کد خبر: ۱۶۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۲ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۳
جمعه‌های مهدوی با شیرازه؛

موعد خوب عاشقی با امام‌زمان (عج)

مهم‌ترین هدف برنامه جمعه‌های مهدوی آشنایی با امام‌زمان (عج) و وظایف منتظران در زمان غیبت امام‌زمان (عج) است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، برای بودن جزء یاوران آقا صاحب‌الزمان (عج) باید سبک زندگی‌هایمان و راه و منش زندگی را مهدوی تنظیم کنیم.

در حوزه وظایف فردی منتظران ظهور، توجه به برخی از ویژگی‌های امام‌زمان (عج) بسیار حائز اهمیت است چرا که شناخت این ویژگی‌ها مشی ما نسبت به حضرت را روشن می‌کند.


یکی از نکاتی که در مورد امام‌زمان عج باید توجه داشت آن است که بیعت احدی بر گردن ایشان نیست. به تعبیر امروزی، حضرت با کسی پیمان برادری نبسته و به کسی چک سفید نداده است؛ به همین دلیل زمانی که قیام می‌کنند ملاحظه هیچ ظالم طغیان‌گری را نخواهند کرد.

حضرت این ویژگی را از داوود پیامبر به ارث برده‌اند و مانند ایشان مأمور به باطن هستند. البته امام در ابتدای امر، مردم را به راستی و درستی و پیوستن به شریعت دعوت می‌کنند؛ اما به کسانی که در مقابل حقیقت مقاومت کنند، تعهدی ندارند. علی (ع) می‌فرمایند: 
 «اِنَّ القائِمَ مِنَّا اِذا قامَ لَمْ یَکُنْ لِاَحَدٍ فِی عُنُقِهِ بَیعَهٌ فَلِذلکَ تُخفَی وِلادَتُهُ وَیَغیبُ شَخْصُهُ» 
قائم (عج) از ما است و هنگامی که قیام می‌کند بیعت هیچ کس بر گردن او نیست. به همین دلیل ولادتش مخفی و خودش غایب از انتظار است.

با این وصف، امام ملاحظه هیچ ستمگر و طاغوتی را نخواهند کرد و با متمرّدین برخورد می‌کنند. امام‌زمان عج پس از ظهور، منتقم خون یکایک شهدا بوده و هیچ معامله‌ای با ظالمان و ستمگران نخواهند داشت؛ به همین دلیل عدالت گستری در زمان ایشان معنای واقعی خود را به نمایش خواهد گذاشت.


چنین موقعیتی برای انبیا و اولیا الهی فراهم نبود و آنها یا مجبور بودند شرایط را تحمل کنند و یا سکوت می‌کردند. حتی در مواردی، از روی تقیه مجبور بودند در نماز، به ظالمان عصر خود اقتدا کنند و یا در ظاهر خلافتشان را بپذیرند.


همین‌جا نقطه وصل این ویژگی امام‌زمان عج با وظایف فردی منتظران است. ظلم در محدوده وسیعی از رفتارهای انسان تعریف می‌شود که اقسام آن اعم از ظلم به نفس، ظلم به دیگران، ظلم به خدا و ظلمی که حاکمان مرتکب می‌شوند، می‌تواند سرنوشت انسان را تغییر دهد. امام‌زمان عج برای برقراری عدالت و تأسیس مدینه فاضله قیام می‌کنند و مصداق کامل آن در محو همه مراتب ظلم متبلور می‌شود.


انسانی که به دنبال انجام وظایف فردی خود در عصر غیبت است باید به‌گونه‌ای رفتار کند که در این محدوده وسیع قرار نگیرد یا به عبارت بهتر، ظالم نباشد. بدین ترتیب هم از غضب حضرت در امان می‌ماند و هم با بسط عدالت هرچند محدود گامی در جهت پیشبرد آرمان امام‌زمان عج برداشته و ان‌شاءالله لبخند رضایت را بر لبان مبارک ایشان خواهد نشاند.

انتهای خبر/

 

منبع: مهدویت فارس

نظرات بینندگان