کد خبر: ۱۶۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
دبیر شورای سیاست‌گذاری گام دوم انقلاب اسلامی فارس:

انتخابات آزمونی بزرگ برای جوانان ایرانی است

دبیر شورای سیاست‌گذاری گام دوم انقلاب اسلامی فارس با بیان اینکه جوانان مخاطب خاص بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب هستند، گفت: انتخابات آزمونی بزرگ برای جوانان رشید ایرانی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، محمد زکی‌پوردبیر شورای سیاست‌گذاری گام دوم انقلاب اسلامی فارس در آستانه پنجمین سالگرد صدور بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب اظهار کرد: برای ایجاد یک گفتمان باید «جریان‌سازی» صورت گیرد و لازمه شروع یک جریان اصیل و انقلابی نیز «مطالبه‌گری» است که این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که نیاز یا ضرورت آن برای اکثریت جامعه حس شود.


وی افزود: یکی از اهداف تدوین و صدور بیانیه گام دوم انقلاب، همان‌طور که در بخش سوم بیانیه (سرفصل‌ها و توصیه‌های اساسی هفت‌گانه برای آینده) نیز بدان اشاره شده، این بوده که این بیانیه نهایتاً در گام دوم انقلاب اسلامی ملت ایران به «گفتمان اصلی» کشور تبدیل شود.


زکی‌پور که معتقد است نتایج نظرسنجی اخیر نشان‌دهنده این است که تنها درصد کمی از جامعه با بیانیه گام دوم آشنا هستند، گفت: البته مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که با وجود گذشت نیم دهه از ابلاغ بیانیه، قریب به‌اتفاق ملت ایران (مخاطبین عام) و حتی جوانان که مخاطب خاص بیانیه هستند، عمدتاً از وجود و صدور چنین نامه‌ای خطاب به خود بی‌خبرند چه رسد به اینکه خود را نیازمند به آن دانسته یا پیاده‌سازی آن را ضرورت ببینند.


وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر نوعی انحصارگرایی در حوزه بیانیه توسط قشر نخبگی در کشور پدیدآمده که باعث شده تا بیانیه صرفاً در محافل علمی و تحقیقاتی محصور بماند.


زکی‌پور عنوان کرد: تا وقتی موضوعی در بطن جامعه نفوذ نکند و تبدیل به مطالبه عمومی نشود نمی‌توان انتظار داشت که جریان خودجوش و مردمی برای تحقق آن به راه افتد و همچون مقوله‌هایی نظیر «جوان‌گرایی» به گفتمان رایج و قاطع در اجتماع تبدیل شود.


دبیر شورای سیاست‌گذاری گام دوم انقلاب اسلامی فارس بیان کرد: قطعاً یکی از روش‌های تبلیغ و تبیین بیانیه، استفاده از تکنیک «تکرار» است؛ تکرار «نماد» و «مفاد» بیانیه در برابر چشم مخاطب باهدف ایجاد انس بصری بین جامعه و بیانیه است.


وی افزود: برای جلوگیری از دل‌زدگیِ ناشی از تکرار و ایجاد جذابیت بصری باید تنوع در «نمادسازیِ» بیانیه را در پیش گرفت تا بیانیه منطبق بر سلیقه و ذائقه اقشار مختلف به عموم عرضه شود.


زکی‌پور با بیان اینکه دبیرخانه گام دوم انقلاب اسلامی فارس در دو سال گذشته این مسیر را پیموده، گفت: در این دبیرخانه با قرارگرفتن جوانان در کنار مشاوران و افراد باتجربه در ایجاد ترکیبی مؤثر و درعین‌حال چابک برای رسیدن به اهدافی همچون تبیین رهنمودهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در بین اقشار مختلف به‌ویژه جوانان و نوجوانان، ترغیب دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و افراد به حرکت در مسیر تحقق توصیه‌های هفت‌گانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ایجاد زمینه‌های شکل‌گیری نهضت کادرسازی سرمایه انسانی در مسیر گام دوم انقلاب، پرورش نیروهای مدیریتی انقلابی و تسهیل انتقال تجربه و مسئولیت نسل‌های ابتدایی انقلاب به نسل‌های جدید انقلاب مساعی لازم صورت‌گرفته است.

 

انتهای خبر/

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان