کد خبر: ۴۰۱۹۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۲

رقبای دکتر روحانی در دولت آینده چه کاره می شوند؟

به نظر می رسد با توجه به شعار اعتدال گرایی روحانی و روحیاتی که از وی در اذهان وجود دارد، او می تواند دولتی فراجناحی و متشکل از همه طیف های فکری رایج در کشور را تشکیل دهد.
شیرازه - محمد برجی/ بعد از این که ملت ایران با حضور حماسی خود در انتخابات 24 خرداد دکتر حسن روحانی را به عنوان رئیس یازدهمین دولت خود انتخاب کردند، انتظارها از وی برای عمل به شعارها و وعده ها صد چندان شده است.
طبیعی است که دکتر روحانی برای تحقق شعارهای خود نیاز به کارشناسان، نخبگان و برنامه ریزانی دارد تا انتظار به حق مردم ایران را برآورده کند.

به نظر می رسد با توجه به شعار اعتدال گرایی روحانی و روحیاتی که از وی در اذهان وجود وجود دارد، او می تواند دولتی فراجناحی و متشکل از همه طیف های فکری رایج در کشور را تشکیل دهد.
شاید برای تحقق چنین دولتی کسی جز نامزدهای رقیب روحانی در ماراتن رقابت برای کسب کرسی ریاست جمهوری شایسته تر و محتمل تر نباشد.

روحانی در بیانه بعد از پیروزی خود کدهایی را به استفاده نامزدهای رقیب  در دولت خود داد.
وی گفت: "دست همه اعتدال‌گرایان، اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان را به گرمی می‌فشارم و از همه کسانی که این بنده کوچک را شایسته اعتماد خود دانستند درخواست کمک و همکاری در ادامه راه دارم و از دیگر نامزدهای محترم که با حضور و رقابت خویش به خلق حماسه سیاسی و شفافیت دیدگاه‌ها کمک کردند تشکر می‌کنم و مساعدت آن‌ها را در راه خدمت به ملت انتظار دارم".
حال سوال اینجاست که این تئوریسین های بزرگ با ایده هایی که شیرین وجالب است و هر کدام اگر اجرایی شود ایران آباد وسرسبز می شود کجای دولت یازدهم قرار می گیرند؟ به نظر می رسد هر 8 نفر کاندیدای ریاست جمهوری نخبه هایی هستند که هر کدام کتابی ناخوانده برای ریاست کشورند.


به جز دکتر محمد رضا عارف که با کناره گیری از انتخابات به تعبیری پاس گل را به روحانی داد امروز و با درخواست های حامیان روحانی بیشترین شانس را برای نشستن در کنار صندلی ریاست جمهوری و در جایگاه معاون اولی خواهد داشت، شیرازه به بررسی وضعیت احتمالی نامزدهای رقیب روحانی در دولت آینده می پردازد.

دکتر محسن رضایی مدت های مدیدی است که می گوید کلید حل مشکلات اقتصادی در دست اوست. کتاب برایش نوشته و تحلیل می کند. دانشگاه رفته و درسش را خوانده می خواهد و به قول خودش می تواند پنج میلیون شغل خانگی به وجود آورد. خلاصه می تواند با  یک تیر چند نشان بزند.

اکنون با توجه به این که رضایی و روحانی هر دو در زمان جنگ تحمیلی و مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری نزدیکی داشته اند احتمال می رود با خوش بینی در کابینه خود و یا در سطح مشاوران خود از رضایی استفاده می کند.

دکتر محمدباقر قالیباف که معتقد است که بافت های فرسوده مشکل اشتغال و مسکن را حل و شش ماه قیمت‌ها و ارز را تثبیت می کند، نیز می تواند گزینه خوبی در تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید روحانی باشد. اما با توجه به این که در مناظره ها اصطکاک هایی بین روحانی و قالیباف بوجود آمد و حتی کار به تقابل هم کشید انتظار نمی رود که قالیباف در کابینه دکتر روحانی جایی داشته باشد و به احتمال زیاد به دلیل این که طرفداران وی در شورای شهر تهران رای آوردند در شهرداری ابقا خواهد شد.

دکتر سعید جلیلی  که مرتب شعار مقاومت و ایستادگی سر می دهد و کارنامه خوبی در دفاع از منافع نظام در موضوع هسته ای داشته است و هم بر شرایط فعلی پرونده هسته ای احاطه کامل داشته و از طرفی علاوه بر دبیری شورای عالی امنیت ملی، نماینده رهبر انقلاب در این شوراست، می تواند گزینه مناسبی برای ادامه فعالیت در پست فعلی یا منصبی مشابه باشد. اما با این که وی چقدر شانس ماندن در مسند را در دولت آینده دارد بستگی به دیدگاه روحانی درباره نحوه مدیریت در بحث هسته ای دارد.

دکتر علی اکبر ولایتی که سابقه 16 ساله در امور دیپلماتیک دارد و از قرابت گفتمانی نزدیکی هم با روحانی برخوردار است، می تواند گزینه مناسبی برای حضور در کابینه دکتر روحانی برای تصدی پست هایی همچون وزارت خارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی یا نماینده ایران در سازمان ملل باشد.

همراهی ولایتی در مناظره ها با روحانی و بحث کنار نرفتن وی درموضوع ائتلاف به نفع سایرین و منتج شدن به شکست اصولگرایان، سهمی در پیروزی روحانی داشت هر چند که اندک باشد.

به همین سبب ولایتی نسبت با سایرین از شانس بالایی برای حضور در کابینه روحانی برخوردار است و خود ولایتی هم نشان داده که چندان بی میل هم نیست.

شاهد مدعا اینکه وی در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه از شما به عنوان گزینه‌ وزارت امور خارجه و یا دبیری شوارای عالی امنیت ملی دولت یازدهم نام می‌برند، اظهار داشت: نمی‌دانم و بنده هم این موضوع را مانند شما در خبرها دیدم و هنوز صحبتی با بنده نشده است.

سرانجام، مهندس محمد غرضی که سرشار از تجربه های سه دولت است و قبل و بعد انقلاب را تجربه کرده نیز می تواند گزینه مناسبی برای امر مشاوره در اموری مثل نفت و ارتباطات باشد، اما شاید کم اقبال ترین فرد برای حضور در کابینه دکتر روحانی باشد.

اما باید منظر بود و دید که آیا حسن روحانی از 5 نخبه دیگر در دولتش استفاده می کند با نه که در صورت بکار گیری انها و اجرایی شدن طرح ها و ایده هایشان ایران گلستان خواهد شد.

انتهای پیام/523/2
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
3
عجب حوصله ای داری کاکو 45 روز صبر بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
4
جلیلی و قالی باف و غرضی که به هیچ عنوان!!
رضایی شاید.
عارف و ولایتی قطعا
ناشناس
موافقم
ولايتي با عدم كناره گيري از انتخابات به نفع اصولگرايان، به نوعي حركت بدون توپي كرد تا روحاني با پاس عارف گل بزند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
4
ظاهرا بدجوری تو لک رفتی بهتره به رای مردم احترام بذاری حاجی.توکلت به خدا باشه .بسپار به روزگار
اعتدال
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
2
قالیباف به احتمال قوی، وزیر کشور یا وزیر راه دولت آقای روحانی خواهند شد، اما مابقی دوستان را فکر کنم در دولت آینده جایی باشد
محمد شیرافکن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
1
ولایتی و عارف حضورشات در دولت آینده قطعی است، شک نکنید!
سمیرا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
2
مهندس غرضی گزینه خوبی برای وزیر ارشاده!
عليرضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
0
عارف: معاون اول - قاليباف: وزير راه و شهرسازي - ولايتي: جايگزين جليلي در تيم مذاكره كننده با 1+5 - رضايي: مشاور اقتصادي
میثم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
0
اگه روحانی بخواد موفق باشه و اعتدال رو درپیش بگیره حتما باید از قالیباف در وزارت کشور یا معاون اولی استفاده کنه در غیر اینصورت روحانی هم به بن بست احمدی نژاد و خاتمی میرسد.