کد خبر: ۲۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۰

انرژی گران‌تر می‌شود و اروپا یخ می‌زند

این هفته در حالی که سرما، چند صد اروپایی را کشت مشکلات انرژی اروپا خود را بیشتر نشان داد. از کاهش رشد اقتصادی چین اخباری رسید، ارز اروپایی‌ها هم ضعیف‌تر شد و قیمت طلا هم نوسان کرد

این هفته در حالی که سرما، چند صد اروپایی را کشت مشکلات انرژی اروپا خود را بیشتر نشان داد. از کاهش رشد اقتصادی چین اخباری رسید، ارز اروپایی‌ها هم ضعیف‌تر شد و قیمت طلا هم نوسان کرد.

به گزارش شیرازه به نقل از تابناک مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته از این قرار است:

نوسانات طلا در بازار جهانی

بهاي معاملات جهانی طلا در اوایل هفته گذشه به دنبال انتشار اخبار دلگرم كننده از اقتصاد آمريكا و اقدام برخي از سرمايه‌گذاران در سود بردن از ترقي‌هاي اخير اين فلز گرانبها، يك درصد كاهش يافت.

اما در پایان هفته پس از اظهارات بن برنانكه، رييس بانك مركزي آمريكا، كه مجددا تكرار كرد وضعيت بازار كار آمريكا هنوز بهبود نيافته است و موجب تقويت تقاضا براي اين فلز به عنوان پناهگاه مطمئن سرمايه گذاري شد، افزايش يافت.

معاملات طلا براي تحويل در ماه آوريل در بازار كامكس نيويورك، 1.4 درصد صعود كرد و به هزار و 748 دلار و 40 سنت در هر اونس رسيد. بهاي اين فلز در معاملات الكترونيكي به هزار و 752 دلار و 60 سنت رسيد. معاملات حجم بالاي طلا از ابتداي سال 2012 تاكنون، 12 درصد صعود بها داشته است.

افت ناگهانی صادرات گاز روسیه به اروپا

سرمای منجمد کننده در نواحی شرقی اروپا منجر به کاهش خیره‌کننده عرضه گاز روسیه به این قاره شده است.  سخنگوی انرژی اتحادیه اروپا در این رابطه تصریح کرد: به دلیل افزایش تقاضا در روسیه این کشور صادرات گاز به هشت کشور اروپایی را کاهش داده است.

افت ناگهانی در عرضه گاز روسیه که از خطوط لوله اوکراین عبور می‌کند، نگرانی‌های کارشناسان مبنی بر تکرار تنش بحران‌زای سال ۲۰۰۹ بین مسکو و کی‌یف که منجر به اختلال در عرضه گاز روسیه به اروپا به مدت ۲ هفته شد، را به دنبال داشته است.  کشورهای بلغارستان، صربستان و بوسنی تقریباً به طور کامل به گاز انتقالی روسیه از طریق اوکراین وابسته هستند.

افغانستان مسیر ترانزیتی آسیایی مرکزی می‌شود

در پی سفر و مذاکرات هیئت کارشناسی دولت افغانستان با مقامات عالی‌رتبه دولت ترکمنستان، وزیر تجارت و صنایع افغانستان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. "انورالحق احدی" وزیر تجارت و صنایع افغانستان گفت است: در این دیدار رئیس جمهور ترکمنستان را از طرح و قصد افغانستان برای تبدیل شدن به یکی از راه‌های اصلی مواصلاتی منطقه آسیای مرکزی، آگاه ساخته است.

كاهش نرخ برابری یورو در مقابل 13 ارز اصلی

پیش از آنكه رهبران یونان روز دوشنبه در مورد برنامه های اقتصادی به درخواست سازمان های بین المللی پاسخ بدهند، نرخ برابری یورو در برابر 13 ارز از مجموع 16 ارز اصلی كاهش یافت. همزمان با تصمیم فرانسه برای فروش 5/8 میلیارد یورو (11 میلیارد دلار) اوراق قرضه در روز دوشنبه، پول مشترك 17 كشور اروپایی در مقابل دلار كاهش یافت.

رشد اقتصادي 8.1 درصدی چين در سال جاري ميلادي

استفن گرين ـ تحليل‌گر ارشد بانک استاندارد چارترد در چين ـ پيش‌بيني کرد که طي سال جاري ميلادي توليد ناخالص داخلي واقعي چين رشدي 8.1 درصدي را شاهد باشد که نسبت به رشد اقتصادي اين کشور در سال گذشته کاهش نشان مي‌دهد.  وي همچنين پيش‌بيني کرد که رشد اقتصادي چين در سال آينده اندکي افزايش داشته و به 8.7 درصد برسد.

 افزایش نرخ تورم  چین

با وجود اعمال سیاست های کنترلی از سوی دولت پکن و بانک مرکزی این کشور، نرخ تورم چین در سال جاری روند افزایشی داشته است، به طوری که از 4.9 درصد در ماه ژانویه به پنج و نیم درصد در ماه مه افزایش یافت. تنها در ماه آوریل بود که قطار شتابان تورم چین اندکی آرام گرفت.

 بانک مرکزی چین، از طریق افزایش سقف اندوخته های نقدی بانک ها و بالا بردن نرخ بهره بانکی، سعی در کاهش نقدینگی و کنترل نرخ تورم دارد. تلاشی که چندان موفقیت آمیز نبوده است.

تلاش دولت اسپانیا برای جلوگیری از بیکار شدن 5 میلیون اسپانیایی

 دولت ماریانو راخوی، با اولویت دادن به بیش از ۵ میلیون نفر بیکار درصدد است تا جلوی از دست رفتن فرصتهای شغلی و تعدیل نیرو را از سوی سازمان‌ها بگیرد؛ وظیفه‌ای که با توجه به افزایش نرخ بیکاری این کشور از سال ۲۰۰۸ تاکنون سخت و دشوار به نظر می‌رسد.
 

 

 

مالیات دو میلیارد دلاری در انتظار مدیر فیس‌بوک

مارک زاکربرگ مؤسس و مدیر سایت فیس بوک در کنار مشکلات ناشی از نقض حریم شخصی کاربران خود و بی توجهی به دغدغه های امنیتی آنها با نگرانی تازه‌ای مواجه شده است.

به دنبال اعلام عرضه سهام فیس بوک در بازار بورس و سودی که این کار برای این شرکت به ارمغان می آورد، گمانه زنی در مورد مالیات سنگینی که این شرکت باید بپردازد هم آغاز شده است.

 با توجه به اینکه زاکربرگ خود بخش قابل توجهی از سهام فیس بوک را در اختیار دارد و با توجه به گردش مالی این شرکت، ناظران امور اقتصادی پیش بینی می کنند که شخص زاکربرگ امسال باید بیش از 2 میلیارد دلار مالیات بپردازد.

 البته ارقام اعلامی از سوی منابع و کارشناسان مختلف در این زمینه متفاوت است، اما حداقل رقم پیش بینی شده از سوی کارشناسان مالی معادل 1.5 میلیارد دلار پیش بینی شده است.

كاهش نرخ برابری ارزهای آسیایی

پس از توقف مذاكرات یونان در مورد بدهی این كشور و پس از اینكه افزایش نرخ تورم در چین این گمان را قوت بخشید كه بانك های مركزی كشورهای آسیایی، نرخ های بهره را در راستای تقویت رشد اقتصادی كاهش خواهند داد، نرخ برابری ارزهای آسیایی در مقابل دلار روز چهارشنبه كاهش پیدا كرد.

پپسی کولا ۸۰۰۰ کارمند خود را اخراج می‌کند

به گزارش فارس به نقل از فرانس پرس، قرار است تعداد ۸ هزار و ۷۰۰ کارمند در ۳۰کشور جهان از شرکت پپسی کولا اخراج شوند. بر اساس این گزارش، حذف این تعداد فرصت شغلی از شرکت پپسی کولا با هدف کاهش یک میلیارد یورویی از هزینه‌های جاری این شرکت عنوان شده است. پپسی کولا قصد دارد بخشی از کاهش هزینه های جاری را برای افزایش تبلیغات سرمایه گذاری کند.

روند صعودی قیمت نفت جهانی

عرضه نفت ناشی از تنش بین ایران و غرب و سرمای بی سابقه در اروپا باعث افزایش شدید قیمت نفت برنت دریای شمال شده است. در معاملات روز سه شنبه بازارهای جهانی قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 116.07 دلار رسید.

 قیمت جهانی نفت در معاملات روز چهارشنبه بازارهای جهانی برای ششمین روز متوالی افزایش یافت و  قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در این روز به 118.39 دلار رسید. این رقم بالاترین قیمت ثبت شده برای نفت برنت طی شش ماه گذشته است که نسبت به روز گذشت ۲ دلار و از زمان تصویب تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا بیش از ۱۱ دلار افزایش داشته است.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان