کد خبر: ۳۸۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۰ آذر ۱۳۹۱

سه شهربزرگ فارس دچار کمبود مسجد هستند

بر اساس اطلاعات به‌ دست آمده از طرح آمایش مساجد، سه شهر بزرگ استان فارس شامل جهرم، کازرون و شیراز، دچار کمبود مسجد است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، حجت‌الاسلام علی محمدی روز گذشته در مراسم معارفه مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه فارس اظهار داشت: مطالبه حق و حقوق موقوفات باید به مطالبه عمومی تبدیل شود و تنها مطالبه سازمان اوقاف نباشد بلکه همگان باید در این زمینه حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر تلاش بیشتر در ترویج فرهنگ وقف گفت: این فرهنگ به‌گونه‌ای تبیین شده که موقوفه‌خواری تبدیل به یک عمل زشت به عنوان یک گناه کبیره تبدیل شود و کسی جرأت نکند حق موقوفات را ضایع کند.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه با یادآوری اینکه تمام مدیران کل اوقاف سراسر کشور طلبه هستند، گفت: عمل به نیت واقف یک فتوای اجماعی بین فقهاست که هم علمای تشیع و هم علمای تسنن بر روی آن اتفاق نظر دارند و تا آنجایی ‌که می‌توان باید به آن توجه کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت وظایف تولیت موقوفه‌ها گفت: متولی مالک وقف نیست بلکه امانت‌دار وقف است و باید این امانت را به‌خوبی مدیریت و حق آن را گرفته و به موقوف علیهم برساند.

محمدی با اشاره به وجود بقاع متبرکه در کشور گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری که بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی کشور تبدیل شود، این سازمان فعالیت‌های فرهنگی خود را تدوین و آغاز کرده است.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد:‌ در بحث عمران نیاز به کمک و مساعدت‌های هم خیران و هم دولت داریم که امیدواریم بتوانیم این بار سنگین را به سرمنزل مقصود برسانیم.

وی در ادامه افزود: نتیجه خدمات ارائه شده در سازمان اوقاف در جامعه باید بیش از این به مردم عرضه شود.

نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برای سازمان اوقاف برنامه‌ریزی سالانه و همچنین برنامه‌ریزی پنج ساله تنظیم و به مدیران‌کل سراسر کشور ابلاغ شده است.

وی با اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی موقوفات در کشور ابراز داشت: هم‌اکنون در 450 نقطه کشور این اطلاعات در حال جمع‌آوری،‌ تکمیل و تدوین است.

محمدی اضافه کرد: در این بانک تمام رقبات و به همراه جزئیات دقیق آنها وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: تاکنون 770 نوع نیت واقفان استخراج شده که این نیات واقفان در سطح فارس قابل جمع‌بندی است و در این سامانه مشاهده می‌شود.

در ادامه مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه استان فارس گفت: طرح آمایش مساجد استان فارس انجام و مشخص شده که امسال نیازمند اجرایی کردن طرح جهاد مسجدسازی هستیم.

حجت‌الاسلام محمد محمدزاده افزود: بر اساس اطلاعات به‌ دست آمده از طرح آمایش مساجد، سه شهر بزرگ استان فارس شامل جهرم، کازرون و شیراز، دچار کمبود مسجد است.

وی تصریح کرد: در چهار سال گذشته فعالیت‌های بسیاری در مسیر ساماندهی اوقاف فارس انجام شده که یکی از برنامه‌های مهم ایجاد بانک موقوفات بود که با تلاش شبانه‌روزی تمام نیروها، عملیاتی شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز می‌توانیم ادعا کنیم در سطح اوقاف استان فارس جایی وجود ندارد که برخلاف نیت واقف عمل شود، کل اسناد موقوفات در این سال‌ها بازخوانی و همه موارد با نیت واقف مطابقت داده شده است.

در این مراسم با قدردانی از مدیرکل سابق، حجت‌الاسلامی حسینی‌مقدم به‌عنوان مدیر کل جدید اوقاف و امور خیریه فارس معرفی شد.

نظرات بینندگان