کد خبر: ۳۸۹۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
تیترهای هدفمند یک نشریه استانی

روزنامه عصر مردم به دنبال چیست؟

در حالی که مسئولین روزنامه «عصر مردم» در جلسات مختلف با مسئولین، یکی از راهبردهای خود را «مقابله با جنگ نرم» بیان می‌کنند، روند این روزنامه «ناسالم بودن انتخابات!» را القا می‌کند.
شیرازه - در حالی که همه مسئولین و نهادهای نظام در تلاش‌اند تا انتخابات ریاست جمهوری با حداکثر سلامت و بدون هرگونه تنش احتمالی برگزار شود، متاسفانه روزنامه عصر مردم در استان فارس، رویه دیگری را پیش گرفته است که جای تامل بسیاری دارد. برخی از این موارد در ادامه می‌آید:

این روزنامه در 20 دی 1391 تیتری عجیب از میان جملات رهبری را به عنوان تیتر یک خود منتشر ساخت که در تضاد با محتوای بیانات رهبری بود. در حالی که رهبر معظم انقلاب 19 دی ماه در جمع مردم قم گفته بودند:

«یکى از هدف‌ها این است که کارى کنند که انتخابات بدون حضور پرشور و همگانى مردم برگزار شود. این را از حالا همه بدانند: آن کسانى که ممکن است از سر دلسوزى، راجع به انتخابات یک توصیه‌هاى عمومى بکنند که آقا انتخابات اینجورى باشد، آنجورى نباشد، حواسشان باشد به این مقصود دشمن کمک نکنند؛ مردم را از انتخابات مأیوس نکنند، هى نگویند انتخابات باید آزاد باشد. خب، معلوم است که انتخابات باید آزاد باشد. ما از اول انقلاب تا حالا سى و چند تا انتخابات داشته‌ایم؛ کدامش آزاد نبوده است؟ در کدام کشور دیگر، انتخابات از آنچه که در ایران میگذرد، آزادتر است؟ کجا صلاحیت‌ها ملاحظه نمی‌شود، که اینجا روى این مسائل هى تکیه بکنند، هى تکیه بکنند، هى بگویند، هى تکرار کنند و یواش یواش این ذهنیت را به خیال خودشان در مردم به وجود بیاورند که خب، این انتخابات فایده‌اى ندارد؟ این یکى از خواسته‌هاى دشمن است. آن کسانى که در داخل، این حرفها را میزنند، ممکن است غفلت کنند. من میگویم غفلت نکنید، حواستان باشد، کار شما جدول مورد نظر دشمن را پر نکند؛ مقصود او را تکمیل و تتمیم نکند. این یکى از راه‌هاى از شور و هیجان انداختنِ انتخابات است.»

اما سردبیر این روزنامه ترجیح داد تیتر را به نحوی بزند که روح کلی سخنان رهبری زیر سوال برود: «تاکید می‌کنم که انتخابات باید سالم برگزار شود» و این در حالی بود که اگرچه این تیتر در جملات رهبری وجود داشت، اما باید به قبل و بعد آن توجه و فضا و روح کلی بیانات رهبری در آن جلسه فهمیده می‌شد و متناسب آن تیتر زده می‌شد نه این‌که تیتر،‌نقض غرض باشد.



پس از این‌که برخی رسانه‌های استان، این اشتباه فاحش را به عصر مردم تذکر دادند،‌ تنها 10 روز لازم بود تا دوباره این اشتباه به نحو دیگری رخ دهد. عصر مردم در شنبه 30 دی ماه 91 از میان جملات متعددی که سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه مطرح کرده بود،‌ دوباره ترجیح داد این جمله را به عنوان تیتر دو خود برگزیند: «حتی یک تقلب هم در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست» در حالی که خاتمی جمله را این‌گونه و با این مقدمات بیان داشته بود:

«بدعت ابطال انتخابات نیز یکی دیگر از مسائل مهم در فتنه سال 88 بود. یکی از سران فتنه به صراحت به این مسئله اشاره کرد که هیچ راهی جز ابطال انتخابات برای نظام باقی نمانده است، در حالی که بعدها خود به صراحت به این مسئله اشاره کردند که 500 هزار تقلب امکان‌پذیر است اما نه فاصله 11 میلیونی. اما ما می‌گوییم که حتی یک تقلب هم در شأن جمهوری اسلامی نیست اما فتنه‌گران در بحث تقلب می‌دمیدند و برخی دیگر نیز که تقلب را مطرح نمی‌کردند، صحبت از رفراندوم می‌کردند.»



اما این اشتباهات فاحش که حالا به نظر امنیتی شده است، در حالی که کمتر از 30 روز به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، دوباره تکرار شد. امروز (شنبه 28 اردیبهشت 92) روزنامه عصر مردم از میان انبوه جملات آیت‌الله جنتی دبیر محترم شورای نگهبان در نماز جمعه که به ملاک‌های رئیس جمهور آینده و هم‌چنین روند تائید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان پرداخته بود، ‌این تیتر را برگزید: «انتخابات باید آزاد و سالم باشد»



همه این اشتباهات در حالی است که مسئولین این روزنامه در جلسات مختلف با مسئولین، یکی از راهبردهای خود را «مقابله با جنگ نرم» بیان می‌دارند غافل از این‌که خود در حال القای این مسئله هستند که انتخابات ناسالم است! و اگر تنها یک‌بار این اشتباه از سوی این روزنامه صورت می‌گرفت، می شد در نگاهی خوش‌بینانه گفت که سهوا صورت گرفته اما به نظر می‌رسد سه بار تکرار کردن این‌ اشتباه، معنی منفی‌ای را به ذهن متبادر می‌سازد، معنایی که مسئولین استان با حفظ چارچوب‌های قانون مطبوعات و آزادی بیان، ظاهرا باید به مدیرمسئول این روزنامه تفهیم کنند که الان کشور در شرایط خطیری است و دامن زدن به این موارد، به هیچ وجه در راستای منافع ملی جمهوری اسلامی ایران نیست.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
4
وقتی خود مسئولین تاکید می کنند که " باید" لابد باید دیگه! شما چرا کاسه داغ تر از آشید؟! عصر مردمم حرف بیراهی نزده!
سالک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
1
مغرضانه بودن این تحلیلها که توی آش ماست پیداست...سر و ته حرفو میزنن ازش یه ملغمه ای میسازن بدن به خورد مردم...ولی اینها که مردم را هالو فرض کردند آخرش مشت محکمی از همین مردم خواهند خورد..