کد خبر: ۲۹۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱

بند تحریم‌ها در قراردادهای نفتی ایران و ژاپن گنجانده شد

رویترز اعلام کرد پالایشگاه های ژاپنی بندی را در قرادادهای جدید خود با ایران گنجانده اند که با استناد به آن می توانند بدون پرداخت جریمه واردات نفت از ایران را متوقف کنند.

پالایشگاه های ژاپنی توانسته اند بندی را در قراردادهای سالیانه خود با ایران قرار دهند که در صورت عدم دریافت نفت ایران مشمول پرداخت جریمه نخواهند شد.

پالایشگاه های ژاپنی بحث تحریم ها را در عبارت معمولی گنجانده اند که خریداران و فروشندگان را از پرداخت جریمه در صورت بروز آتش سوزی، تصادف و فجایع طبیعی معاف می کند.

یک منبع آگاه در این زمینه گفت: بندی که ما آورده ایم جزئیات را مطرح نمی کند اما خریداران در صورت ناتوانی از واردات نفت ایران به دلیل تحریم ها می توانند از این بند کمک بگیرند.

قراردادهای جدید واردات نفت ژاپن ازایران از اول آوریل شروع می شود. دولت آمریکا اخیرا ژاپن را از دایره تحریم ها علیه ایران مستثنی کرده است که بدین ترتیب این کشور می تواند به واردات نفت خود از ایران ادامه دهد. کاهش واردات شرط آمریکا برای مستثنی کردن متحدان خود از قانون جدید تحریم ها علیه ایران است.

وزارت دارائی ژاپن اعلام کرده است شرکت های ژاپنی در فوریه 2012 حدود 267 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد  کرده اند. این رقم نسبت به ماه قبل 23 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 43 درصد کاهش داشته است. در ژانویه 2012 واردات نفت ژاپن از ایران 344 هزار بشکه در روز گزارش شده بود.

انتهای پیام /م.ن

نظرات بینندگان