کد خبر: ۴۴۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۲

ناگفته های سفر روحانی از زبان احمدرضا دستغیب

یکی از همراهان رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک، از جزئیات و ناگفته‌های این سفر سخن می‌گوید.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، احمدرضا دستغیب نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیات همراه رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک، شنبه شب در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری در شبکه دوم سیما به بررسی سفر هیات ایرانی به نیویورک پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که نظرتان درخصوص محورها و موضوعاتی که توسط رئیس‌جمهور مطرح شد و منطبق بر سیاست‌های کلان نظام بود چیست، گفت: به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از تمهیداتی که قبل از سفر صورت گرفت و تدابیری که اتخاذ شد، مقدمه خوبی را برای این سفر ایجاد کرده بود. اینکه اصل سفر با تامل صورت گرفت و قرار شد که منتهی به یک نتیجه شود؛ اینکه ترکیب هیات علی‌رغم اینکه تعداد کمی آقای رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند اما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود و همچنین نوع  تبلیغاتی که در حاشیه سفر صورت گرفت، حکایت از این داشت که قرار است گامهای مثبت، موثر و سازنده‌ای در این مسیر برداشته شود که به نتیجه خاص منتهی شود که به عنوان دستاورد بازگشت به جمهوری اسلامی مدنظر قرار بگیرد.

عضو هیات همراه رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک با بیان اینکه مهمترین قسمت برنامه سفر، سخنرانی آقای روحانی بود، افزود: در حاشیه نشست‌ها، هم در سازمان ملل و هم در حاشیه نشست‌هایی که در خارج سازمان داشتیم، آقای روحانی و هیات همراه و به بیان دیگر جمهوری اسلامی، در کانون توجه افکار عمومی، پژوهشگران و تحلیل گران بودند.

دستغیب با اشاره به ترسیم صحیح وضعیت جمهوری اسلامی، شرایط بین‌الملل و هژمونی و استیلایی که امپریالیست و کشورهای غربی در منطقه خاورمیانه ایجاد کردند، گفت: اتفاقا در افق معنایی صحبت‌های اوباما، این مساله و اذعان به حجم اعتراضات نسبت به سیاست خارجی ایالات متحده، وجود داشت. از سوی دیگر اشاره خوبی به مباحثی که در ارتباط با مداخله‌های نظامی و دخالتهایی که کشورهای غربی و حتی خود ایالات متحده در طول سالهای گذشته داشته، شد.

وی ادامه داد: ترسیم صحیح عنوان تروریسم توسط دکتر روحانی در صحن مجمع عمومی نیز خوب بود. رئیس‌جمهور به دو نکته اشاره کرد. او هم تروریسم که اوج افراط بود را محکوم کرد و هم از سوی دیگر، نوع تدابیری که کشورهای غربی برای مهار تروریسم دارند که خود یک فاجعه سنگین‌تر را علیه بشریت ایجاد می‌کند، مورد توجه قرار داد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به بحث تحریم‌ها علیه کشورمان و عنوان ضدصلح و ضدبشریت دادن به این تحریم‌ها از سوی رئیس‌جمهور اشاره کرد و اظهار داشت:در نهایت رئیس‌جمهور در تداوم حماسه سیاسی که با عنوان گفتمان امید، تدبیر و اعتدال در خردادماه پیروز شد، پیشنهادات قابل تاملی را در مجمع ارائه کردند.گام نخست این پیشنهادات پذیرش حق طبیعی، قانونی و مسلم ایران بود که از سوی رئیس‌جمهور به کرات در مجمع، جلسات و دیدارها مطرح شد؛ نکته دوم در ارتباط با دغدغه کشورهای غربی بود که آقای روحانی به صراحت گفتند به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما برای رفع نگرانی و دغدغه‌ای که کشورهای غربی دارند، آمادگی کامل داریم که در چارچوب منافع ملی خودمان از آن دفاع کنیم.

دستغیب کلید واژه سفر به نیویورک را عنوان "جهان علیه خشونت و افراطی گری" دانست و تصریح کرد: این کلیدواژه در مقابل گزینه‌های دیگر که در طول ماهها و سالهای گذشته توسط ایالات متحده مطرح شده بود، قرار گرفت. این حرکت به سمت صلح و اعتدال و پرهیز از خشونت و افراطی‌گری مورد توجه هیات‌های عالی‌رتبه کشورهای مختلف قرار گرفت.

وی درخصوص مهمترین موضوعات ناگفته‌ای که  از دید خبرنگاران پنهان مانده، به سطح بالای مذاکرات و ملاقات‌ها اشاره کرد و افزود: این بدان معنا نیست که کشورهای دیگر در عرصه بین‌الملل برای ما مهم نیستند. هر کدام از آنها به عنوان یک بازیگر جایگاه خاص خودشان را دارند اما  واقعیت این است که برخی از کشورها پیشرفته‌تر و تاثیرگذارتر هستند، کما اینکه جمهوری اسلامی اسران جزو کشورهای تاثیرگذار و قدرتمند در منطقه است. بنابراین نوع جلسات و مذاکرات با کشورهای مختلف، بر همین اساس بود.

عضو هیات همراه رئیس‌جمهور در سفر نیویورک جلسه رهبران اسلامی را تبلور وحدت، انسجام و جلوه‌های زیبایی دانست و گفت: شاید این جلسه از جمله جلساتی بود که از دید دوربین‌ها مخفی ماند. در این جلسه روابط بسیار خوب بود و صحبت‌های بسیار شفاف، سریع و پاسخ‌های مستدل دریافت می‌شد.

"به گمانم فراتر از مصاحبه یا پاسخ به سوالات، نوع هم اندیشی در جلساتی که توسط رئیس‌جمهور اداره می‌شد، بود. از نکات قابل توجه در جلساتی که برگزار می‌شد، فعال بودن همه اعضای هیات بود. اگرچه آقای روحانی در صدر هیات بودند و مخاطب و کانون توجه بودند اما این هیات که تعدادش اندک بود، فعال و در ارتباط بود".

دستغیب با اشاره به حضور ظریف وزیر خارجه و مشاورین رئیس‌جمهور در جلسات و همچنین حاشیه جلسات، اظهار داشت: هیات همراه تلاش می‌کرد از همه فرصت‌ها در حاشیه  سفر و ملاقات‌ها استفاده فراوان ببرد. علاوه بر این، تسلط به زبان‌های خارجی توسط اعضای همراه بسیار موثر بود زیرا در برقراری روابط با افرادی که از هیات‌های مختلفی آمده بودند، دیگر انتظاری برای مترجم و برقراری ارتباط نبود.

وی با اشاره به حضور سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در این سفر گفت: وی نیز جدا از جلساتی که داشتیم، جلساتی را با ایرانیان در نیویورک و  کلیمیان و اقلیت ها برگزار کرد. در برخی از جلسات، حاضرین تعجب می‌کردند که جمهوری اسلامی کرسی‌ای را در پارلمان برای اقلیت‌های دینی دارد. حتی در جلسه رسانه‌های غربی نیز تعجب کردند. واقعا جای تعجب دارد علی رغم اینکه آنها خودشان امپراطوری‌های رسانه‌ای هستند، از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند و برایشان جالب بود که این جایگاه در جمهوری اسلامی برای اقلیت‌ها وجود دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم مردم و هم هیات‌های دیگر اخبار مربوط به آقای روحانی را دنبال می‌کردند، گفت: بارها در ترددهایی که در حاشیه مراسمات داشتیم و یا در حاشیه هتل، هیات‌های کشورها به این موضوع اشاره می‌کردند.

"برخلاف اطلاعاتی که در فضای سایبر در مورد محل اسکان هیات ایرانی منتشر شد، هتل ما بسیار نزدیک به سازمان ملل بود. همین هم فرصت خوبی را برای هیات ایرانی فراهم کرده بود".

دستغیب در پاسخ به این سوال که مجلس شورای اسلامی برای عملیاتی شدن اظهارات رئیس‌جمهور درخصوص بحث هسته‌ای، سوریه، رژیم‌صهیونیستی و مبارزه با خشونت‌گرایی و افراطی‌گرایی چه خواهد کرد، با بیان اینکه گام اول در دولت برداشته شد و اقدامات غیرموازی حذف شد و یک صدای واحد از دولت و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قالب دیپلماسی جدیدی که به کار برده شده بود شنیده شد، اظهار داشت:  آنچه که توسط رئیس‌جمهور موضوع می‌شد، مطالبی بود که توام و همراه با رهنمودهای مقام معظم رهبری بود و در چارچوب و تداوم آن، بحث‌ها در سطوح مختلف توسط وزیر خارجه و سایر اعضای دولت در سازمان ملل دنبال می‌شد.

وی با بیان اینکه این صدای واحد که از قبل در دولت و هیات همراه هماهنگ می‌شد حتی در جلسات حاشیه‌ای و در جلسات با ایرانیان مقیم آمریکا، فعالین سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، شنیده می‌شد و نسبت به آن تصمیمات، اعتمادسازی بیشتری صورت می‌گرفت، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که باید همین وضعیت را ما درون کشور خودمان داشته باشیم. ضمن استقلال قوا باید آنچه به عنوان سیاستهای کلی و رهنمودهای رهبری است، همزمان و توامان در قوه مقننه و مجریه به پیش برده شود.

"آنچه باید اتفاق بیفتد ممانعتی برای نقد منصفانه و اظهارنظر به شرایط ممتازی که در عرصه بین‌المللی داریم، نیست. آن محترم است و به جای خودش وجود دارد اما یک نوع وفاق، همراهی و یک صدای واحد در زمین کشور هم باید شنیده شود کما اینکه آنچه حاصل موفقیت‌های این سفر و موفقیت‌های سفر دولت به سازمان ملل بود، ماحصل مجموعه‌ای از اقدامات و حمایت‌هایی بود که توسط مردم، مسئولین، نمایندگان رسانه‌ها و فعالین درون کشور صورت می‌گرفت".

عضو هیات همراه رئیس‌جمهور در نیویورک ادامه داد: در ارتباط با مساله هسته‌ای آنها بارها اشاره می‌کردند و می‌گفتند که مساله هسته‌ای شما تبدیل به نمادی از غرور ملی‌تان و ایستادگی‌تان شده و این کمک بزرگی برای پیشبرد مطالبات به حق و قانونی است که وجود دارد.

دستغیب با تاکید بر کمرنگ شدن حاشیه‌ها و پررنگ تر شدن متن برای عدم سو استفاده رسانه‌های بیکانه و کسانی که ماتع پیشرفت هستند، به اقدامات مجلس در راستای اظهارات رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: باید در ارتباط با برخی موضوعات در مجلس از جهت حقوقی و قانونی دست به قانونگذاری بزنیم و در ارتباط با تروریسم و خشونت و سایر موضوعات پیشقدم باشیم که بتوانیم گامهای موثری را در این رابطه برداریم.



نظرات بینندگان