کد خبر: ۴۵۱۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۲

برگزاری یاد روز «حافظ» در شیراز بدون حضور رئیس جمهور/ پخش مستقیم برنامه از شبکه «فارس» و «شما»

جهت حضور سفرای كشورهای خارجی نيز صحبت‌ها و برنامه‌ريزی‌های در اين مراسم شده است اما تاكنون قطعيت حضور آنان مشخص نيست.
به گزارش شیرازه، سرپرست اداره‌كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری فارس از برگزاری همايش بين‌‌المللی بزرگداشت يادروز حافظ با حضور وزير ارشاد و اديبان ملی و بين‌المللی در شيراز خبر داد.

قدرت‌اله تاج‌بخش در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: مراسم يادروز حافظ ‌شامگاه فردا پنج‌شنبه، 18 مهرماه در جوار آرامگاه این شاعر برگزار می‌شود.

وی با تصريح اينكه رئيس جمهور در مراسم يادروز حافظ شركت نمی‌كند، افزود: اين مراسم با حضور علی جنتی،‌ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد‌علی نجفی، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری كشور، آيت‌الله اسدالله ايمانی،‌ نماينده ولی فقيه در استان فارس، حسين صادق‌‌عابدين، استاندار فارس و جمعی مقامات استانی، حافظ‌پژوهان و اديبان ملی و بين‌المللی برگزار خواهد شد.

 تاج‌بخش، اظهار كرد: جهت حضور سفرای كشورهای خارجی نيز صحبت‌ها و برنامه‌ريزی‌های در اين مراسم شده است اما تاكنون قطعيت حضور آنان مشخص نيست.

سرپرست اداره‌كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان فارس در ادامه سخنان خود به تشريح ويژه‌برنامه‌های يادروز حافظ پرداخت و گفت: برپايی نمايشگاه رندی حافظ، نمايشگاه تصويرسازی با همكاری جهاد دانشگاهی، برگزاری تور حافظيه، برپايی نمايشگاه محصولات صنايع دستی، نمايشگاه كارگاه و توليد صنايع، برگزاری مسابقه خاطره‌نويسی از حافظ، بازديد رايگان مردم در روز 20 مهرماه در آرامگاه حافظ، برگزاری شب شعر در كتابخانه اسناد ملی از جمله اين برنامه‌هاست.

وی با يادآوری اينكه برنامه يادروز حافظ از شبكه شما و فارس پخش مستقيم می‌شود،‌ اظهار كرد: برگزاری جلسات تفسير قرآن كريم كه عصرهای يكشنبه‌ كه اكنون دو هفته است اين برنامه با حضور آيت‌الله ايمانی در جوار آرامگاه حافظ برگزار می‌شود از ديگر برنامه‌های يادروز حافظ است.

تاج‌بخش، برگزاری مسابقه نقاشی و خوشنويسی هنرمندان فارس با عنوان نقشی از حافظ، برگزاری مراسم‌های سخنرانی و نشست‌های علمی را از ديگر برنامه‌های اين روز عنوان كرد.

سرپرست اداره‌كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری فارس در پايان خاطرنشان كرد: ويژه برنامه‌های يادروز حافظ به‌همت استانداری فارس، سازمان ميراث فرهنگی، اداره‌كل ارشاد اسلامی، بنياد فارس‌شناسی، صدا و سيمای مركز فارس، سازمان اسناد و كتابخانه ملی، مركز حافظ‌ شناسی، قطب علمی و پژوهش‌های فرهنگی و ادبی فارس، مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی و سازمان فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری شيراز برگزار می‌شود.

برگزاری هفدهمين بزرگداشت يادروز حافظ در 3 بخش
رئيس بنیاد فارس‌شناسی نیز در این نشست با بيان اينكه هفدهمين بزرگداشت يادروز حافظ در 3 بخش افتتاحيه، نشست‌های علمی و برنامه‌های فرهنگی ـ هنری برگزار می‌شود، گفت: نشست علمی يادروز حافظ در 3 بخش ارائه مقالات حافظ، نقد و بررسی كتاب حافظ‌شناسی و رونمايی از جامع‌ترين نرم‌‌افزار حافظ‌‌شناسی انجام می‌شود.

رئيس بنیاد فارس‌شناسی به برنامه‌های علمی يادروز حافظ اشاره كرد و گفت: روز شنبه، 20 مهرماه نشست‌های علمی يادروز حافظ از ساعت 8 صبح در محل سالن اجتماعات كتابخانه اسناد ملی شيراز برگزار ‌می‌شود.

وی با بيان اينكه نشست‌های علمی به 3 بخش تقسيم می‌شوند، گفت: بخش اول مجموعه سخنرانی و ارائه مقالات تحت عنوان «حافظ و گرايش‌های نوين» كه از ساعت 8 صبح آغاز می‌شود.

رئيس بنياد فارس‌شناسی، ادامه داد: بخش دوم نشست علمی از ساعت 11 آغاز می‌شود كه در آن نقد و بررسی كتاب «شرح شوق» نوشته حميديان -مفصل‌ترين شرحی كه بر اشعار حافظ در 5 جلد نوشته شده است- انجام می‌شود.

وی گفت:‌ برنامه سوم نشست علمی بعدازظهر از ساعت 15 الی 17 برگزار می‌شود كه در آن برنامه معرفی و نقد و بررسی نرم‌افزار حافظ صورت می‌گيرد.

جامع‌ترين نرم‌افزار حافظ شناسی رونمايی می‌شود
اين مقام مسئول، ادامه داد: نرم‌افزار حافظ شناسی توسط مؤسسه تحقيقاتی نور در قم توليد شده كه جامع‌ترين نرم‌افزار در مورد حافظ است و در آن بيشتر از 130 جلد كتاب درباره حافظ وجود دارد و علاوه بر اين تقريباً‌ عمده شرح و تفسيرهای ديوان حافظ، آيات و روايات مختلف در اين نرم‌افزار نيز وجود دارد ضمن اينكه اين نرم‌افزار با صدای حسين آهی و ژاله علو به‌صورت گويا درآمده است.

رئيس بنياد فارس‌شناسی از اجرای 3 برنامه ديگر در تالار مركز كتابخانه اسناد ملی فارس به‌ همت اين نهاد خبر داد و گفت:‌ نمايشگاه قطعات خوشنويسی خاندان وصال از 20 الی 22 مهرماه، نمايشگاه زيارت دوست شامل تصاوير بازديد مشاهير در طول زمان از آرامگاه حافظ و جلوه‌گاه هنر كه بداهه‌نويسی ديوان حافظ در سرای سخن كتابخانه مركز اسناد ملی است، برپا می‌شوند.

 وی از رونمايی دفتر شانزدهم حافظ نيز در نشست‌های علمی خبر داد و گفت:‌ در برنامه علمی محور سخنرانی‌ها نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است.

اجرای بیش از 70 برنامه به مناسبت یادروز حافظ
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این نشست با تصريح اينكه حافظ با تركيب عشق و عرفان و فرهنگ ايرانی ـ اسلامی توانست نقطه عطفی را در ادبيات ايران به‌وجود آورد از برگزاری بيش از 70 برنامه فرهنگی در هفدهمين بزرگداشت اين شاعر گرانقدر در فارس خبر داد.

احمد همتی، اظهار داشت: بيش از 70 برنامه فرهنگی در طول ايام بزرگداشت حافظ در فارس اجرا می‌شود كه از جمله آن می‌توان به برگزاری كنسرت موسيقی، تئاتر «دلدار» و اجرای شب‌های شعر با حضور شاعران و اديبان با محوريت حافظ در 30 شهرستان استان فارس نام برد.

اين مقام فرهنگی، بيان كرد: امسال زنگ حافظ با هماهنگی آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان در مدارس فارس نواخته می‌شود.

انتهای پیام/523/4
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲
0
فارس که شبکه استانیه و شما هم کمتر مخاطبی داره...واقعا حق حافظ نیست که چند ساعات وقت از شبکه یک یا دو یا سه و یا چهار به پخش مراسم بزرگداشتش اختصاص داده بشه؟!
تا کی ما در شیراز و فارس باید ذهنمون رو محدود به خودمون بکنیم. پخش این برنامه از شبکه سراسری ارزش داره. من و شمای استان فارسی که حافظ رو میشناسیم!