کد خبر: ۳۷۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۲ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱

اتحاد، همدلی و هم‌افزایی راه عبور از پیچ تند تحریم‌ها

منوچهر متکی گفت: با اتحاد، همدلی و هم‌افزایی می‌توانیم از پیچ تند تحریم‌ها و شرایط سخت معیشت عبور کنیم.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، منوچهر متکی شنبه ‌شب در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز اظهار داشت: در شرایط ویژه‌ای و نیازمند همدلی و  هماهنگی بیشتر برای عبور از این پیچ تند هستیم که به فرموده مقام معظم رهبری باید با هم‌افزایی و همدلی آن را پشت سر بگذاریم.

وی در مورد مسئله معیشت مردم بیان کرد: اگر ریشه‌یابی کنیم، می‌بینیم که ما نمی‌توانیم در مسائل بین‌المللی از حقوق مردم بگذریم و همگی می‌دانیم که تأثیراتی دارد، اما بنا به گفته رهبری در بجنورد، در شرایط اقتصادی کنونی، علاوه بر تحریم‌ها، برخی بی‌تدبیری‌ها نیز مؤثر بوده است.

متکی ادامه داد: ما اگر سیاست‌های دارای مداومت را دنبال کنیم، یک‌دفعه دچار بحران نمی‌شویم.

وزیر سابق امور خارجه تصریح کرد: نسخه عبور از تحریم‌ها با اقتصاد مقاومتی پیچیده شده و بخش دیگر نیز تدابیر داخلی و ثبات در تصمیم‌گیری اقتصادی و مردمی‌کردن آن است.

وی یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری را هم‌افزایی دانست و گفت: این مسئله دو وجه دارد، یکی اتحاد مردم که همیشه پشت دولت و نظام بوده‌اند و هر جا که لازم بوده حضور خود را نشان داده‌اند و دیگری وحدت مسئولان است که در سال‌های اخیر بداخلاقی‌هایی بر ما حاکم شده که به هیچ وجه شایسته کشور ما نیست.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان اضافه کرد: ما در ابتدایی‌ترین آموزه‌های اسلامی خود می‌آموزیم که اشکالات را در خفا و خوبی‌ها را علنی بگوییم و این مسئله برای مسئولان باید بیشتر مورد استفاده باشد.

متکی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان بر هم نقدی دارند باید در پشت درهای بسته و در خفا بگویند و آرامش جامعه را حفظ کنند.

وزیر سابق امور خارجه در پاسخ به اینکه نظرتان در مورد احمدی‌نژاد در حال حاضر چیست، گفت: احمدی‌نژاد در یک جمله قابل تعریف نیست، دولت نهم در طول خدمت خود گام‌های بلندی برداشته که حتی برخی از آنها برای نخستین بار در کشور انجام شده و البته برخی اقدامات نیز دارای اشکال است.

وی همچنین گفت: در هر کشوری جایی یا مقامی برای حسن ختام و پایان دادن به بحث‌ها وجود دارد که در واقع شاقول نظامند و شاقول نظام ما هم رهبری است.

متکی ابراز داشت: ما در این مقام امام و رهبری معظم را داشته و داریم که دو رهبری‌ هستند که تاکنون نشان داده‌اند یک ذره مسائل شخصی را در تصمیم‌گیری‌ها راه نداده‌اند که این ملاک و معیار ماست.

وزیر سابق امور خارجه بیان کرد: اگر مسئولی کمی ضعیف عمل کند، معمولی است اما جایی مشکل ایجاد می‌شود که ما محوریت نظام را مورد توجه قرار ندهیم.

متکی در مورد جریان انحرافی در دولت نیز تصریح کرد: در شروع دولت دهم زمزمه‌هایی در مورد انحراف در دولت به گوش رسید اما ملاک ما موضع‌گیری رهبری است که مستقیم یا غیر مستقیم وارد عمل می‌شوند.

وی افزود: بیان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تا زنده هستم اجازه نمی‌دهم در ارزش‌های انقلاب انحراف یه وجود بیاید، خود نشان‌دهنده این مطلب بوده که ممکن است موردی وجود داشته است.

وزیر سابق امور خارجه ادامه داد: ما اگر سیاست‌های دارای مداومت را دنبال کنیم، یک دفعه دچار بحران نمی‌شویم.

متکی اضافه کرد: نسخه عبور از تحریم‌ها با اقتصاد مقاومتی پیچیده شده و بخش دیگر تدابیر داخلی بوده اما ثبات در تصمیم‌گیری اقتصادی و مردمی کردن آن مسئله مهمی است.

وزیر سابق امور خارجه در مورد رابطه با روسیه گفت: ما سیاست خارجی مستقل خود را داریم و این از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب است و در این زمینه تاریخ 30 ساله ما نشان داده، در جاهایی که به مبانی اصولی‌مان برمی‌خورد، با کسی تعارف نداریم.

متکی همچنین در پاسخ به سؤالی پیرامون رابطه با روسیه بیان کرد: در موضوع هسته‌ای و یا موضوعات دیگر، مناسبات با روسیه و چین تا جایی که با ما همراهی دارند ارتباط داریم و در جایی که همراهی نکنند، ارتباطمان را قطع می‌کنیم.

وی تصریح کرد: هیچ قطعنامه‌ای را روسیه و چین علیه ما پیشنهاد نداده‌اند و حتی سعی در تعدیل قطعنامه‌های علیه ما داشته‌اند.

وزیر سابق امور خارجه در مورد رابطه با فلسطین و لبنان نیز گفت: نگاه به مسائل خاورمیانه با محوریت فلسطین از دو زاویه تاکتیکی و استراتژیکی بررسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پرداختن به مسائل فلسطین و خاورمیانه مربوط به امنیت ملی ماست که با این زاویه دید، یعنی بحرانی در خاورمیانه وجود دارد، حال چگونگی حل شدن این بحران و آرایش آتی خاورمیانه به امنیت ملی کشور مربوط است.

متکی تصریح کرد: چه‌طور آمریکایی‌ها می‌خواهند چینشی در خاورمیانه به وجود آورند که امنیت ملی آنها را تأمین کند اما ما که در منطقه‌ایم، به فکر امنیت خود نباشیم، پس ما اگر به فلسطین نیز کار نداشته باشیم، از نظر استراتژیک نسبت به آرایش منطقه باید حساس باشیم و امروز جمهوری اسلامی ایران قدرتی در منطقه دارد که آمریکا و اسرائیل هیچ اقدام خاصی نمی‌توانند انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط ویژه‌ و نیازمند همدلی و هماهنگی بیشتر برای عبور از این پیچ تند هستیم که به فرموده مقام معظم رهبری باید با هم‌افزایی و همدلی آن را پشت سر بگذاریم.

متکی اضافه کرد: سیاست خارجی موضوعی نیست که امروز در خط رادیکال بایستیم و فردا با تغییر موضع در جریان دیگری قرار گیریم و این یک فن است.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان