کد خبر: ۱۹۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰

آسفالتهای وصله شده در خیابانهای شیراز

آسفالت خیابانهای شیراز این روزها آنقدر درپی حفاریهای دستگاه های مختلف مورد ترمیم قرار گرفته اند که بیشتر به سطوحی وصله شده و ناهموار شباهت دارند تا خیابانهایی مسطح که قرار است محل تردد خودروها باشد.

 یکی از معضلات مهم سطح کلانشهر شیراز خیابانهای ناهمواری است که هراز چندگاهی توسط شهرداری آسفالت می شود و به ماه هم نرسیده توسط دستگاه دیگر مورد حفاری قرار می گیرد.

 این حفاریها به حدی طول می کشد که آسفالت خیابانها به کلی کیفیت خود را از دست داده و نیاز به روکش جدید دارد و در عین حال آسفالت قسمتهایی که مورد حفاری قرار گرفته آنچنان بی کیفیت و عیر استاندارد است که معابر را به سطوحی ناهموارتر از قبل تغییر داده است.

این شرایط باعث شده در شهر شیراز با خیابانهایی وصله شده ای مواجه باشیم که هیچگونه استانداردی در آسفالت آن دیده نمی شود.

عضو شورای شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با وضعیت آسفالتهای شهر شیراز گفت: آنچه امروز در شهرها به ویژه در شهر ما در حوزه آسفالت رخ می دهد مربوط به این است که آسفالت کردن به شیوه سنتی انجام می شود.

مهدی خانی افزود: هم اکنون تکنولوژیها از جمله شیوه آسفالت کردن، پل سازی و مسائل عمرانی و... به سرعت تغییر کرده اما آنچه مسلم است که با تغییر قیمتها و اجرای آسفالتها در شهر به روز نشده است به عنوان مثال وقتی قیر تنی 600 تومان می شود در کنار آن تکنولوژی تغییر نمی کند.

وی افزود: به نظر می رسد از جمله مشکلات اساسی ما در حوزه آسفالت شهر شیراز به عنوان ابتدایی ترین  موضوع این است که هنوز آسفالت در شیراز به صورت سنتی انجام می شود و تکنولوژی در این شهر به روز نشده است.

عضو شورای شهر شیراز گفت: کیفیت آسفالت تغییر زیادی نکرده و مدیریت هزینه درست انجام نشده و اینها نیازمند بازبینی مجدد است البته شهرداریها چه شهرداری شیراز و چه مناطق مختلف باید به تکنولوژی به روز مجهز شوند.

وی افزود: در حال حاضر در شرایطی هستیم که آسفالتی که در شهرها استفاده می شود نیازمند مدیریت نگهداری است در صورتیکه در حوزه نگهداری ما به خوبی نمی توانیم عمل کنیم و نگهداری آسفالت به خوبی انجام نمی شود.

خانی تصریح کرد: در این راستا با یک اقدامات مقطعی تلاش می شود که مشکلات آسفالت را برطرف کنند در صورتیکه آسفالت نیاز به نگهداری دارد، البته در شهرداریها یک نقطه ضعف وجود دارد، اینکه خدماتی که ارائه می شود برنامه مناسبی برای نگهداری از آن وجود ندارد.

این عضو شورای شهر اظهار داشت: البته این نقطه ضعف فقط مربوط به آسفالت نیست بلکه این یک ایراد کلی است زیرا انواع خدماتی که از سوی شهرداریها ارائه می شود برنامه مشخصی که نشان دهد نگهداری به موقع اتفاق می افتد و به روز است صورت نمی گیرد و این هم یک نقص است که آسفالت هم از آن مبرا نیست.

خانی بیان کرد: میزان آسفالت در یک بخش بیش از اندازه است و این نشان می دهد که مدیریت مناسب هزینه در میزان آسفالت ریخته شده ملاحظه نمی شود، اینها هزینه هایی است که روی دوش شهرداریها به خصوص عوارض شهری اعمال می شود.

وی با بیان اینکه حوزه فنی شهرداری باید از نظر ساختاری اصلاح شود، اظهار داشت: این حوزه سبب افزایش هزینه شهر شده و باید از نظر ساختاری اصلاح شود.

عضو شورای شهر شیراز گفت: علاوه بر این استفاده از بازیافت آسفالت در حال حاضر در دنیا وجود دارد اما در این حوزه نیز شهرداری شیراز با وجود اراده ای که شورای دوم شهر دارند خیلی خودش را درگیر نکرده و نشان می دهد در این قسمت هم اشکالات جدی وجود دارد.

وی تاکید کرد: شهرداری شیراز در دوران حاضر باید به سمت مدیریت هزینه برود و اگر مدیریت هزینه درست انجام نشود هر گونه هزینه اضافه و سربار به طور مستقیم بار آن بر دوش مردم است.

خانی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون حفاریهای سطح شهر و هماهنگیهای لازم برای این امر نیز گفت: این موضوع به یک سیاست ملی نیاز دارد که هنوز یک عزم و اراده عمومی در آن به وجود نیامده در حالیکه در سالهای قبل قرار بود یک تونل مشترک برای این بخش زده شود.

این عضو شورای شهر ‌افزود: برخی از این حفاریها اجباری است اما در این زمینه تلاشهایی هم شده و بعضا به جای اینکه در یک محیط دوستانه این مسائل را حل کنند با رقابت و فشار روی دست هم تلاش می کنند که جلوی فعالیت یکدیگر را بگیرند غافل از اینکه اصل آسیب را مردم می بینند.

وی گفت: تا زمانیکه دستگاه های اجرایی نتوانند با هم هماهنگ شوند و از در خیرخواهی و خدمت به مردم وارد نشوند به طور حتم بحث حفاریهای سطح شهر یک مشکل خواهد بود.

خانی تصریح کرد: اما زمانیکه هزینه آسفالت بالا می رود همه دستگاه ها عقب نشینی می کنند و به این دلیل است که شیوه آسفالت کردن هنوز سنتی بوده و به روز نشده و شهرداری شیراز باید به سمت مدیریت هزینه برود البته منظور از مدیریت هزینه اخراج کردن پرسنل نیست بلکه مدیریت هزینه بر تکنولوژی و هزینه های انجام کار است.

اما در این میان معاون فنی شهرداری شیراز نیز به خبرنگار مهر گفت: کارخانه های آسفالتی که شهرداری شیراز دارد کارخانه های نو و استانداردی است که ظرفیت تولید 120 تن در ساعت را دارند و با کیفیت مناسبی آسفالت تولید می کند.

رضا خیراندیش با بیان اینکه تولیدات دو کارخانه آسفالت شهرداری طبق استاندارد است، اظهار داشت: اما مسئله عمده که در حوزه آسفالت وجود دارد یکی مربوط به زیرساختهاست، به عنوان نمونه خیابانهای قدیمی با زیرساختهای خوبی کار نشده و اینها به محض اینکه لوله آب می ترکد مشکلاتی ایجاد می کنند که عمده ترین آن هم  قبل از اینکه آسفالت باشد، مربوط به زیرساخت است.

وی گفت: علاوه براین حتی اگر بهترین آسفالت نیز استفاده شود به محض اینکه حفاریهایی انجام می شود یکنواختی مسیر از بین می رود و اگر با آسفالت جدید آن را پر کنند به طور حتم آن همگنی و یکنواختی قبل به وجود نمی آید و ناهماهنگی به وجود می آید.

خیراندیش گفت: به عنوان نمونه مسیر فرهنگ شهر به سمت چهارراه گمرک که توسط شرکت آب و فاضلاب حفاری شد اکنون قسمت به قسمت این حفاریها نشست کرده و اثرات آن معلوم می شود و مجبور می شویم با آسفالت مجدد این مشکلات را حل کنیم.

معاون فنی شهرداری شیراز گفت: همچنین نوع مصالح آسفالت کارخانه دوکوهک با وجود اینکه سعی می شود در آن از قیر مناسب استفاده شود بعضا باعث می شود که اگر در آسفالت کردن دقت نشود مشکلاتی به وجود آید.

وی در خصوص حفاریهای سطح شهر که باعث از بین رفتن آسفالت می شوند نیز گفت:‌ هماهنگی برای حفاری با حوزه معاونت عمرانی شهرداری انجام می شود ولی نوع کیفیتی که کار می شود توسط دستگاه حفار با آن دقتی که لازم است انجام نمی شود.

خیراندیش اظهار داشت: به دستگاه های اجرایی مکاتبه می شود که برنامه های اجرایی خود را برای هرسال اعلام کنند، برخی از دستگاه ها اعلام می کنند اما برخی اعلام نمی کنند یا سختشان است و وقتی ما آسفالت می کنیم یادشان می آید که عملیات اجرایی دارند.

به هر حال باید در نظر داشت که آسفالتهای خیابان یکی از بسترهای مهم تردد محسوب می شود و هماهنگی برای حفاری و یا آسفالت خیابانها باید به شکل مناسبی بین دستگاه های مختلف صورت گیرد.

مهر

نظرات بینندگان