کد خبر: ۴۲۵۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۲

کار آفرین بسیجی موفق به تولید ورمی کمپوست با کیفیت جهانی شد

شهرام ناجی، یکی از کارآفرینان بسیجی لارستانی است که با حمایت بسیج سازندگی لارستان و جهاد کشاورزی لارستان با استفاده از وام خود اشتغالی اقدام به تولید کود ورمی کمپوست با استفاده از بازیافت فضولات دامی و ضایعات کشاورزی نموده است.
به گزارش خبرنگار شیرازه از لارستان، ناجی در خصوص این طرح اظهار داشت: کود ورمی کمپوست با استفاده از فضولات دامی و یا افزودن برخی ضایعات کشاورزی جهت کنترل ترکیب درصد مواد مغذی داخل کمپوست تهیه می شود.

وی افزود: از جمله مزایای این کود طبیعی می توان به کاهش گازهای گلخانه ای، زیستي، سازگار بودن و عاری از بوی نامطبوع، عاری از بذر علف هرز و حشرات، کمک به اصلاح خاک افزایش ترکیبات آلی قابل استفاده در زمینه های ماسه ای، قابلیت نگهداری آب( کاهش تبخیر سطحی) کنترل فرسایش خاک افزایش سرعت رشد گیاه، کاهش اتلاف مواد مغذی موجود در کود در حین تولید، افزایش سرعت تولید کمپوست و کاهش چشمگیر عوامل بیماری زا و پاتوژن ها اشاره کرد.

مهندس شهرام ناجی در خصوص نحوه ی تولید این کود بیان داشت: برای حفظ گیاهان، نگهداری گلخانه ها، گسترش مزارع و درختان میوه نیازمند مواد آلی می باشیم.

قدرت لایزال پروردگار با خلقت موجودی ارزشمند بنام کرم خاکی توانسته یکی از عمده ترین نیازمندی بستر گل و گیاه یعنی مواد آلی را با وجود فضولات این جانور تامین نماید.

ورمی کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیک نوعی کرم خاکی با نام علمی Eisenia fotida می باشد.

این جهادگر بسیجی در خصوص نحوه ی فعالیت کرم خاکی و تولید کود اظهار داشت : این جانور با تغذیه از مواد آلی موجود در طبیعت آن را به کود آلی مغذی تبدیل نموده به گونه ای که در حال حاضر این کود به عنوان یکی از غنی ترین کودهای آلی بیولوژیک شناخته شده در دنیا کاربرد دارد.

کرم های زباله خوار با تغذیه زائدات آلی آنها را تجزیه و دگرگون می نمایند. فرایند هضم این کرم ها به تغییر سریع تر مواد آلی منتهی شده و کمپوست تثبیت می شود.

نتیجه این عمل دستیابی به ورمی کمپوست با کیفیت بالا است که با بالاترین استانداردهای جهانی برابر می کند.

گفتنی است محل تولید این کود طبیعی در 25 کیلومتری جاده لار بندرعباس می باشد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مرضيه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲
0
سلام خدا قوت
امكانش هست با اين كار آفرين در ارتباط بود جهت مشاوره وراه اندازي .
جعفر صالحی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲
0
سلام دست مریزاد
چطور میشه سوالاتی از از این مهندس پرسید؟