کد خبر: ۴۴۰۵۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۲

پیشرفت 35 درصدی سد کوار پس از 42 سال!

با سپری شدن 42 سال از شروع مطالعات و سالها از کلنگ‌زني، سد میرزای شیرازی کوار فقط 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است!

به گزارش شیرازه به نقل از بهارکوار، سازمان آب منطقه ای فارس، از سال 1350 مطالعات خود را به وسیله مهندسان مشاور برای احداث سدی در 10 کیلومتری غرب شهر کوار و 65 کیلومتری جنوب شرقی شیراز روی رودخانه قره آغاج آغاز کرد. (مبشری، فریدون و .... بی تا، ص 121،172 و 188-186 )

بعد از انقلاب، عملیات اجرایی آن شروع شد تا آب این رودخانه را به قسمت دشت کوار هدایت و آب آشامیدنی شهر کوار را تأمین کند. (سازمان آب منطقه ای فارس، بی تا، ص 38 و روابط عمومی سازمان آب منطقه، بی تا، ص 4)

در فارس هیچ دشتی در غنی بودن به پای دشت کوار نمی رسد.

مادام دیولافوآ در رمضان سال 1298 ه.ق در این باره می نویسد:

پس از خروج از کوهستانی که مانند تمام کوهستان های ایران  لَم یَزرع و خالی از سکنه بود، به دشت وسیعی رسیدیم که از حیث خرّمی و شکوه و وسعت بر دشت سروستان برتری داشت. گندم هایی که تازه سبز شده بودند، منظره ی بسیار زیبایی داشتند و مثل این بود که زمین از ریزه های زُمرّد مستور گردیده است ... پس از {منطقه} ورامین، من چنین منظره ی زراعتی ممتاز و خندانی ندیده بودم. خدا را شکر کردم که پس از دیدن آن بیابان های لَم یَزرع، اکنون چشمم به آبادی و سبزه و آب افتاده است. (کتاب کوار زمرد فارس)

در حالی که بخش عمده ای از محصولات کشاورزی مورد نیاز استان و بلکه کشور، اعم از غلات و صیفی و میوه جات از دشت کوار تأمین می شود و بخش عمده ای از محصول گندم استان را که هر ساله موجب کسب رتبه اول استان در تولید گندم در کشور می شود از این شهرستان زرخیز بدست می آید؛ متاسفانه در سالهای اخیر کمبود آب کشاورزی، کشاورزان کواری را با مشکلات عدیده ای روبرو ساخته است.

البته مشکل کمبود آب در شهرستان کوار محدود به آب کشاورزی نمی شود و مردم این شهرستان با کمبود آب شرب موردنیاز خود نیز مواجه هستند.

حال پس از گذشت 42 سال از شروع مطالعات و سالها از کلنگ زنی، متاسفانه به دلیل عدم توجه لازم مسئولین امر و کمبود اعتبارات تخصیصی به پروژه، این سد که از نوع سدهای نسبتاً کوچک می باشد و بار مالی زیادی به کشور تحمیل نمی کند همچنان ناتمام مانده و پس از 42 سال تنها 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

داریوش اسماعیلی نماینده مردم کوار در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه اظهار داشت: انتظار می‌رفت در سال‌های گذشته که کشور از اعتبارات عمرانی خوبی برخوردار بود اعتبار لازم برای پروژه سد ميرزاي شيرازي جذب می‌شد و این سد تا به امروز به اتمام می‌رسید.

وی با بیان اینکه کشور از لحاظ بودجه عمرانی وضعیت گذشته را ندارد و در حال حاضر با کمبود اعتبارات عمرانی در اجرای پروژه‌ها مواجه است اضافه کرد: در قانون بودجه سال 92 و در لایحه پیشنهادی دولت، 40 میلیارد ریال به مجلس برای این سد پیشنهاد شده بود که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و استدلال‌هایی که به کمیسیون تلفیق ارائه شد این اعتبار به 70 میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: اعتباری که به این سد تعلق گرفته است برای بهره‌برداری از آن کافی نیست و بسیار کمتر از میزان مورد نیاز است که بتواند تاثیری در عملیات اجرایی این پروژه داشته باشد و امیدواریم در بودجه سال آینده که معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری قول داده تا 15 آذر ماه سال جاری تقدیم مجلس کند، اعتبار کافی برای این سد در نظر گرفته شود.

نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مطالبات جدی و آرزوهای مردم کوار افتتاح سد میرزای شیرازی این شهرستان است که از روز اول تمام تلاشم را برای حل مشکلات این پروژه به کار گرفته‌ام.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
آرمان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲
0
خب دیگه وقتی استانی تو انتخاب استاندار مشکل داشته باشه باید اینطور بلاهایی سر مردمش بیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲
0
کوار شیراز مرودشت جهرم کازرون و... همه جای فارس پروژه ماندگار و ساخته نشده دارد
شهروندs
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲
0
نگران نباشید از ورزشگاه میانرود ، مترو شیراز، راه آهن شیراز، کمربندی شیراز جلوترید
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲
0
کاش از مردم پشت سد هم خبر داشتید ک چ زجری بابت این سد متحمل میشوند