کد خبر: ۳۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱

فارس تولید کننده محصولات استراتژیک است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: این استان تولید کننده محصولات استراتژیک است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، مهزراد خرد بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال تولید ملی در حوزه کشاورزی شاهد رشد چشم‌گیر کیفی و کمی محصولات کشاورزی بوده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ابراز داشت: با اقدامات صورت گرفته و حمایت از کشاورزان شاهد رشد خوبی در تولید محصولات کشاورزی بودیم که برخی آمارها از میانگین جهانی نیز بهتر است.

وی گفت: با وجود باران‌های بسیار در سال قبل و اقدامات کارشناسانه که در زمینه جلوگیری از آفات انجام شد شاهد آمارهای خوبی در تولید باغات و مزارع کشاورزی این استان بودیم.

خرد اضافه کرد: در سال زراعی گذشته با وجود برخی مشکلات مانند تسهیلات بانکی و شرایط اقلیمی و کسری آب توانستیم رکورد تولید بیش از یک‌میلیون و 661 هزار تن گندم را ثبت کنیم که البته آمار ما فراوان‌تر از این است و این تنها آمار خرید دولتی و بخش خصوصی است.

رئیس سازمان کشاورزی فارس با اشاره به سیاست‌های تشویقی از کشاورزان برای سال جدید زراعی خاطرنشان کرد: در سال جدید زراعی حمایت‌هایی را پیش‌بینی کردیم تا شاهد رشد تولید محصولات باشیم.

وی در مورد نرخ محصولات کشاورزی نیز ابراز داشت: امسال با پیگیری‌هایی که داشتیم و تاکیداتی که صورت گرفت، نرخ تضمینی خرید گندم توسط دولت زودتر اعلام شده که 550 تومان است و 580 تومان برای کشاورزانی که محصولات کیفی تولید می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: دولت در تبصره‌ای در کنار تعیین قیمت تضمینی گندم، راهکارهای تشویقی را برای کشاورزانی که محصول کیفی‌تر تولید کنند در نظر گرفته است.

خرد اضافه کرد: از بعد کمیت تولید گندم استان فارس رکورد 11 هزار و 700 کیلو در هکتار را ثبت کرد که با افزایش چهار تن در هکتار بوده است.

وی در ادامه با اشاره به تولید چغندر قند و کشت پاییزه این محصول تصریح کرد: بر اساس قولی که برای تولید چغندر قند پاییزه داده بودیم عمل کردیم اما تا امروز هیچ یک از پنج کارخانه قند استان فارس حاضر به همکاری برای خرید این محصول نشده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: ما حتی هزینه حمل و تامین بذر را تقبل کردیم اما کارخانه‌های موجود ترجیح می‌دهند شکر قرمز بیاورند آن را صاف کرده و بفروشند تا اینکه بخواهند به‌ جای شش ماه از سال، تمام سال را کار کنند.

خرد اضافه کرد: اگر تا پایان هفته کارخانه‌های این استان حاضر به انعقاد قرارداد نشوند، به‌ سراغ اصفهانی‌ها می‌رویم و جالب اینکه کارخانه‌های اصفهان خودشان هزینه حمل و تامین بذر را نیز عهده‌دار هستند.

وی در پایان گفت: فارس در تولید کنجد رکوردی جهانی به دست آورد و کشاورزی در شهر ارد از شهرستان خنج در جنوب این استان از هر هکتار زمین 2 هزار و 200 کیلو محصول به‌دست آورده حال آنکه میانگین جهانی این محصول 600 کیلو در هکتار است.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان