کد خبر: ۳۹۶۴۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۲
دو صد گفته چون نیم کردار نیست

4 ساعت برای فرهنگ نسخه پیچیدید، وقت نماز یادتان رفت!

تفاوت های نسبتا زیادی از لحاظ منطق در کلام، استدلال در گفتار و برنامه محور بودن نامزدها در حوزه فرهنگ به چشم می خورد. برداشت های متفاوت و گاه متضادی که مناظره را به سمت چالش پیش برد.
به گزارش شیرازه، دومین مناظره از مناظره های سه گانه که صدا و سیما برای نامزدهای انتخاباتی در نظر گرفته، شب گذشته برگزار شد.
مناظره دیشب تفاوت هایی از شکل ساختاری، محتوا و حتی از لحاظ حاشیه با مناظره اقتصادی داشت. نه از مشاعره خبری بود و نه از جا زدن کوه فوجی یاما ژاپن به جای دماوند و نه از غلط تایپی آیه قرآنی.

ولی حاشیه ای پر رنگ تر از متن داشت. در مناظره فرهنگی به دلیل برنامه ریزی نامناسب مسئولان برگزاری، بخش های پایانی این مناظره با زمان اذان مغرب تلاقی پیدا کرد و علی رغم انتظار برنامه قطع نشد. 8 نامزد ریاست جمهوری 240 دقیقه برای رفع مشکلات فرهنگی نسخه پیچیدند، اما کسی برای این ادای این واجب الهی احساس تکلیف نکرد.
ای کاش صدا و سیما و همه نامزدهایی که به هر صورت یاد و خاطره امام را پاس داشتند، فراموش نمی کردند که علت اصلی توفیق امام در هدایت قلوب، عمل به تکلیف بود.

اگر چه به صورت کلی چنین دور هم نشستن ها را نمی توان مناظره نامید، اما حداقل، این بار، ایرادهای مناظره قبلی برطرف شده بود.
سوال یکسان از نامزدها و اختصاص زمان بیشتر برای پاسخگویی، حذف سوالات چهار گزینه ای و پاسخ به تصویر و پرهیز از حاشیه ها به این مناظره شکل بهتری داده بود، ولی کماکان فضای سنگین حاکم بر آن پا برجا بود.

4 ساعت تمام درباره فرهنگ این کشور صحبت شد و تقریبا عیار نامزدها در این حوزه مهم و اساسی برای مردم مشخص شد.
تفاوت های نسبتا زیادی از لحاظ منطق در کلام، استدلال در گفتار و برنامه محور بودن نامزدها در حوزه فرهنگ به چشم می خورد. برداشت های متفاوت و گاه متضادی که مناظره را به سمت چالش پیش برد.

هر چند به طور کلی کسی نتواست از دستاوردهای گرانسنگ انقلاب اسلامی در طول سه دهه گذشته به خوبی دفاع کند و برای نسل جوان امروز توضیح دهد که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است، ولی همه نشان دادند که جسته و گریخته در این حوزه دستی بر آتش داشته و می توانند حداقل ایده پردازی کنند.

برخی از نامزدها ریشه های همه معضلات فرهنگی را در گرفتاری های اقتصادی خلاصه کردند و بعضی های دیگر با یک نگاه سطحی به فرهنگ، این موضوع را در آزادی و امثال آن جستجو کردند و برای مصادیق آن از کسانی نام برده شد که در تحریریه شبکه معاند و صهیونیستی بی بی سی با عناصر فرقه ضاله بهاییت عکس یادگاری می گیرند.

البته بودند کسانی که نگاه جامع تری به فرهنگ و اجتماع داشتند، و از لزوم اصلاح سبک زندگی، مبنا بودن خانواده، مدرسه و مسجد صحبت به میان آوردند. بی برنامگی و فقدان گفتمان قوی بعضی از این افراد هم برای مردم به خوبی روشن شد. تاریخ خوانی برخی نامزدها هم کار را حتی به دفاع از کورش کبیر رساند و روی اسفندیار را سفید کرد!

 نکته مشترک اظهارات همه نامزدها در حوزه فرهنگ کلی گویی و سطر خوانی  برنامه های احتمالی آنها بود. کسی به طور مشخص و عینی برنامه ای برای رویکرد فرهنگی خود ارائه نکرد، بیشتر زمان مناظره را آسیب شناسی این حوزه به خود اختصاص داد و از بایدها و نبایدها گفته شد. البته خیلی از این مسائل در دولت های گذشته هم گفته شده بود، اما کسی که در این حوزه ورود کرده و با برنامه کارشناسی شده مبتنی بر آموزه های اسلام و ناظر بر فرهنگ اصیل ایرانی ناملایمات این عرصه را حل کند، وجود نداشته است.

این نکته بجاست که اقتصاد مهم ترین چالش پیش روی کشور است، ولی در این مناظره کسی از اهمیت فرهنگ و مقدم بودن آن بر سایر موضوعات صحبتی به میان نیاورد، کسی نگفت که  فرهنگ پایه و اساس هویت یک کشور است و پرداختن به مسائل و موضوعات بدون در نظر گرفتن مجموعه باورها و گرایشات ذهنی و فکری مردم به مقوله مورد نظر برای برنامه ریزی و حل معضلات پیش رو ممکن نیست. هیچ کس از این موضوع دفاع نکرد که امروز ایران را به فرهنگ و تمدنش در جهان می شناسند، و اگر امروز عزتی در جهان برای ایران و ایرانی منظور می شود از بابت فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ ناب استقامت و ایستادگی است.

انتهای پیام/523/2
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲
1
صرفا جهت اطلاع عرض می‌کنم که وقت اذان در تهران 20:40 دقیقه هستش!!!
ناشناس
صرفا جهت اطلاع حرفای درست و دقیق می زنه نه آبکی
دیشب مناظره که تمام شد نماز آیت الله مکارم از شبکه 2 و آیت االه یثربی از شبکه 3 تمام شده بود!
انگار افق شما با نیویورک تنظیم تره تا تهران؟
میثم تمار
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲
1
ریا کاری تا کی؟یک ملت دارند تلویزیون میبینند یارو بلند بشه بره نماز بخونه؟
تازه حالا دست جلیلی هم رو شد پس چه طور تو مذاکرات بلند شد رفت نماز؟دیدیی میگم تقلب گفتمانی نکنین.
تکلیف گرا
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲
0
امام تو نوفل لوشاتو جلوی اون همه خبرنگار جلسه رو ترک کرد و امروز اون حرکت امام زبان به زبان نقل می شه. مقصر اصلی صدا و سیماست و نامزدها هم می بایست رعایت می کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲
0
اين كه چيزي نيست تو شيرتز خودمون كنار حرم احمدبن موسي ع كتاب فروشيه اونم از چه كتابهايي! که موقع اذان همچنان به كاسبي مشغول است مثل اينكه ميترسه ببنده بره نماز ( يك وقت نيان دكانشان را ببندند )
روح اله باصری
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲
0
از نماز نمیشه گذشت ولی کمی هم نکات مثبت رو ببینید چرا همیشه نیمه خالی لیوان رو می بینید؟
ننن
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲
0
اگه دقت کنید تازه نماز شروع شده بود