کد خبر: ۲۴۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۰

نسل سومی که شاهکار کرد

انتقال ارزش‌های انقلاب از نسل دوم به نسل سوم. این یکی از موضوعاتی بود که مقام معظم رهبری در نماز جمعه اخیر خود از آن به عنوان یکی از نقاط قوت نظام و انقلاب یاد کردند؛ نقطه قوتی که باعث حفظ انقلاب و در کنار آن پویایی و شادابی نظام می‌گردد و البته موضوعی که بسیاری از دلسوزان کشور، پیشرفت‌های نظام را نیز مدیون آن می‌دانند.

گذشت بیش از سه دهه از عمر انقلاب بیانگر این واقعیت است که نیروی جوان کشور همیشه و در همه لحظه‌های حساس با موقعیت شناسی ناب خود به عنوان موتور محرک اجتماع و برگ برنده تحولات وارد صحنه شده‌اند و تحولات را به بهترین وجه ممکن رقم زده‌اند. گرچه در این بین نمی‌توان نقش نیروهای با‌تجربه‌تر را نیز نادیده گرفت، چراکه وظیفه انتقال سینه به سینه این تجربیات بر عهده این قشر ارزشمند جامعه است، اما واقعیت آن است که نقش جوانان نیز در این میان بسیار پر رنگ است.

درست در روزهای اوج انقلاب، جوانان بسیاری بودند که با به صحنه آمدن خود، سرانجام انقلاب اسلامی را رقم زدند و ‌ نسل اول انقلاب نام گرفتند؛ نسلی که باید پایه‌های انقلاب را در خاک کشور محکم می‌کردند و بر استقرار مردم‌سالاری دینی در کشور همت می‌گماردند. نسلی که به حق موفق بودند و امروز ثمره تلاش آنان به خوبی در ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مشهود است. آنها هم روزهای سختی را پشت سر گذاشتند؛ روزهایی که شناخت حق و باطل در فضای پر تلاطم انقلابی کشور مشکل شده بود اما یک دلخوشی به نام امام خمینی نگذاشت که این نسل اول شرمسار نسل پس از خود باشد. آنها به درستی راه خود را تشخیص دادند.

نسلی که جنگید و ساخت

نسل دوم انقلاب روزهای سخت تری را پشت سر گذاشت. نسلی که در مقابل خواست جهان برای نخواستن آنان ایستاد و به جنگ رفت. این نسل روزهایی را پشت سر گذاشت که توأم با خون و جنگ و ویرانی بود. وقایع تلخی که جهانیان چشمشان را به روی آن بسته بودند. نسل دوم تنهای تنها، برای دفع این خطر همت گمارد و الحق که همگان انگشت حیرت به دهان بردند زمانی که این مقاومت عظیم این نسل را دیدند. در این میان شاید این تجربیات نسل اول و امید دادن این نسل به جوانان آن روزگار نه چندان دور بود، که ثمره‌اش حفظ کشور شد. امیدی که در قالب انتقال تجربیات گرانبهای انقلابی‌شان به نسل دوم همراه شد و نسل دوم به خوبی از نسل اول آموخت که چطور انقلاب خود را حفظ کنند. نسل دوم هم به خوبی امتحان خود را پشت سر گذاشت و هم جنگید و هم ساخت. ساختن ویرانه‌هایی که خود عاملی برای استقلال کشور بود تا نوبت به نسل سوم رسید.

نسل سوم نسل در غبار

اما فضا برای نسل سوم بسیار غبار آلود تر از نسل‌های گذشته بود. دشمن که دیگر تاب شکست‌های متعدد را نداشت، تمام همت خود را به کار بست تا تکلیف خود را با این انقلاب روشن کند. آنها با خیال اینکه نسل سوم انقلاب از آرمان‌های دو نسل گذشته خود دور افتاده است، تمام تلاش خود را به کار بستند تا انقلاب را در نسل سوم زمینگیر کنند.

اما این بار خبری از جنگ و باروت و ویرانی نبود. فضایی بود که شناخت حق و باطل بسیار سخت‌تر از تمام دوران شده و کسانی که خود روزی یار و همراه انقلاب بودند، در مقابل فرزند انقلابی خود ایستادند. درست همانند شمر که روزی در جنگ صفین در رکاب امیر‌المؤمنین جانباز شد اما روز دیگر در مقابل کسی ایستاد که برای تکمیل دین آمده بود.

حال به راستی تکلیف نسل سوم که نه فضای انقلاب و جنگ را درک کرده بودند و نه با آرمان‌های نسل اول و دوم آشنایی داشتند، چه بود؟ واقعیت این است که تکلیف نسل سوم در این میان سخت تر از تمامی دوران بود، با این حال نسل سوم نیز به رغم تمامی سختی‌ها موفق تر از تمام دوران عمل کرد تا ریشه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی قوی تر از تمامی دوران شود. نسل سوم به خوبی توانست در این فضای غبار آلود راه خود را تشخیص دهد و در مسیر دو نسل قبلی انقلاب به سوی اعتلای جمهوری اسلامی حرکت کند. آنها حتی از نسل اول و دوم هم عقب نماندند و در مبارزه علمی شهید و جانباز دادند و البته دو نسل اولی نیز کم نگذاشتند و تجربیات و ارزش‌های انقلابی را با امانت داری بی‌نظیری به نسل سوم رساند تا این نسل، نسلی شود که به راستی شاهکار خلق کند. . .

این موضوع تنها یک ادعای ژورنالیستی نیست، چراکه رهبر انقلاب نیز به صراحت به این موضوع اشاره می‌کنند و می‌فرمایند:« امروز شما جوان‌ها را نگاه می‌کنید، مى‌بینید این ارزش‌ها را دریافت کرده‌اند. همین شهید عزیز اخیر ما، مصطفى احمدى روشن - شهیدى که شهادتش دل ما را سوزاند - یا آن شهید جوان قبلى، شهید رضائى‌نژاد، که اوایل امسال به شهادت رسید، اینها دو تا جوان، دانشمند، سى و دو سه ساله بودند؛ امام را درک نکردند، جنگ را درک نکردند، دوران انقلاب را درک نکردند، اما اینجور با شجاعت، با شهامت درس می‌خوانند، تحصیلات می‌کنند، مقامات عالى را طى می‌کنند؛ می‌دانند و می‌فهمند هم که مورد تهدیدند، اما می‌روند؛ این خیلى مهم است، این ارزش است؛ این ارزش‌هاى انقلاب است در نسل سوم. احمدى روشن و رضائى‌نژاد و امثال اینها نسل سوم انقلابند. همین حرکت عظیم این جوان‌ها که بعد از شهادت احمدى روشن اعلام کردند ما حاضریم بیاییم کار کنیم، خیلى مهم است؛ اینها را نباید دست‌کم گرفت. یکى از نقاط قوّت و مثبت ما همین است که این ارزش‌ها به نسل‌هاى دوم و سوم منتقل شد.»

 

 

سینا تکاور

منبع : جوان آنلاین 19/11/1390   

برچسب ها: نسل سوم ، انقلاب ، شاهکار
نظرات بینندگان