کد خبر: ۴۳۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۲
حرف های جدی دو تن از نمایندگان فارس در مجلس

ذوالانوار: کلید روحانی از جنس تدبیر باشد نه چوبین/قادری: فاصله استان‌های محروم و برخوردار کاهش یابد

با شناختی که از اوضاع اقتصادی وجود دارد، به دولت توصیه می‌کنم که با مسائل و موضوعات اقتصادی واقعی تر برخورد کند و وعده‌ ای که امکان تحقق آن وجود ندارد را مطرح نکند.
به گزارش شیرازه، دو تن از نماینده های مردم شیراز صبح امروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق های میان دستور خود ضمن پرداخت به شرایط منطقه و وضعیت اقتصادی کشور انتظارات خود را از دولت یازدهم بیان داشتند.

کلید روحانی تدبیر باشد نه چوبین


سید‌حسین ذوالانوار با یادآوری اینکه نیل به تمدن نوین اسلامی در عرصه جهانی نیازمند تولید علم و فناوری است، گفت: حماسه سیاسی و انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید کشور اتفاقی مبارک است و کلید دولت وی باید کلید تدبیر و امید به خدا و نه اینکه کلیدی چوبین باشد.

شیرینی واردات از خارج برای برخی از مدیران وسوسه ایجاد کرد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حیطه سخت افزاری چند تذکر به رئیس جمهور جدید باید داد و نخستین این تذکرها این است که دکل‌های حفاری در جهاد دانشگاهی ساخته و تحویل وزارت نفت داده شد و مدت‌ها نیز از سوی این وزارتخانه به کار گرفته و جواب خود را پس داده است.

وی افزود: قرارداد ساخت  12 دکل با سازنده‌های یاد شده بسته شد ولی هنوز پس از 2 سال قرارداد ابلاغ نمی‌شود، علت چیست؟

این نماینده مجلس نهم، ادامه داد:‌ حدود 15 سال است که تجهیزات ضد انفجاری برای پالایشگاه‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و پالایشگاه اراک قراردادی را با شرکت داخلی این تجهیزات منعقد کرد و ابزار‌ها را تحویل گرفت ولی متاسفانه شیرینی واردات از خارج برای برخی از مدیران وسوسه ایجاد کرد و با بیگانگان عقد قرارداد کردند و تولید کننده بومی سرگردان ماند.

ذوالانوار تصریح کرد: در صنعت خودروسازی، مغز خودرو‌ها بومی سازی شد و با ایران خودرو قرارداد بسته شد ولی باز همان شیرینی واردات از خارج این طرح را ناکام گذاشت.

سلطان موبایل ایران عامل ورشکستگی شرکت های تولیدی

نماینده مردم شیراز در مجلس نهم با بیان اینکه در داخل کشور 5 شرکت تولید تلفن همراه تاسیس شد، گفت: ولی متاسفانه سلطان موبایل و همراهان وی باعث ورشکستگی 4 شرکت شدند.

بر رفتار وزرای دولت نظارت می کنیم

وی افزود: رئیس‌جمهور جدید از این موارد بسیار است ولی در دولت جنابعالی پیشگامان صنعت همچون زنگنه، نعمت‌زاده و جهانگیری وجود دارند و نمایندگان مردم نظارت بر رفتار آنها می‌کنند تا آشکار شود که این افراد با صنعت چه خواهند کرد.

ذوالانوار تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی است و مقام معظم رهبری نگرانی های خاصی در حوزه فرهنگی دارند.

50 هزار مسجد روحانی ندارد!

وی ادامه داد:‌ تعداد اساتید دروس معارف و طلاب چه نسبتی با تعداد دانشجویان دارد، متاسفانه در بین 12 میلیون دانش آموز تنها 8 هزار طلبه وجود دارد و آن هم صرفاً برای نماز جماعت حضور می‌یابد.

این نماینده مجلس نهم، یادآور شد: به ازای هر هزار پانصد دانش آموز تنها یک طلبه برای یک ساعت وجود دارد و این میزان در دانشگاه آزاد پنج هزار دانشجو به ازای یک طلبه است و وضع دانشگاه‌های دولتی نیز تعریفی ندارد.

ذوالانوار تصریح کرد: هزینه یک تحصیل یک دانشجو علوم انسانی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری به ترتیب دو و نیم میلیون، پنج و نیم میلیون و چهارده و نیم میلیون تومان است در حالی که هزینه تحصیل هر طلبه در حوزه علمیه در مقاطع مختلف چهارصد و چهل هزار تومان است.

وی با انتقاد از اینکه 50 هزار مسجد روحانی ندارد، گفت: در کشورهای دیگر جهان هزینه‌های فرهنگی چیزی بالغ بر 7 درصد از بودجه را به خود اختصاص می‌دهد ولی در ایران تنها 3 درصد از بودجه به مسائل فرهنگی مختص می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس نهم، تصریح کرد: آمار طلاب ایران دویست و سی هزار نفر هستند در حالی که در کشور پاکستان میزان طلاب دومیلیون ششصد هزار نفر هستند.

این نماینده مجلس نهم، ادامه داد:‌ طلاب ایرانی زندگی سختی دارند، هز طلبه مجرد 170 هزار تومان و هر طلبه متاهل حدود 370 هزار تومان شهریه دریافت می‌کند.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند امروز جوانان ایران آماج شبهات دینی و عقیدتی هستند و هدف دشمنان از این کار گرفتن پشتوانه‌های انقلاب از نظام اسلامی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: رابطه حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی رابطه حمایت متقابل است و دولت باید با رعایت حفاظت از استقلال حوزه، نهایت حمایت را از حوزه‌ها داشته باشند.

 بی توجهی به حوادث خاورمیانه مشکلات جدی برای کشور به دنبال خواهد داشت

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به عنوان ناطق میان دستور با اشاره به تحولات منطقه اظهار داشت: این روزها منطقه خاورمیانه آبستن حوادثی است که کم توجهی به آن می‌تواند مشکلات جدی برای کشور و منطقه به دنبال داشته باشد. هرچه به هم ریختگی اوضاع در کشورهای منطقه ادامه پیدا می‌کند، اهمیت نقش و جایگاه ولی فقیه در نظام مردمی و اسلامی ما مشخص می‌شود. 

وی ادامه داد: اگر در قانون اساسی جایگاه ولایت فقیه به درستی مورد توجه قرار نگرفته بود، معلوم نبود که سرنوشت کشورما در جریانات و حوادث سال‌های قبل بهتر از سرنوشت کشورهایی مانند مصر و سوریه بشود. جا دارد خدا را به خاطر الطاف خداوندی و تیز بینی مقام معظم رهبری و مجلس خبرگان رهبری شاکر و سپاسگذار باشیم.

در لایحه اصلاح بودجه 92 موارد اختلاف بین دولت قبلی و مجلس را ارائه نشود

نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: به سهم خود از اهتمام هیئت رئیسه مجلس و صدا وسیما به دلیل پخش مستقیم جلسات رای اعتماد به وزرای دولت یازدهم تقدیر و تشکر می‌کنم. همچنین به دولت توصیه می‌کنم که در ارائه لایحه اصلاح بودجه 92 سعی نکند موارد اختلاف بین دولت قبلی و مجلس را مجدداً به مجلس ارائه کند چرا که در این رابطه شفافیت بودجه، عدم واگذاری اختیارات تام و تمام در مورد انتخاب نوع پروژه‌ها، واگذاری بدون محدودیت تخصیص، رعایت اصول 52 و 53 قانون اساسی جلوگیری از افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی از طریق انتشار اوراق مشارکت و عدم واگذاری حاصل از واگذاری سهام به دولت مجلس آنها را پذیرفته و خدشه‌ای به آن وارد نخواهد شد.

دولت با مسائل اقتصادی واقعی تر برخورد کند

قادری گفت: این روزها شاهد وعده‌های مدت‌دار توسط دولت هستیم. با شناختی که از اوضاع اقتصادی وجود دارد، به دولت توصیه می‌کنم که با مسائل و موضوعات اقتصادی واقعی تر برخورد کند و وعده‌ ای که امکان تحقق آن وجود ندارد را مطرح نکند. همچنین از دولت انتظار داریم در اسرع وقت نسبت به تهیه آیین نامه‌ها و عملکردهای اجرای برنامه بودجه و قوانین عادی اقدام کند تا شاهد اجرای مصوبات مجلس باشیم. 

وی اظهار داشت: جدی بودن مشکلات اقتصادی ایجاب می‌کند که در اسرع وقت شورای گفت‌وگو در سطح ملی و استان‌ها فعال شود و مشکلات موجود را جمع‌بندی و در صدد ارائه راه حل برآید. همچنین تسریع در آغاز به کار شورای عالی اداری و سرعت دادن به واگذاری تصدی‌ها و کاهش موانع اداری و در نتیجه کاهش موانع فضای کسب و کار لازمه صورت دادن به رشد و توسعه اقتصادی و حل معضلات اقتصادی جامعه است.

 فاصله میان استان‌های محروم و استان‌های برخوردار کاهش یابد

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: از دولت انتظار داریم جهت توجه به رشد متوازن و عدالت اجتماعی و اقتصادی، نسبت به توزیع متوازن اعتبارات بانکی و منابع صندوق توسعه ملی در بین استان‌ها اهتمام جدی داشته باشد. همچنین از دولت انتظار داریم که توجه به عقب افتادگی استان‌ها در بخشی از شاخص‌ها، مبنای اعتبار توزیع در لایحه بودجه 93 قرار گیرد و شکاف و فاصله میان استان‌های محروم و استان‌های برخوردار هر ساله کاهش یابد.

  انتظار از دولت برای برای کاهش نرخ بیکاری در فارس

قادری گفت: از دولت انتظارداریم که در برخورد با مسائل کشور همه جا را مورد توجه قرار دهد. اگر برای احیای یک دریاچه کار گروه تشکیل می‌دهد، خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های استان فارس از جمله دریاچه‌های پریشان و بختگان را مدنظر قرار دهد. همچنین از دولت انتظار داریم برای کاهش نرخ بیکاری در استان فارس به عنوان دومین استان دارای نرخ بیکاری چاره ای بیندیشد. همچنین موضوع انتخاب استاندار موضوعی است که توجه ویژه ای را می‌طلبد.

انتهای پیام/523/5


نظرات بینندگان