کد خبر: ۱۶۳۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
توسط دانش‌آموزان مرودشتی انجام شد؛

رهایی برخی زندانیان با پول‌توجیبی

جرقه جریان رهایی دلپذیر برای زندانیان جرایم غیر عمد از کلاس درس قرآن آغاز شد، جایی که معلم مدرسه سما مرودشت، آزادی این زندانیان با پول توجیبی‌های کوچک را نمونه‌ای زیبا از نیکی کردن دانست.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، اکنون که دو سال از این درس زیبا می‌گذرد، دانش‌آموزان مدارس هشت‌گانه سما مرودشت استان فارس ۶ زندانی غیر عمد را از بند نداری و گرفتاری رهانده‌اند.


این دانش‌آموزان با اجرای پویش «جای زندانی غیر عمد در زندان نیست»، پول توجیبی‌های خود را جمع کردند و یک‌بار یک زندانی و سال بعد چهار زندانی جرایم غیر عمد را از زندان آزاد کردند.


در آستانه سال نو اداره فرهنگی و تربیتی اداره کل زندان‌های استان فارس آیینی ترتیب داد و از این دانش‌آموزان نیک‌اندیش تجلیل کرد.
رئیس اداره فرهنگی و تربیتی اداره کل زندان‌های فارس گفت: در اقدام شایسته مجموعه آموزشی و دانشگاهی سما مرودشت و کمک ستاد دیه استان، یک مادر و سه پدر که به سبب جرائم غیر عمد مالی در زندان بودند، به همت دانش‌آموزان خیر از زندان آزاد شدند و به جمع خانواده بازگشتند.


علی اکبر منصوری اظهار داشت که زندانیان جرائم غیر عمد در وقوع جرم انگیزه عمد و مجرمانه نداشته‌اند و از سر اتفاق به زندان افتاده‌اند و شرایط برخورداری از کمک‌های خیرین برای آزادی و حضور در کنار خانواده خود را دارند.


حالا که نیک‌اندیشی و کار خیر بچه‌های مدرسه سما ثمربخش شده و چه بسا به سنتی پسندیده در میان دیگر بچه‌های مرودشت و حتی فارس شود، مدیرکل امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی (سما) مرودشت از این تجربه آموزنده به خبرنگار ایرنا گفت.


آن‌طور که کمال محمدزاده گفت سال گذشته معلم قرآن یکی از مدارس سما مرودشت، آغازگر این کار خیر بود تا بچه‌ها پول توجیبی‌های خود را جمع و یک زندانی را آزاد کنند و این اتفاق افتاد.


به گفته مدیرکل امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی (سما) مرودشت، پس از این تجربه قرار شد باز با پول توجیبی‌های دانش‌آموزی یک مادر زندانی جرایم مالی غیرعمد آزاد شود و روز مادر به خانه برگردد؛ سهم کمک هر دانش‌آموز ۵۰ هزار تومان تعیین شد و بچه‌ها بیشتر و بیشتر مشارکت کردند.


این بار گستره این خیر مشترک گسترده‌تر بود و یک هزار دانش‌آموز مدارس سما مرودشت در آن مشارکت کردند.


محمدزاده افزود: کمک‌های جمع‌آوری شده بسیار بیشتر از میزانی بود که برای آزادی مادر زندانی لازم بود؛ پس باقیمانده آن نیز برای آزادسازی چهار پدر زندانی در بند هزینه شد تا در دومین سال این پویش پنج زندانی با اقدام دانش‌آموزان سما آزاد شوند.

فکر بلند بچه‌های نیک‌اندیش مرودشتی
اما این پایان راه سخاوتمندی دانش‌آموزان مرودشتی نیست و مدیرکل امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: قرار است سال آینده نیز با کمک دانش‌آموزان علاوه بر آزادسازی زندانیان مالی غیر عمد، به کارآفرینی آنها پس از رهایی هم کمک کنند.
او ادامه داد: تهیه چرخ‌خیاطی برای بانوان یا ایجاد کارگاهی کوچک برای اشتغال مردان نمونه‌هایی از کمک‌هایی است که می‌توان کرد.


فرهنگ‌سازی از بچه‌ها برای بزرگ‌ترها
آزادسازی زندانیان غیر عمد با پول توجیبی‌های پنجاه تومانی دانش‌آموزان، امروز برای بزرگ‌ترها هم آموزنده و انگیزاننده شده است؛ جایی که دیدند تنها با ۷۰۰ میلیون ریال و البته مساعدت ستاد دیه استان می‌توان پدر و مادر پنج خانواده را به آنها بازگرداند.


به گفته مدیرکل امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی این تجربه برای خانواده‌ها نیز انگیزه ایجاد کرده، طوری که در همان آیین قدردانی از دانش‌آموزان دو نفر از والدین بچه‌ها اعلام کردند که حاضرند به تنهایی هزینه آزادی یک زندانی را بپردازند.

جریان‌سازی پول توجیبی‌های بابرکت
امروز آزادسازی زندانیان مالی غیرعمد از سوی دانش‌آموزان مورد تجلیل و تحسین قرار گرفت و نزدیک است به نوعی جریان تبدیل شود؛ جریان از نیکی به دیگران که هم آموزنده و هم آموزاننده بود.


چنان‌که سیروس فارسی رئیس دانشگاه آزاد سما مرودشت نیز گفت: می‌خواهیم با همکاری آموزش و پرورش مرودشت، نهاد امام‌جمعه و فرمانداری سنت حسنه و مشارکت دانش‌آموزان در حوزه مسئولیت اجتماعی و ترویج شهروندمداری و تداوم آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد را فرهنگ‌سازی کنیم.

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان