کد خبر: ۱۶۲۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۷ دی ۱۴۰۲
لزوم حمایت از کارآفرینان؛

رنج کارآفرین زرین دشت فارس به بار نشست

جوان زرین دشتی با راه‌اندازی یک کارخانه تولیدمبلمان در یک ساختمان استیجاری در منطقه خود زمینه اشتغال ۳۰ نفر از هم‌ولایتی‌هایش را به‌صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم فراهم کرده که به گفته وی اگر برای احداث کارخانه از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی زمین واگذار شود، زمینه اشتغال حداقل ۱۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در این واحد تولیدی فراهم می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، جوانی ۳۶ساله از دل محرومیت‌های یک روستای دورافتاده در جنوب شرق استان فارس با ترک دیار روانه غربت شد تا طعم تلخ دربه‌دری را از دیگر هم‌ولایتی‌هایش بگیرد.

جوانی که با همه استعدادهای ذاتی خود به‌ناچار دل از درس‌ومشق کند و نوجوانی‌اش را پشت دروازه‌های زمین فوتبال خاکی روستایش جا گذاشت و با عزیمت به شیراز روی پا ایستاد و امروز با تلاشش ۳۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به طور غیرمستقیم نان به سفره خانوارهایشان می‌برند.

این گزارش روایت تلاش‌های یک جوان از روستای چاه زبر شهرستان زرین‌دشت در جنوب شرق استان فارس است.

شهرستانی که سال‌هاست خشکسالی بر پیکر نحیف آن تازیانه می‌زند و جوانانش را راهی دیار غربت کرده تا برای لقمه‌ای نان حلال رنج دربه‌دری و خانه‌به‌دوشی از این شهر و آن شهر را به دوش بکشند.

این جوان کارآفرین پاشنه همت را از همان نوجوانی بالا کشید و پس از ۱۵ سال آوارگی در کلان‌شهر شیراز به دیار خود بازگشته و با راه‌اندازی کارخانه تولید مبلمان در "حاجی‌آباد" مرکز شهرستان زرین‌دشت توانسته زمینه اشتغال مستقیم ۳۰ نفر از جوانان روستای خود و حتی شهرهای مجاور را فراهم کند.

رنجی که به گنج نشست
این کارآفرین موفق زرین دشتی اظهار می‌کند که از سال ۱۳۸۰ به‌خاطر شرایط زندگی و مشکلاتی که داشته قید تحصیل را زده و با پیشنهاد برادرش در کارگاه‌های مبل‌سازی شیراز وارد صنعت مبل‌سازی شده است .

"جهانگیر اکبری" با تأکید بر اینکه به این رَسته شغلی از همان ابتدا علاقه‌ای وافر داشته است، بیان می‌کند که برای رسیدن به موقعیت امروز یک سال شاگردی کرده و پس از آن به‌عنوان پیمانکار در کارخانه‌های مبل‌سازی شیراز کسب تجربه می‌کند.

وی که معتقد است؛ رنج ۱۵ساله اش حالا به بار نشسته و می‌تواند با گسترش شغلش به ظرفیت‌های شغلی این واحد تولیدی بیفزاید.

وی می‌گوید که پس از گذشت ۱۰ سال اشتغال در صنعت مبل‌سازی در نیمه دوم سال ۱۳۹۰ اولین کارگاه خود را با یک نجار و یک خیاط شروع کرده و به‌مرور کار را گسترش داده تا به موقعیت فعلی رسیده است.

این کارآفرینی زرین دشتی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ نفر به‌صورت مستقیم و حدود ۲۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در تولیدی وی مشغول به کار هستند، یادآور شد: از سال ۱۳۹۰ تا سال گذشته (۱۴۰۱) همه هم‌وغمّ من احداث تولیدی در شهر خودم بود که به لطف خدا امسال با تلاش‌های زیاد توانستیم کارخانه تولید مبلمان را در شهرستان خودمان راه‌اندازی کنم.

اکبری خاطرنشان کرد: تمام نیروهای شاغل در این واحد تولیدی بومی هستند و دیگر مشکل رفت‌وآمد به زادگاهشان ندارند.

وی یادآور می‌شود که تا پیش‌ازاین کارکنان این مجموعه تولیدی مجبور بودند، در کارگاه‌های تولید مبل شیراز کار کنند و از سویی رنج دوری از خانوارهای خود را هم متحمل شوند؛ اما با راه‌اندازی این کارخانه هزینه‌های رفت‌وآمد آنان حذف و مصمم‌تر از گذشته به کارشان می‌پردازند.

پنج استان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس؛ مقصد تولیدات کارآفرین زرین دشتی

این فعال صنعت مبلمان در ادامه می‌گوید که برای تهیه مواد اولیه (اسفنج چوب و پارچه و...) مستقیماً با ۳۰ واحد از کارخانه‌های تولید اسفنج و چوب در ارتباط مستقیم است و همین امر در کاهش قیمت‌های تولید شده، اثر بسزایی دارد.

اکبری اعلام می‌کند: در حال حاضر این کارخانه با تولید بیش از ۳۰ مدل مبلمان در ۲ مرکز نمایشگاهی و کارگاهی در شهرستان زرین‌دشت و شعبه مرکزی در شهرک دستغیب شیراز به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهد.

وی مقصد تولیدات این کارخانه را به‌تمامی شهرستان‌های فارس، استان‌های هرمزگان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، کنگان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عمان و قطر اعلام کرد.

این کارآفرین زرین دشتی در ادامه گریزی هم به مشکلات و چالش‌های پیش‌روی این واحد تولیدی زد و گفت: باتوجه‌به استیجاری بودن مکان فعلی کارخانه، نیاز اساسی و مُبرم این واحد تولیدی، واگذاری زمین برای احداث یک کارخانه به مساحت حداقل پنج هزار مترمربع در شهرک صنعتی زرین‌دشت است تا بتوان این شغل را گسترش و افراد بیشتری را وارد چرخه اشتغال کرد.

لزوم رفع موانع پیش روی سرمایه‌گذاران فارس توسط مدیریت ارشد استان

اکبری خواستار رفع موانع پیش روی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران توسط مسئولان ارشد استان فارس شد و بیان کرد: از استاندار فارس به‌عنوان مسئول ارشد استان درخواست دارم تا با رفع موانع پیش روی واگذاری زمین در شهرک صنعتی زرین‌دشت و سرمایه در گردش، این واحد تولدی را حمایت کند.

این کارآفرین زرین دشتی خاطرنشان کرد: در صورت واگذاری زمین، این واحد تولیدی ظرفیت این را دارد که برای ۱۰۰ نفر به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال کند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که افراد زیادی از شهرستان زرین‌دشت در صنعت مبل‌سازی شیراز مشغول به کار هستند که در صورت حمایت و تسهیل در روند واگذاری زمین در شهرک صنعتی زرین‌دشت به‌منظور راه‌اندازی کارگاه‌های تولید مبل در این شهرستان، تبدیل‌شدن این شهرستان به قطب تولید مبلمان در جنوب فارس و حتی کشور دورازذهن نیست.

شهرستان زرین‌دشت به مرکزیت حاجی‌آباد با جمعیتی افزون بر ۸۰ هزار نفر در ۲۷۳ کیلومتری شیراز مرکز استان فارس واقع شده است.

انتهای پیام/


منبع: ایرنا
نظرات بینندگان