کد خبر: ۳۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

مزروعی:مردم با حاكميتند و هيچ غلطي نمي توانيم بكنيم

عضو خوش نشين حزب مشاركت در بلژيك معتقد است «انقلاب اسلامي تنها تجربه موفق ارتباط جنبش اجتماعي با اقشار محروم بود و همين پايگاه اجتماعي باعث ناكامي جنبش سبز شد».

رجب مزروعي در پايگاه اينترنتي «نداي سبز آزادي» نوشت: ميزان ناكامي جنبش ها در پيوند با اقشار محروم، از جنبش مشروطه به بعد محل بحث و جدل بسيار بوده است. به طور مثال احزاب چپ ماركسيستي كه در ايران شكل گرفتند (مثال بارزش حزب توده) با اينكه گروه هدفشان براي بسيج اجتماعي طبقه كارگر با زحمتكشان بوده هرگز موفق به ارتباط وثيق با اين اقشار محروم و برانگيختن آنها براي پيشبرد يك جنبش اجتماعي و سياسي نشدند، و به تعبير كيانوري در خاطراتش، كه تجربه بيش از چهل سال كار در حزب توده و سالها دبيركلي اين تشكل را داشت، حزب عمدتا به مركزي براي جلب و جذب روشنفكران و تحصيلكردگان طبقه متوسط شهري تبديل شده بود و اينها چندان سنخيتي براي ارتباط با طبقه كارگر نداشتند. تنها تجربه موفقي را كه مي شود در ارتباط جنبش اجتماعي با اقشار محروم بدان اشاره كرد انقلاب اسلامي است. با اينكه موتور محركه اين انقلاب هم طبقه متوسط شهري بود اما به دليل ايدئولوژي انقلاب و رهبري روحاني آن براحتي توانست از طريق شبكه روحانيت و مساجد با اقشار محروم جامعه ارتباط برقرار كند و پيام انقلاب را در حمايت از مستضعفين و احقاق حقوق و شخصيت بخشيدن بدانها برساند، و پيوستن اين اقشار محروم حاشيه شهرها و روستاها بود كه صبغه وسيع مردمي به انقلاب بخشيد و اسباب پيروزي آنرا فراهم ساخت.
وي مي افزايد: اقشار محروم به پايگاه رأي جناح اقتدارگرا تبديل شده و اساسا حاكميت قدرتش را بر دوش اين جمعيت استوار كرده و پايگاه هاي بسيج و عمده نيروهاي نظامي و انتظامي و لباس شخصي ها برآمده از درون اينها هستند و به لحاظ ايدئولوژيكي نيز با ايدئولوژي حاكميت همخواني دارند. از اين رو به نظر مي رسد جنبش سبز نتوانسته ارتباط موثري با آنها برقرار كند و آنها را به نفع خود به حركت درآورد و طبعا در بهترين حالت مي توان انتظار داشت 10 تا 20 درصد آنها در شرايط انتخاباتي به نفع جنبش سبز رأي دهند.
مزروعي در پايان نوشت: خلاصه آن كه پايگاه حركتي جنبش سبز در ميان گروه هايي است كه حاضر به ريسك پذيري و خطر كردن زياد نيست در حالي كه پايگاه اجتماعي اقتدارگرايان عمدتا معطوف به طبقات فرو دست اجتماعي است كه ريسك پذيري بالا دارند و مي توانند نيروهاي حاضر و آماده براي سركوب و هركار ديگر باشند.
نامبرده به هنگام حضور در مجلس ششم با اختصاص يارانه به اقشار محروم مخالفت كرده و گفته بود اگر مرگ موش را هم مجاني توزيع كنند، مردم براي آن صف مي كشند.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان