کد خبر: ۳۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۱

طلا و دلار در تهران بالا رفت در جهان پايين

روز گذشته دراثر كاهش قيمت جهاني طلا، افت مجدد قيمت دلار دربازار داخلي و همچنين فرارسيدن زمان تحويل سكه‌هاي پيش فروش شده، قيمت سكه بازهم كاهش يافت اما گويا اين كاهش قيمت چندان به مذاق صرافان خوش نيامدزيرا اغلب صرافي‌ها هم ازاعلام قيمت فرمولي سكه خودداري كردند و هم اينكه ازانجام معامله سر باز زدند.

بررسي‌هاي صورت گرفته از سطح بازارسكه و طلا (ميدان فردوسي تهران‌) بيانگر اين مطلب بود كه صرافي‌ها از كاهش قيمت دلار و سكه شوكه شدند تا جايي كه در اين روز نرخ واحدي دربازارهاي فوق وجود نداشت و هركسي بر اساس سليقه شخصي خود قيمت دلار و همچنين سكه را مشخص مي‌كرد.
برخي از صرافان ترجيح دادند قيمت‌هاي روز يك‌شنبه را روي تابلوهاي قيمت انواع سكه و ارز درج كنند و برخي ديگر نيز ترجيح دادندضمن عدم درج هرگونه قيمتي روي تابلوها درمغازه‌هاي خود بنشينند و با مراجعه‌كنندگان تنها برسر قيمت سكه و ارز بحث كنند و نه معامله.
بر اساس اين گزارش، روز گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی با ۱۵ دلار کاهش به ۱۶۴۵‌دلار در هر اونس کاهش یافت و سقوط يك درصدی را تجربه کرد، اين درشرايطي بود كه امروز سكه‌هاي پيش‌فروش شده نيز به بازار وارد مي‌شود ومنطق اقتصادي براين امر استوار است كه به دليل رشد عرضه سكه، كاهش قيمت جهاني هر اونس طلا و همچنين كاهش قيمت ارز دربازار داخلي قيمت سكه بايد بيش از پيش كاهش يابد اما برخي بازيگران بازار سكه از كاهش نرخ‌ها ممانعت كردند.
‌ از قديم گفته‌اند هرصعودي سقوطي را به دنبال دارد، روزي بود كه قيمت سكه در كشور به طور جهشي افزايش مي‌يافت تا جايي كه هركسي سرمايه‌اي داشت به سرعت آن را به سكه و طلا تبديل كرد اما هم اكنون به نظر مي‌رسد عكس اين فرآيند درحال جريان است.
درخصوص قيمت دلار نيز بايد گفت درساعات اوليه صبح روز گذشته ۱۶۵۰ تومان نرخ ابتدايي بود كه توسط دلالان روي اين ارزنهاده شد اما دراثر سفته باز‌ي، دلالان توانستند نرخ دلارآزاد راتا ۱۷۷۰ تومان بالا بكشند تا جايي كه درعصر اين روز فروشندگان قیمت خرید هر دلار را ۱۷۶۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۷۸۵ تومان اعلام کردند. با این حال، قیمت خرید دلار در تابلوهای برخي از صرافی‌ها ۱۷۳۰ تومان و قيمت فروش نيز ۱۷۶۵تومان قید شد اما در بیشتر تابلوها هیچ قیمتی برای خرید و فروش دلار وجود نداشت زيرا با درج قيمت دلار، قيمت سكه برحسب فرمول رسمي استخراج مي‌شد كه به نوعي صرافان را به دردسر مي‌انداخت. در تابلوی فروش صرافی‌ها قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم برای فروش ۷۱۰ هزار تومان، نیم سکه ۳۶۵ هزار تومان، ربع سکه ۱۹۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی نیز ۱۰۵ هزار تومان اعلام شده است.
از سوي ديگر قيمت خريد سكه طرح قديم دربرخي از تابلوها ۶۷۰هزار تومان، طرح جديد ۶۵۰ هزار تومان، نيم سكه ۳۳۶هزار تومان، ربع سكه ۱۷۲هزار تومان و سكه گرمي ۹۷هزار تومان عنوان شد، بر اساس این گزارش بازار آتی سکه روز گذشته سقوط پنج درصدی قیمت را در نیم ساعت نخست معاملات به ثبت برساند.
۲ گزینه جایگزین تحویل سکه به دارندگان حواله‌‌
از سوي ديگر درشرايطي كه در روز جاري توزیع بیش از ۴ میلیون قطعه سکه پیش فروشی توسط بانك‌ها به متقاضیان تحویل داده می‌شود، مدیر عامل بانک ملی جهت جلوگيري از مضرور شدن افرادي كه درگذشته سكه پيش خريد كردند و هم اكنون قيمت سكه با افت همراه شده است از دو پیشنهاد جایگزین برای دارندگان حواله سکه خبر داد و گفت: در قالب این طرح اوراق مشارکت و «پته» که در واقع اوراق بهاداری معادل مبلغ کل سکه‌های پیش خرید با قابلیت خرید و فروش است، تحویل می‌شود.
فرشاد حیدری در گفت‌وگو با فارس «توانا» با اشاره به طراحی دو پیشنهاد جایگزین برای دارندگان حواله سکه اظهار داشت: در بررسی‌هایی که انجام گرفته به این جمع بندی رسیدیم که با وجود فراهم بودن این امکان که تمامی سکه‌های پیش خرید شده را به خریداران تحویل دهیم، باید حتی‌المقدور از رسوب این مقدار طلا در قالب پس‌انداز سکه جلوگیری کنیم.
وی در تشریح این مسئله گفت: به هر حال این سکه‌ها که در قالب سکه به خریداران تحویل می‌شود، در حقیقت بخشی از منابع مالی است که می‌تواند به اشکال بسیار مولد تری در اختیار اقتصاد کشور قرار گیرد، ضمن اینکه بدون شک تحویل و نگهداری این حجم از طلا، ریسک‌ها و مخاطرات خاص خود را به دنبال خواهد داشت.
رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانك‌های دولتی افزود: بر همین مبنا با هماهنگی‌هایی که با بانک مرکزی انجام شد به دو شیوه برای کسانی که تمایل دارند، امکانی را فراهم آوریم که به جای تحویل سکه به گونه دیگری پس‌انداز خود را نگهداری کنند.
حیدری گفت: خریداران سکه می‌توانند به جای تحویل اصل سکه‌ها، معادل قیمت پیش خرید سکه در موعد ثبت نام، اوراق مشارکت با نرخ سود علی الحساب ۲۰ درصد دریافت کنند. این اوراق از تاریخ ثبت نام و دریافت حواله به مدت یک سال اعتبار خواهد داشت و سود آن هم مانند سایر اوراق مشارکت خواهد بود. مدیر عامل بانک ملی ادامه داد: در شیوه دیگر خریداران می‌توانند در صورت تمایل به ازای مبلغ کل سکه‌های پیش خریدی، برگه مالی بهادار یا اصطلاحاً «پته» دریافت کنند. این برگه بهادار یا همان پته در واقع جایگزین حواله‌های پیش‌خرید سکه می‌شود و قابلیت خرید و فروش و معامله را در بازار خواهد داشت.
حیدری در پاسخ به اين سؤال که آیا امکان دریافت سکه با پته هم وجود دارد، گفت: این امکان وجود دارد که خریدار پته آن را به بانک تحویل داده و سکه‌های معادل پته را از بانک دریافت کند.
وی تأکید کرد: در صورتی که هیچ یک از این دو روش مورد نظر خریداران نباشد، می‌توانند اصل تمام سکه‌هایی را که پیش خرید کرده اند، از بانک دریافت کنند و ما هیچ مشکل و کمبودی در این رابطه نداریم.

انتهای پیام/20

برچسب ها: طلا ، دلار ، سکه ، ارزان
نظرات بینندگان