کد خبر: ۱۶۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
مشاور عالی مقام معظم رهبری مطرح کرد :

شعر شمشیری در دست نیروهای انقلاب در میدان جهاد تبیین

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت:شاعران انقلاب و دفاع مقدس جهادگران میدان تبیین هستند و شعر شمشیری در دست نیرو های انقلاب در میدان جهاد تبیین است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه» ، حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری امروز سه‌شنبه ۳ بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین همایش ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت که در سالن همایش‌های شهر واقع در بین‌الحرمین برگزار شد ضمن تبریک میلاد امیرالمومنین (ع)، گفت: شیراز شهر شعر است و باتوجه‌به حوادث اخیر شاه‌چراغ باید شیراز را شهر شعر و شهادت خواند.
عادل ادامه داد: شعر صدایی در دست جهادگران جهاد تبیین است و شاعران انقلاب و دفاع مقدس جهادگران میدان تبیین هستند و شعر شمشیری در دست نیروهای انقلاب در میدان جهاد تبیین است.

وی ادامه داد: شیراز را اگر پایتخت شعر و ادب بنامیم گزاف نیست همچنین شعرهای رسیده از این همایش به استان فارس گواه این است که این سرزمین، سرزمین ادب‌پروری است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به جایگاه شعر در فرهنگ ایران اشاره کرد و افزود: شعر از مشخصات فرهنگ ایران است و کسی اگر جایگاه شعر را نزد ایرانیان نداند فرهنگ ایران را نمی‌شناسد همچنین شعر، نشانه فرهیختگی در فرهنگ این کشور است.

عادل یادآور شد: زبان نیرومند و کهن زبان فارسی که شاخ‌وبرگ آن پهنه گسترده‌ای را از آسیا و جهان را فراگرفته است و این درخت برومند گلی دارد که آن شعر فارسی است، یادآور شد: شعر را باید گل درخت زبان دانست و جنس شعر از جنس زبان است آن‌چنان‌که جنس گل از جنس برگ است .

مشاور عالی مقام معظم رهبری بیان کرد: تعریف شعر آسان نیست و شعر یک هنر فاخر است و زبان وقتی هنری می‌شود ادبیات می‌شود و شعر گل سرسبد ادبیات است و هر هنری ماده‌ای دارد و صورتی روی هر ماده‌ای شما می‌توانید صورت زیبایی را اعمال کنید تا هنری شود.
عادل در ادامه گفت: ماده شعر فکر و ادراک انسان بوده و بهتر است بگوییم ماده شعر جوهر وجودی انسان است و می‌توان گفت شعر را معجره روح و روان انسان می‌نامند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تصریح اینکه فرق شعر با سایر هنرها این است که شما برای خرید ماده شعر هزینه‌ای را صف نمی‌کنید و در دسترس همه است، افزود: انقلاب یک حادثه عظیم، جاری و مستمر است همچنین شعر انقلاب خصوصیات محتوایی و سوری را باهم دارد.

حداد عادل افزود: اگر ما شعر انقلاب و شعر دوره قاجار مقایسه کنیم می‌توانیم شاهد بود که شعر دوره انقلاب نه بازگشت به دوره قاجار است و نه شعر بعد از آن و از لحاظ درون‌مایه، شعر انقلاب سرشار از مضامین الهی و اجتماعی است همچنین شعر انقلاب شعر ارزش‌ها و تعهد است و در شعر انقلاب شعر نو هم داریم .

وی در پایان گفت: در فرهنگستان زبان و ادب فارسی ما گروهی پژوهشی متشکل از استادان دانشگاه و پژوهشگران دفاع مقدس که تلاش می‌کنیم که به وظیفه خود عمل کنیم و برای ساماندهی درس‌های دانشگاهی و کارشناسی‌ارشد در رشد و توسعه ادبیات تلاش می‌کنیم.

به گزارش شیرازه،۱۱ کتاب در حوزه دفاع مقدس در این همایش رونمایی شد.

انتهای خبر/224224
نظرات بینندگان