کد خبر: ۳۷۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۴ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱

جمع‌آوری 196 قصه بومی فارس با ضبط صدای کهن‌سالان

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس گفت: مربیان کانون پرورش فکری فارس با حضور در روستاها و شهرهای این استان و ضبط صدای کهن‌سالان 196 قصه بومی را جمع‌آوری کردند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، مجتبی حق‌پرست بعد از ظهر امروز در مراسم رونمایی مجموعه قصه‌های بومی استان فارس اظهار داشت: فرهنگ بومی که سینه به سینه و زبان به زبان منتقل می‌شود به دلیل اقبال نسل جدید به رسانه‌های تصویری و دیجیتالی ممکن بود به فراموشی سپرده شود.

وی افزود: با تلاش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس این آثار جمع‌آوری شد و اقداماتی برای نشر و استفاده از آنها صورت گرفت.

حق‌پرست تصریح کرد: با ضبط صدای قصه‌گویان قدیمی شهرها و روستاهای این استان 100 اثر جمع‌آوری شد که 47 جزوه پژوهشی و تحقیقی، 54 اثر در قالب لوح فشرده و 21 کاست از آن به دست آمد.

به گفته وی، از مجموع 196 قصه جمع‌آوری شده در نخستین مرحله داوری 61 قصه به مرحله دوم و 18 قصه منتخب به مرحله سوم راه یافت و در نهایت 12 قصه برگزیده شد.

حق‌پرست بیان کرد: از 12 اثر برگزیده، سه اثر در مجموعه طرح سیمرغ کشوری به چاپ می‌رسد، پنج اثر در مراسم امروز رونمایی می‌شود و چهار اثر نیز آماده چاپ است.

این مسئول ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 83 زمینه‌ای برای چاپ آثار نویسندگان استانی در حیطه ادبیات کودک و نوجوان فراهم کرد و طرح بانوان نویسنده در دستور کار قرار گرفت.

حق پرست ابراز داشت: در همان سال با اعلام فراخوان آثار 400 اثر شامل شعر و داستان از بانوان به دست ما رسید که نزدیک به هفت کتاب پس از داوری به زیور طبع آراسته شد.

رئیس حوزه هنری فارس نیز در این مراسم گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش بسیار مهمی در پرورش روحیه خودباوری و اعتماد کودکان دارد.

علیرضا پرورش اضافه کرد: در جایی که محصولات فرهنگی حوزه‌های غیرمعتبر در تمام مغازه‌ها به فروش می‌رسد، جا دارد که توزیع محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تعداد و گستردگی بیشتری انجام شود.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان