کد خبر: ۲۸۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰

نقایص آئین‌ نامه داخلی مجلس درباره سوال

گردش کار سؤال از رئیس‌جمهور به استناد اصل۸۸ قانون اساسی و وفق مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی انجام ‌می‌گیرد.

به گزارش شیرازه به نقل از به نقل از الف، گردش کار سؤال از رئیس‌جمهور به استناد اصل۸۸ قانون اساسی و وفق مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی انجام ‌می‌گیرد. انجام اولین سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی ضعف های این قانون را برملا کرد.

جا دارد هیئت رئیسه محترم مجلس و نمایندگان محترم مجلس هشتم که در جریان جزئیات آن هستند در فرصت باقیمانده به این موارد توجه و اصلاح آنها را در دستور کار مجلس قراردهند:

۱- تعدد سوالات. عدم صراحت آئین‌نامه باعث شد که هیئت رئیسه مجموعه ده سوال در موضوعات مختلف را بپذیرد. بدیهی است سوال‌کنندگان در ذکر مصادیق ممکن دست به موارد متعدد اشاره کنند ولی اگر فقط یک سؤال مشخص مطرح شود می‌توان انتظار داشت که در پایان جلسه نمایندگان مردم و دولت به یک اتفاق نظر نسبی برسند و راه برای حل یکی از مشکلات اساسی مردم و کشور هموار شود.

۲- نامتوازن بودن وقت سوال و جواب. برخلاف سؤال از وزراء که توازن وقت برقرار است متأسفانه در این مورد سوال کننده یک ربع و پاسخ دهنده یک ساعت فرصت دارد.

۳- عدم امکان تقسیم وقت سؤال‌کننده و پاسخ‌دهنده. اینکه به سؤال‌‌کننده فرصت داده شود نطقی یک ربعی بکند و پس از آن هیچ فرصت نقد و رد پاسخ‌های داده شده را نداشته باشد منصفانه نیست. عدم صراحت آئین‌نامه و احتیاط هیئت رئیسه این فرصت را از سؤال‌کنندگان گرفت و عملاً جلسه تبدیل شد به دو نطق تقریباً مستقل.

۴- فقدان رأی‌گیری. در شرایطی که ماده ۳۳ و ماده ۲۳۳ آئین نامه مجلس به عنوان ابزار نظارتی نمایندگان امکان رأی‌گیری درباره پاسخ های مسؤلان اجرایی را فراهم کرده است -حتی درباره پاسخهای رئیس‌جمهور- ولیکن در "سؤال از رئیس‌جمهور" جای اظهارنظر نمایندگان مجلس نسبت به قانع شدن و یا نشدن و حتی نمایندگان سؤال کننده خالیست.

۵- ابتر ماندن سؤال. حتی در شرایطی که نسبت به سؤال وزراء نیز رأی‌گیری از مجلس بعمل نمی‌آمد در صورت قانع نشدن سؤال کننده، سؤال مجدداً به کمیسیون ذیربط ارجاع داده می‌شد تا پس از بررسی کارشناسانه نظر کمیسیون در صحن علنی قرائت شود اما در سؤال از رئیس‌جمهور این حداقل نیز وجود ندارد و صحنه سؤال مصداق این مثل: «نشستند و گفتند و برخاستند».

بدون تحلیل محتوای سؤال و جواب و بدون پرداختن به حواشی جلسه بنظر می‌رسد این تجربه درس‌آموز ایجاب می‌کند که آئین‌نامه داخلی مجلس حداقل در این پنج محور باید اصلاح شود تا این ابزارنظارتی کارایی داشته باشد.

*الیاس نادران

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان