کد خبر: ۴۰۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۲

احیا زمینهای قلیایی جنوب فارس با سد سلمان فارسی

احيا و توسعه زمين هاي شور و قليايي زير دست با بهره برداری از سد سلمان فارسي
به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، نماينده مجري سد سلمان فارسي در استان فارس گفت:هدف از اجراي اين طرح تأمين آب آشامیدنی شهرهاي واقع در منطقه به ميزان ۶۰ ميليون متر مكعب در سال است.
محمد رضا رحيمي ادامه داد : تأمين آب كشاورزي زمینهای دشت هاي قير و كارزين، علي آباد، افزر و لاغر، با مجموع حدود ۲۰ هزار هكتار در تلفيق با منابع آب زير زميني از جمله ديگر اهداف اين طرح است.
نماينده مجري سد سلمان فارسي افزود: همچنين توليد انرژي برق آبي توسط دو دستگاه توربين با ظرفيت هر دستگاه سه مگاوات، كنترل سيلاب، احياي اراضي شور و قليايي دشتهاي داراي قابليت توسعه و اشتغال زايي و افزايش توليدات كشاورزي و دامي در منطقه به عنوان ساير اهداف طرح در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به پيشرفت ۹۹ درصدي اين طرح و پایان عمده عمليات اجرايي آن در سال ۱۳۸۸ در رابطه با زمان آغاز مطالعات طرح گفت: مرحله مقدماتي مطالعات و مطالعات مرحله اول از سال ۱۳۶۳ آغاز و در سال ۱۳۶۹ پايان يافت.
مطالعات مرحله دوم نيز از سال ۱۳۷۰ آغاز شد و در سال ۱۳۷۷ به پایان رسيد.
وي در رابطه با ويژگيهاي منحصر به فرد سد سلمان فارسي قير گفت: اين سد از نوع بتني قوسي ، وزني با طول تاج ۳۵۲ متر بوده و ارتفاع سد از عميق ترين نقطه پي ۱۲۵ متر است.
رحيمي بیان کرد:انتخاب بتن اين سد به عنوان بتن برتر سال ۸۸ در كميته مربوطه و معماري زيباي آن از ديگر ويژگيهاي متمايز كننده اين سد است.
وي ميزان اعتبار هزينه شده براي طرح را يك ميليارد و ۸۰۰ ميليون ريال اعلام کرد.
اين مقام مسوول با اشاره به نقش موثر سد سلمان در منطقه، اين سد را يكي از پنج سد بزرگ استان دانست و با تاكيد بر اثرات مفيد آن در بخش هاي صنعت و كشاورزي، ميزان آب اختصاص يافته به اين بخش ها را به ترتيب ۱۰ ميليون متر مكعب و ۱۵۰ ميليون متر مكعب عنوان كرد.
رحيمي در خصوص اثرات سد سلمان قير بر اين بخش ها گفت: از زمان آبگيري اين سد در اسفند ماه ۱۳۸۵ تاكنون، بخش كشاورزي و آشامیدنی، از آب آن بهره مند شده اند.
سد مخزني سلمان فارسي (قير) در جنوب شرقي فارس بر روي رودخانه قره آغاج در محل تنگه كارزين واقع شده است.
دسترسي به محل سد از طريق راه اختصاصي آسفالته به طول ۱۳ كيلومتر منشعب از كيلومتر ۱۲ جاده قير به فيروزآباد صورت مي گيرد.
نظرات بینندگان