کد خبر: ۳۲۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۱

تولید ۳ نوع بنزین جدید در پالایشگاه‌های نفت+ جزئیات

یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به توقف انتقال نفت سوآپ کشورهای آسیای میانه به پالایشگاه تبریز از آغاز تولید 3 نوع بنزین با اکتان‌های متفاوت در این واحد پالایشگاهی در سالجاری خبر داد.

اسماعیل آقاپور درباره آخرین وضعیت طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت تبریز، پیشرفت اجرایی این طرح بنزنی را حدود 90 درصد اعلام کرد و گفت: تا شهریورماه سالجاری نیروگاه 50 مگاواتی این طرح پالایشگاهی به طور کامل راه اندازی می شود.
مدیرعامل پالایشگاه نفت تبریز با اعلام اینکه مطابق با برنامه زمان بندی باید طرح بنزین سازی این واحد پالایشگاهی تا بهمن ماه سالجاری در مدار بهره برداری قرار می گیرد، تصریح کرد: این طرح از سه واحد فرآیندی شامل تصفیه نفتا، اتان افزایی (سی.سی.آر) و استقرار بنزن تشکیل شده است.
این مقام مسئول پیشرفت مطالعات مهندسی طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت تبریز را 99 درصد و خرید کالا و تجهیزات را 97 درصد عنوان کرد و در پاسخ به سوال مهر توضیح داد: در مجموع با بهره برداری از این طرح پالایشگاهی روزانه بین 900 هزار تا 1.2 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین یورو چهار کشور افزوده می شود.
وی یکی از مزیتهای اقتصادی اجرای این طرح نفتی را افزایش روزانه 750 بشکه ای تولید "بنزن" به عنوان یک محصول پتروشیمی نام برد و اظهار داشت: علاوه بر این با افتتاح طرح بنزین سازی برای نخستین بار امکان سه نوع بنزین با عدد اکتان 90، 92 و 95 فراهم می شود.
اسماعیل پور همچنین با اشاره به حذف ماده افزاینده اکتان MTBE از ترکیب بنزین تولیدی پالایشگاه نفت تبریز، بیان کرد: در مجموع برای انجام مراحل مختلف طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این طرح بنزین سازی بیش از 357 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.
همچنین صمد شهری مدیر مهندسی و طرحهای شرکت پالایش نفت تبریز هم در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر سبد خوراک نفت خام این واحد پالایشگاهی، گفت: طراحی اولیه ساخت پالایشگاه نفت تبریز برای استفاده از نفت خام سوآپ کشورهای حاشیه دریای خزر و منطقه آسیای میانه و برخی از میادین نفت سبک ایران در جنوب کشور بوده است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون انتقال نفت خام سوآپ به پالایشگاه تبریز متوقف شده است، اظهارداشت: در شرایط فعلی خوراک اصلی این واحد پالایشگاهی از میادین نفتی اهواز – آسماری و دزفول شمالی تامین می شود.
وی با اعلام اینکه با بهره برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز ظرفیت تولید بنزین در مجموع به 3.6 میلیون لیتر افزایش می یابد، هم اکنون به طور متوسط روزانه 3 میلیون لیتر نفت سفید و 6 میلیون لیتر گازوئیل در کنار برخی از خوراک‌های روغن سازی و قیر در پالایشگاه تبریز تولید می شود.

انتهای پیام/20

برچسب ها: بنزین ، پالایشگاه‌
نظرات بینندگان