کد خبر: ۳۲۳۱۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۱

این برنامه خوشا شیراز است یا خوشا تهران ؟!

چند صباحی است که مردم استان فارس و دیگر بینندگان شبکه فارس در کشور شاهد پخش برنامه ای در صبح جمعه با نام خوشا شیراز هستند. یا بهتر بگوئیم برنامه ای با عنوان خوشا تهران!

به گزارش شیرازه وبلاگ «حافظ شیراز» طی نامه‌ای به مهندس کشفی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس، برخی انتقادات را نسبت به کیفیت برنامه‌های آن مرکز به خصوص برنامه نسبتا معروف خوشا شیراز مطرح کرده است. این نامه عینا در ادامه می‌آید:


حدود دوسال از مدیریت شما در سازمان صدا و سیمای مرکز فارس می گذرد. شما در این مدت نه چندان زیاد ، توانسته اید قدمهای بزرگی در راه توسعه ی کمی و کیفی شبکه های رادیویی و تلوزیونی فارس بردارید که جای تقدیر و تشکر داشته و امیدواریم این روند روز به روز پویاتر از گذشته ادامه داشته باشد.

در کنار توفیقات مدیریت جدید شبکه فارس ضعف ها و ایراداتی نیز به عملکردتان وارد است که با عنایت به اینکه هیچ اقدام ارزنده ای فارغ از ایراد و اشکال نخواهد بود، فقط در جهت یادآوری و انشاا... رفع این موارد و  در جهت رسیدن به یک شبکه استانی در خور شأن و عظمت مردم بزرگ فارس ، مطرح خواهیم کرد.

در فرمایشات معمار کبیر انقلاب حضرت امام (ره) از صدا و سیما به عنوان یک دانشگاه ملی نام برده شده ، امید و انتظار همه مردم ایران عزیز نیز در بعد ملی از سازمان صدا و سیما در کنار نقش آموزشی و فرهنگی آن ، نظارت عمومی بر نهادهای حکومتی به نماینگی از سوی مردم و انعکاس خواسته های به حق مردم به مسئولین و انجام کامل وظایف رسانه ای است.

در بعد منطقه ای نیز همین خواسته ها و نیازها در محدوده استانی مطرح بوده و انتظار می رود شبکه های رادیویی و تلوزیونی استانی نقش خود در توسعه و پیشرفت همه جانبه استان را به خوبی ایفا نمایند.

پس مردم فهیم و فرهنگ دوست استان فارس نیز جق دارند از آقای کشفی بخواهند که به وظایف رسانه ای خود بیش از این اهمیت داده و در جهت توسعه همه جانبه استان و رفع معظلات فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و ... فارغ از تعارفات سیاسی معمول بکوشند.

ما به بهانه نقد برنامه خوشا شیراز قصد داریم تلنگری به عملکرد کلی شبکه استان بزنیم تا به رسم العاقل فی الاشاره نقایص مطرح در عملکرد جنابعالی را آینه وار عنوان کنیم، باشد که خداوند ما را در نقد منصفانه و شما را در رفع نواقص و عیب ها و تقویت محاسن یاری فرماید.

بله چند صباحی است که مردم استان فارس و دیگر بینندگان شبکه فارس در کشور شاهد پخش برنامه ای در صبح جمعه با نام خوشا شیراز هستند. یا بهتر بگوئیم برنامه ای با عنوان خوشا تهران!


عکسهای نیوشا ضیغمی و همسرش در برنامه خوشا شیراز آذر 90



شاید بپرسید چرا خوشا تهران؟ که در این صورت بایستی توجه جناب عالی را به موارد ذیل جلب نمائیم.

این برنامه در ظاهر با معرفی شیراز و در یک باغ معروف شیراز به نام باغ عفیف آباد تهیه و پخش می گردد و پشتیبانی مالی آن را شرکتهای فعال در فارس تأمین می نمایند. اما حتماً شما خوب می دانید که فقط همین اندازه به شیراز ربط دارد نه بیشتر.

اولین شاخص و معرف یک شبکه تلوزیونی یا رادیویی مجری برنامه است. حال شما بفرمائید مجریان برنامه چه کسانی هستند و از کجا هر هفته با یک پرواز می آیند و با اقامت در هتل و پس از گشتی در شیراز و اجرای برنامه به محل کار و زندگی خود باز می گردند. علی الظاهر در این استان مدعی پایتخت فرهنگی ایران که بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد یک آدم لایق که توانایی اجرای دو ساعت برنامه را داشته باشد وجود ندارد .!

مشکل بعدی مهمانان برنامه هستند . نه اینکه خدای ناکرده مهمانان غیر محترمی باشند . نه . اشکال اینجاست که این برنامه مشابه بسیاری از برنامه های شبکه 24 ساعته فارس در بعد استانی بسیار خنثی عمل کرده و هیچ بهره ای جز سرگرم کردن بخشی از مردم استان ندارد.

کم نیستند آدمهای ایثارگر ، شریف ، فرهیخته ، نمونه کشوری ، الگو و ... در استان فارس که پرداختن و معرفی ایشان در چنین برنامه هایی نه تنها مایه فخر و مباهات ملی است بلکه هم استانیهای عزیز فارسی را به الگو گرفتن از ایشان ترقیب می نماید و حتی مایه افتخار مردم استان فارس در کشور خواهد بود. اما صد حیف که تهیه کننده برنامه با دعوت از هنرپیشه های سینما و تلوزیون و تعریف و تمجید های فراوان مجری تهرانی برنامه از ایشان و حتی عدم توجه به این همه هنرپیشه خوب استان فارس ، برنامه را به محلی برای خوش و بش همکاران هنری و بهانه ای برای گشت و گذار ایشان و خوانواده با هزینه شبکه استان فارس در هتل های شهر شیراز تبدیل نموده است.

این در حالی است که استان فارس با همه مشکلاتی که دارد دارای پتانسیل های بسیار ارزشمند ایثارگری ، علمی ، فرهنگی ، مذهبی ، صنعتی... بوده ، پرداختن و معرفی آنها در شبکه استانی امری ارزشمند اما فراموش شده است.

در هر برنامه نیز در سلسله مراتب فرماندهی آجا از فرماندهی نیروی زمینی آجا تا مسئول باغ عفیف آباد مورد تقدیر و تشکر قرار می گیرند که انگار کسی خبر ندارد که این باغ در اختیار آجا است  و بیشتر تبلیغات بازرگانی را تداعی می نمایند!

البته نمی شود از حق گذشت چون دوربین برنامه هر از گاهی بازدیدکنندگان باغ را نیز که به عنوان سیاهی لشکر پشت صحنه به نظاره نشسته اند ، نشان می دهد و آنان نیز دستی برای دلخوشی تکان می دهند!

این فقط بخشی از عیوب و نواقص شبکه است و مصادیقی از این دست ازجمله  آوردن آقای واحدی به عنوان مجری در برنامه خاص کشاورزی استان زیاد است.

مانده ام عجب که به 24 ساعته شدن چه چیز شبکه باید این همه افتخار کرد که حتی به قول فرمانده محترم سپاه فجر استان فارس در سالگرد برگزاری اجلاسیه سرداران و 14600 شهید استان آنقدر سرگرم تقدیر از 24 ساعته شدن شبکه بودید که این افتخارات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی و یادواره ایشان را از یاد بردید!

از دیگر وظایف صدا و سیما نظارت بر عملکرد مسئولین و دعوی حق نظام و مردم و پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب که در رأس سازمان نیز قرار گرفته اند است ، و ما انتظار داشتیم به این مهم در دوره مدیریت جنابعالی  بیش از گذشته پرداخته شود. البته بخش کوچکی دربرنامه درشهر انجام می شود که با اینکه کافی نیست ، جای تقدیر دارد.

در زمانی که عده ای با هزار ترفند سعی در بزرگ نمایی شخصیت استاندار معذول داشتند صدا و سیمای فارس نیز در اقدامی عجیب با ساخت یک تیزر تبلیغاتی و پخش مکرر آن در فاصله های زمانی بین برنامه های شبکه فارس همه مردم فارس را دچار بهت و حیرت نمود و کم کم داشت باورمان می شد که آقای احمدزاده منجی مردم فارس است و قله های ترقی در همه زمینه ها خصوصاً در صنعت را ما یک شبه فتح کرده ایم و دیگر دقدقه تعطیلی کارخانه جات استان را نخواهیم داشت.

امروز هم اگر آن تیزر را مشاهده بفرمائید می بینید که بسیاری از موارد مطرح شده در آن با واقعیات صنعت استان که دچار مشکلات بسیاری است مغایرت داشته و هنوز از آن جهش بزرگ صنعتی فارس خبری نیست.

این در حالی است که تا کنون حتی در یک برنامه یک مسئول استان را به خاطر در خطر تعطیلی بودن بسیاری از صنایع استان که امروز نیز تعطیل شده اند از جمله ITI  دعوت نکرده و به چالش نکشیده اید.

در قالب برنامه ههای استان نیز یا فقط به بعد سرگرم کنندگی پرداخته اید و یا از عملکرد مسئولین دولتی و استانی تقدیر و تشکر نموده اید.

باور بفرمائید با این روحیه عافیت طلبی که در صدا و سیما ملکه رفتار تهیه کنندگاان گردیده حق دارید شبکه را 48 ساعته هم معرفی کنید!

عجیب اینحاست که حداقل به سیاست سازمان صدا و سیما هم عمل نمی کنید و معاونتهای سیما و مسئول امور شهرستانهای سازمان نیز بر شما خورده نمی گیرند!

در شبکه های ملی از جمله کفتگوی ویژه خبری شبکه دو و برنامه های دیگر مربوط به معاونت سیاسی سازمان از جمله بخشهای خبری مثل بیست و سی ما شاهد به چالش کشیده شدن بسیاری از مسئولین هستیم و این اقدامی ارزشی و در جهت دوام نظام است اما متعجبیم که چرا این سیاست در استان ما مغفول مانده است.

از این بخشها که بگذریم به نظر می رسد در کنار توسعه کمی شبکه استانی ، وظیفه ای دیگر نیر به عهده شماست که لازم است به طور عاجل به آن پرداخته شود.

این وظیفه همان پیگیری پخش مداوم و با کیفیت شبکه های ملی در سطح استان است. متأسفانه هر از چند گاهی کل شبکه های ملی یک ، دو ، سه و ...  به دلیل نقص فنی در رله یا هر اشکال دیگری که ما نمی دانیم قطع شده و برای ساعتهای زیادی فقط برفک می بینیم.

لازم به یادآوری نیست که در کنار اقدامات انتظامی در برخورد با بکار گیرندگان ماهواره ، بیش از هر چیز توسعه کمی و کیفی شبکه های ملی و استانی بهترین راهکار برای جذب مخاطب و تقویت اذهان عمومی در جهت انتخاب شیکه های ملی به جای شبکه های مخرب ماهواره ایست.

توفیق شما بردادر عزیز و همه همکارانتان در آن سازمان در اعتلای شبکه استانی و برداشتن قدمهای بزرگ در راه پاسداری از ارزشهای جامعه اسلامی از خداوند سبحان خواستاریم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
جليل دهقان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
1
سلام:

از حسن نیت و زحمت شما در انعکاس این مطلب بسیار تشکر می نمایم. انشاا... که مفید واقع گردد.

ای کاش سری هم به وبلاگهای پدافند غیر عامل نیاز همیشگی فارسhttp://www.farsepaydar.ir و وبلاگ سازمان مردمی ترافیک شیرازhttp://teraficshiraz.mihanblog.com می زدید و بخشی از معظلات استان را در زمینه پدافند غیر عامل و ترافیک شیراز منعکس می نمودید.
علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
0
حالا چرا این عکس و گذاشتی .که بگن راست میگی .میخواستی عکس سید جواد هاشمی رو بذاری که اومده بود تو برنامه.قشنگتر بود.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
0
اتفاقا برنامه خوبیه! عزیز این برنامه برای جلب مخاطب ملیه نه استانی! از تمام ایران بیننده داره! دلیلی نداره فقط فارسی ها و شیرازی ها اون رو بچرخونن! همین که اسم شیراز روش هست و در شیراز اجرا میشه در مرحله اول کافیه! به مرور زمان ایشالله بهترم میشه! البته اگر شما بذارید! بد نیست برنامه زنده رود اصفهان - که مشابه اینه - رو ببینید! در ضمن مگه برنامه های شبانگاهی زنده که از روز افتتاج شبکه فارس از این شبکه پخش میشن برای شما کافی نیستن!
جواد حسینی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
0
پخش برنامه خوشا شیراز و حمایت مسئولین صدا و سیما فارس از این برنامه بی محتوا واقعا جای تاسف دارد<br />

امید که مسئولین صدا و سیمای مرکز فارسفکر تولید برنامه های پرمحتوا و مخاطب پسند باشند
علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
0
سلام:<br />

این آقایی که به نام حسین پیام دادند احتمالاً در دنباله اقدام توجیهی صدا و سیما که در چند روز اخیر سعی نموده جواب این نامه را با گزارش سازی بدهد می باشد . چون دقیقاً عین همین مطلب در وبلاگها و سایتهایی که این نامه را منعکس کرده اند ثبت شده است. شاید هم کار خود عوامل برنامه باشد.<br />

بله تا مردم شیراز و استان به دیدن چهره های تکراری و سرگرم برنامه های بی محتوا هستند هر کس هرکاری دلش خواست در استان انجام می دهد و رسانه ای هم نیست که حق مردم را مطالبه کند.<br />

اگر این برنامه هدف ملی دارد پس تفاوت شبکه های استانی با شبکه ملی چیست.<br />

می گن طرف بلد نبود تو خونه خودش املت درست کنه ، می رفت خونه همسایه که براشون قورمه سیزی درست کنه!! <br />

مرکز فارس هم شیراز را رها کرده دنبال جذب مخاطب ملی است! <br />

هادی قندی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
0
توی برنامه همیشه اولین مهمان یک شخصیت فرهنگی علمی و .. از شیراز هست بعد بقیه مهمان ها میان.
مجری هم بخاطر این از تهران میارن چون برنامه از همه نقاط ایران بیننده داره و مجری باید برای همه چهره آشنایی باشه تا بتونه با مهمونها ارتباط گرمی برقرار کنه.
زهرا
United States of America
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
0
کاملا با این برنامه مخالفم
نمونه یه برنامه موفق استانی رو میشه تو برنامه شویل دنا که از شبکه استانی یاسوج پخش میشه دید
انقدر برنامه شاد و جذابیه که هم تونسته موفق عمل کنه و هم طرفدارای زیادی رو از همه جا جذب کنه و به خوبی بیننده هاش رو با آداب و رسوم و فرهنگ استانش آشنا میکنه
به این میگن برنامه..
اما خوشا تهران ما چی؟!
جالبه..تو تهران گاها برنامه ها و سریال هایی با لهجه شیرازی پخش میشه برا جذب مخاطب (شخصیت آقوی همساده چقدر محبوب شده تو ایران؟)
و اینم وضعیت خودمونه..متاسفم برای عوامل این برنامه و مسئولینی که هیچ عکس العملی برای احترام به مخاطبا نشون نمیدن