین برگزاری سیزدهمین نمایشگاه گردشگری بین‌المللی پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در شیراز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروهاجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، محمد فرخ زاده معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت فارس گفت: نمایشگاهی در این عرصه مؤثر است که در تقویم بین‌المللی جای گیرد و در قالب آن تفاهم‌نامه‌های خوب و عالمانه شکل گیرد، محل تعامل و گفت‌وگو برای حل مسائل فعالان باشد.

فرخ زاده هرچند نمایشگاه سیزدهم را تمرین وحدت خوبی دانست، ادامه داد: به این دلیل نمایشگاه گردشگری شیراز باید دبیرخانه دائمی داشته باشد تا در طول یک سال برنامه‌ریزی و اقدام کند و ماه منتهی به رویداد زمان راحتی آن باشد، نه اینکه در روزهای نزدیک به نمایشگاه با انبوهی از چالش‌ها مواجه شود.

وی درباره نحوه برپایی نمایشگاه گردشگری سلامت نیز گفت: نظر استان این است که این نمایشگاه در کنار رویداد گردشگری پارس برگزار شود و باید هم به همین شکل باشد، امسال را متولیان نتوانستند به هماهنگی برسند؛ اما از سال آینده هم‌زمان خواهد بود.

فرخ زاده از ناکافی بودن غرفه‌های شهرستانی فارس در این نمایشگاه نیز انتقاد کرد و پیشنهاد داد: در چهاردهمین نمایشگاه گردشگری و پانزدهمین صنایع‌دستی شیراز، یک سالن ویژه شهرستان‌ها و روستاهای هدف گردشگری استان اختصاص یابد تا در این قالب ظرفیت‌های آنها معرفی شود.

افتتاحیه نمایشگاه پارس به رویداد بین‌المللی تهران تنه می‌زد

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس نیز که نمایشگاه را ابزار کارایی برای بازاریابی و برندسازی و هویت‌دهی به شهر می‌دانست، همدلی شکل‌گرفته میان بخش دولتی و خصوصی را از نقاط قوت برپایی این دوره از نمایشگاه فارس عنوان کرد و معتقد بود افتتاحیه رویداد به نمایشگاه بین‌المللی تهران تنه می‌زد و از نظر محتوایی هم نمود خوبی داشت.

 ثابت اقلیدی این انتقاد را مطرح کرد که نظرسنجی به شکل مصاحبه، توزیع پرسش‌نامه یا هر شکل دیگری که انجام می‌شود باید در هنگامه نمایشگاه انجام شود تا پایایی و اعتبار علمی داشته باشد و با کمک به روشن‌شدن نقاط ضعف و قوت به برپایی بهتر دوره‌های آینده کمک کند.

وی افزود: نمره برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی شیراز ۲۰ است.

 احمدرضا نقیب‌زاده مجری نمایشگاه گردشگری بین‌المللی پارس با بیان اینکه در بدو شروع نمایشگاه پارس و با دستور استاندار فارس و پیگیری‌های معاونت هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس قراردادی را با نمایشگاه بین الملی فارس منعقد کرد، افزود: در روزهای نزدیک به افتتاحیه نمایشگاه دبیرخانه نمایشگاه بین‌المللی پارس نیز مستقر شد و در حد توان دستورات لازم برای حمایت از برگزاری نمایشگاه انجام گرفت.

وی ادامه داد: نمایشگاه گردشگری پارس چند ویژگی داشت که یکی از مهم‌ترین مباحث آن تهیه برنامه اجرایی و تدوین اهداف عملی و منطقی اصلی‌ترین آن بشمار می‌رفت و در هسته مرکزی روی آن متمرکز شدیم.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس با بیان اینکه از لحاظ زمانی در مضیقه بودیم، عنوان کرد: علی‌رغم معرفی به‌عنوان مجری نمایشگاه بین‌المللی پارس اما تاریخ دقیق برگزاری نمایشگاه مشخص نبود؛ برگزاری نمایشگاه گردشگری امسال از تقویم نمایشگاه حذف شده بود و باتوجه‌به تأکیدات صورت‌گرفته تنها تاریخی که توانسته شد در تقویم گنجانده شود، ۱۳ دی‌ماه بود.

وی با بیان اینکه تاریخ برگزاری نمایشگاه یک‌سری مسائل و مشکلات را به همراه داشت که در کیفیت نمایشگاه بی‌تأثیر نبود، تصریح کرد: یکی از این مشکلات هم‌زمان این تاریخ با سال نو میلادی بود و میهمانان بین‌المللی استقبال کمتری از آن انجام دادند؛ در بحث بین‌الملل پیگیری‌های زیادی انجام شد؛ اما همین مسئله باعث شد آنچه مورد هدفمان بود اتفاق نیفتد، هرچند که ۳۵ بازدیدکننده و غرفه‌دار از ۸ کشور دنیا هم نتیجه بدی نبود.

مجری نمایشگاه گردشگری با اشاره به برنامه‌ریزی و اجرای نمایشگاه گردشگری پارس گفت: در بحث صنایع‌دستی حضور اقوام ایرانی در یکی از سالن‌ها پیش‌بینی شد؛ در طول برگزاری نمایشگاه با مسائل و موضوعات جدید روبرو شدیم که با وجود برگزاری چندین‌باره نمایشگاه تاکنون با آن مواجه نشده بودیم.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس ادامه داد: حضور گردشگری سلامت، میز ملی گردشگری ادبی، عشایر، خوراک‌های تاریخی و خوراک اقوام از دیگر برنامه‌هایی بود که در این نمایشگاه مورد استقبال خوبی قرار گرفت.

نقیب‌زاده از همکاری دستگاه‌ها با مجری نمایشگاه به‌عنوان نقطه قوت این نمایشگاه یادکرد و افزود: همکاری پر قدرت شهرداری در عبور و مرور بازدیدکنندگان و اختصاص ۴ سرویس رفت و سرویس شبانه از جمله مسائل خوب برگزاری نمایشگاه اخیر بود.

مجری نمایشگاه گردشگری گفت: همکاری خوبی نیز با دفتر امور خارجه به‌صورت مستمر و شبانه‌روزی انجام‌گرفته و پیگیری‌های زیادی برای حضور میهمانان بین‌المللی داشتیم؛ در برگزاری نمایشگاه بخش خصوصی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی حضور داشت.

۲۰ هزار نفر از نمایشگاه گردشگری پارس و صنایع‌دستی بازدید کردند

۲۰ هزار بازدیدکننده طی ۴ روز برپایی نمایشگاه گردشگری پارس

دبیر سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس نیز در این نشست گفت: ۲۰ هزار بازدیدکننده در طی ۴ روز برپایی از نمایشگاه گردشگری پارس و نمایشگاه صنایع‌دستی شیراز دیدن کردند که روز جمعه و شنبه آمار بازدیدکنندگان بسیار بالابود.

به اعتقاد خسرو مقدسی رضایتمندی مناسبی از بازدیدکنندگان و غرفه‌داران در طول برگزاری نمایشگاه گردشگری شاهد بوده‌ایم و افزود: مجموعاً نمایشگاه گردشگری پارس و صنایع‌دستی نزدیک به ۶ هزار و ۵۰۰ متر و در ۵ سالن در اختیار غرفه‌داران قرار گرفت.

وی به برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی در حاشیه نمایشگاه اشاره کرد و گفت: دو کنفرانس ملی که بازخورد مناسبی داشت در طول برگزاری نمایشگاه برپا شد و در گردشگری خلاق، رویکرد محور و میز ملی عشایر نیز فعالیت‌های خوبی انجام گرفت.

۲۵ مقدسی با بیان اینکه ۳۰ کارگاه آموزشی توسط اقوام برپا شد، یادآور شد: در حوزه شهرداری طی ۴ روز کنفرانس های متعددی در حوزه شهر خلاق برگزار شد؛ یکی از سالن‌ها نیز به توانمندی‌های کانون اتومبیل‌رانی تعلق گرفت.

دبیر سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس خاطرنشان کرد: در موضوع اطلاع‌رسانی به بیش از ۳۰۰ بنگاه گردشگری نامه‌نگاری شد تا باتوجه‌به تعطیلات ژانویه آن تعداد منظر را در شیراز شاهد باشیم.

حضور بی‌سابقه ایرلاین‌های داخلی و خارجی در طول برپایی نمایشگاه 

 رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس نیز با بیان اینکه نمایشگاه گردشگری پارس در شرایطی برگزار شد که ۳ نمایشگاه اصفهان، تبریز و قم را پشت سر گذاشته بود و طی سال‌های گذشته در بحث برگزاری نمایشگاه گردشگری رتبه اول را به خود اختصاص داده بودیم.

محمود فخری ادامه داد: یک ماه مانده به نمایشگاه تهران همه دوست داشتند به‌جای حضور در نمایشگاه گردشگری شیراز خود را برای حضور در نمایشگاه ملی آماده کنند؛ ازاین‌رو در این مبحث هم با مشکل مواجه بودیم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات دیگر و تأثیرگذار در نمایشگاه گردشگری پارس تاریخ برگزاری آن در ژانویه بود که نهایتاً با بهترین حضور بازدیدکنندگان برگزار شد و می‌توان گفت که شیراز گل کاشت و این نمایشگاه به نمایشگاه ملی پایتخت تنه زد.

فخری افزود: در نمایشگاه گردشگری پارس در شیراز بیش از ۲۰ دفتر خدمات مسافرتی، نزدیک به ۱۰ ایرلاین داخلی و خارجی حضور داشتند که در نوع خود بی‌سابقه بوده است.

اهداف نمایشگاه‌ها باید دقیق‌تر مشخص شود

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شیراز نیز در این جلسه گفت: تلاش زیادی برای تغییر تاریخ نمایشگاه گردشگری پارس صورت پذیرفت و تاریخ ۵ تا ۶ عنوان نمایشگاهی را تغییر دادیم تا نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و صنایع‌دستی شیراز برگزار شود.

محسن نهاوندی با بیان اینکه برخی غرفه‌های صنایع‌دستی به دلیل فروش کم محصولات از نمایشگاه ناراضی بودند، گفت: برای سال آینده امیدواریم گردشگری سلامت را در کنار این نمایشگاه گردشگری داشته باشیم؛ هرچند تقویم اولیه سال آینده نمایشگاه بسته شده اما می‌توان چند عنوان به آن اضافه کرد.

به اعتقاد نهاوندی اهداف نمایشگاه‌ها باید دقیق‌تر مشخص شود، یک‌سری چالش‌ها در بحث گردشگری اقوام به وجود آمد؛ اما با اقدامات صورت‌گرفته تلاش شد این موارد دچار بحران نشود.
وی افزود: اتفاقات خوبی در سالن حافظ انجام گرفت و غرفه شهرداری کارهای متنوعی انجام داد و می‌توان از ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شیراز یادآورشدن: سال آینده از ۸۰ میهمان خارجی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دعوت خواهند شد تا برای برگزاری نمایشگاه اکسپو به شیراز بیایند.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

نظرات بینندگان