کد خبر: ۱۶۳۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
معاون سیاسی سپاه ثارالله (ع) شیراز در گفتگو با شیرازه:

در ۱۲ فروردین مردم نظام دموکراسی را انتخاب کردند

معاون سیاسی سپاه ناحیه ثارالله (ع) شیرازگفت: ۱۲ فروردین یکی از روز‌های تاریخی و مهم ایران اسلامی است، در این روز با رای اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسی کشور پس از ۲ هزار و ۵۰۰ سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی و حکومت مردمی تغییر یافت و نظام دموکراسی را انتخاب کردند.

صادق زارع مهذبیه معاون سیاسی سپاه ثارالله (ع) شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، گفت: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ به دعوت امام خمینی همه‌پرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران در روز‌های ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر ایران برگزار شد و ۹۸.۲ درصد واجدین شرکت در همه‌پرسی با دادن رای «آری» با برقراری حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند.

وی افزود: ۱۲ فروردین یکی از روز‌های تاریخی و مهم ایران اسلامی است، در این روز با رای اکثریت قاطع مردم نظام سیاسی کشور پس از ۲ هزار و ۵۰۰ سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی و حکومت مردمی تغییر یافت همچنین در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ ثمره مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت، به همین سبب این روز مبارک از آن پس روز «جمهوری اسلامی» نام گرفت.

 معاون سیاسی سپاه ثارالله (ع) شیرازادامه داد: هم اکنون ملت ایران در دهه چهارم استقرار و شروع ۴۶ سالگی انقلاب «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» با تجدید پیمان با آرمان‌های امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی و شهیدان بار دیگر بر حفظ این ارزش‌ها پای می‌فشارند و روز «جمهوری اسلامی» را به عنوان یکی از ماندنی‌ترین روز‌های تاریخی این سرزمین گرامی می‌دارند.

 مهذبیه با بیان اینکه ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ نقطه عطفی در تاریخ ایران و حتی تاریخ جهان به حساب می‌آید، گفت: در تاریخ ایران برای نخستین بار نوع نظام سیاسی کشور به همه پرسی گذاشته شد و مردم با رای خود یک نظام سیاسی دین‌مدار اسلامی شیعی و دموکراسی را انتخاب کردند.

وی گفت: مفهوم جمهوری بدون مردم و مردم بدون حضور دین در عرصه اجتماع معنا ندارد چرا که مرکز دایره هویتی مردم ایران را دین اسلامی و شیعی تشکیل می‌دهد که با این نگاه و چشم انداز حاکمان نیز طی یک فرایند دموکراتیک انتخاب می‌شوند و به این ترتیب مفهوم «جمهوری اسلامی» متولد می‌شود.

معاون سیاسی سپاه ثارالله (ع) شیراز به تفسیر دلیل رای مردم به جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: هیچ یک از انقلاب‌های جهان به طور مطلق نتوانسته است به آمال و اهداف خود دست یابد.

وی با بیان اینکه همه انقلاب‌های جهان بعد از مدتی حتی تمام ارزش‌ها و باور‌های انقلابی خود را فراموش کرده و در مسیر دیگری قرار گرفتند، اظهار کرد: انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه یا انقلاب کبیر فرانسه همه از مسیر اصلی خود جدا شدند.

مهذبیه تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی است که بعد از ۴۶ سال هنوز بنا به‌اندیشه متعالی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب توانسته است اصالت شعار‌ها و ارزش‌های انقلابی خود را حفظ کند.

وی تصریح کرد: هر چند در راه حفظ آن‌ها زخم‌هایی را از سوی دشمنان خارجی و انقلابی نمایان داخلی تحمل کرده است ولی با صلابت تمام به راه سترگ و با شکوه خود یعنی استقرار تمدن بزرگ اسلامی ادامه می‌دهد.

معاون سیاسی سپاه ثارالله (ع) شیرازیادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن و سرنگونی و انحلال رژیم شاهنشاهی و طاغوتی پهلوی در ایران، تأسیس ساختار جدید حکومتی برای اداره جامعه و تحقق شعار‌ها و آرمان‌های ملت بزرگ ایران نیاز فوری جامعه انقلابی بود و باید نوع و شکل حکومت تعیین می‌شد.

وی در ادامه گفت: بر این اساس با هدایت پیامبرگونه امام راحل عظیم الشان و در میان آماج کشمکش‌های هواداران مکاتب سیاسی مطرح جهان در اقدامی تاریخی و بی‌سابقه، این امر طی همه‌پرسی در روز‌های دهم و یازدهم فروردین سال ۱۳۵۸ به رای مردم گذاشته شد که نتیجه آن در یوم الله ۱۲ فروردین رقم خورد.

معاون سیاسی سپاه ناحیه ثارالله (ع) شیرازاضافه کرد: رأی قاطع و ۹۸.۲ درصدی ملت ایران به تأسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که تحقق عینی مردم‌سالاری دینی است.

زارع مهذبیه با بیان اینکه امام راحل و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۲ فروردین را روز نخستین حکومت الله و از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی برشمردند، اظهار کرد: در واقع در این همه پرسی خواسته مردم انقلابی ایران و شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی تجلی یافت و نظامی مردمی براساس آموزه‌های دینی، بنیانگذاری شد.

معاون سیاسی سپاه ثارالله (ع) شیرازادامه داد: «جمهور» به معنای آحاد مردم و نشان از مردمی بودن نظام است و کلمه «اسلامی» نیز آن را از سایر جمهوری‌ها متمایز می‌نماید.

وی با بیان اینکه به عبارت دیگر «جمهوری» مرتبط با شکل حکومت، یعنی اینکه مردم حق دارند سرنوشت خودشان را در دست بگیرند است، اظهار داشت: کلمه «اسلامی» محتوای این حکومت را بیان می‌کند.

معاون سیاسی سپاه ثارالله (ع) شیراز ادامه داد: مقام معظم رهبری در تبیین واژه جمهوری اسلامی فرمودند: جمهوری اسلامی، از لحاظ معنای تحت اللفظی بر دو پایه استوار است: یکی جمهور مردم، یعنی آحاد مردم و جمعیت کشور، این‌ها هستند که امر اداره کشور و تشکیلات دولتی و مدیریت کشور را تعیین می‌کنند و دیگری اسلامی یعنی این حرکت مردم، بر پایه تفکر اسلام وشریعت اسلامی است. این یک امر طبیعی است. در کشوری که اکثریت قریب به تمام آن مسلمان هستند، اگر حکومتی مردمی است، پس اسلامی هم هست.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی و تأسیس حکومت جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ فروردین، ملت‌های مسلمان، جهان سوم و مستضعفین جهان را بیدار کرد، اضافه کرد: آنان را که از حاکمان وابسته و الگو‌های غربی و شرقی دلزده و مایوس شده بودند، به تلاش برای طی مسیر مشابه‌امیدوار کرد.

معاون سیاسی ناحیه ثارالله شیراز با تأکید بر اینکه در طول بیش از ۴۶ سال بعد از تأسیس نظام جمهوری اسلامی، مردم غیور و بصیر ایران، هزینه بسیاری برای پاسداشت و دفاع از این دستاورد ارزشمند در مقاطع مختلف داده‌اند، خاطرنشان کرد: عموم مردم با استقامت مثال زدنی در مقابل تمام بدخواهان و دشمنان نظام تا پای جان‌ایستاده‌اند و به انحای مختلف حمایت و پشتیبانی خود را با وجود برخی مشکلات و سختی‌ها ابراز داشته‌اند.

وی یادآور شد: آخرین نمونه بارز آن، حضور یکپارچه و معنادار در راهپیمایی ۲۲ بهمن اخیر بود که خط بطلانی بر جنگ تمام عیار ترکیبی و توطئه دشمنان و ضدانقلاب تحت حمایت جبهه استکبار و نظام سلطه در پاییز سال گذشته کشید و قطعاً این روند در ادامه مراحل تکاملی انقلاب اسلامی تا تحقق تمدن نوین اسلامی ادامه خواهد داشت.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان