کد خبر: ۴۵۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۲
شب گذشته در شیراز

جامع ترین نرم افزار حافظ خوانی و حافظ شناسی رونمایی شد

خواندن تمام غزل‌های حافظ به دو شيوه زيباخوانی و فارسی‌خوانی دقیق اشعار كه برای اولين بار در اين نرم‌افزار انجام گرفت و در آن 15 تن از بهترين گويندگان صدا و سيما به شعرخوانی می‌پردازند.

به گزارش شیرازه، شب گذشته در مراسم یاد روز حافظ، از جامع ترین نرم افزار حافظ خوانی و حافظ شناسی رونمایی شد.

رئیس مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی نور قم در این خصوص توضیح داد: مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی نور قم وابسته به دفتر مقام معظم رهبری است و اين مؤسسه پس از 7 سال تحقيق و پژوهش نرم‌افزار چند رسانه‌ای جامع حافظ را تدوين كرد.

حجت‌الاسلام اميرسالاری بیان کرد: بهترين و جامع‌ترين نسخه با نگاهی به 35 نسخه چاپی و 44 نسخه خطی در اين نرم‌افزار آماده شده و محور آن نسخه 827 خلخانی با تصحيح خانلری است.

حجت‌الاسلام امير سالاری عنوان كرد: خواندن تمام غزل‌های حافظ به دو شيوه زيباخوانی و فارسی‌خوانی دقیق اشعار كه برای اولين بار در اين نرم‌افزار انجام گرفت و در آن 15 تن از بهترين گويندگان صدا و سيما به شعرخوانی می‌پردازند.

اين استاد حوزه و دانشگاه تصريح كرد: 15 شرح مكتوب از بهترين شرح‌های موجود از جمله شرح تحقيقات علامه طباطبايی و ساير بزرگانی كه در اين باب نوشته‌اند و یک شرح گویا در نرم‌افزار مذكور وجود دارد.

وی خاطرنشان كرد: برای اولین بار ارتباط دو سويه آيات قرآن و غزل‌های حافظ در اين نرم‌افزار در نظر گرفته شده است كه در آن از يك سو با ديدن آيات قرآن می‌توان به هر غزلی كه به آن آیه مرتبط است، وصل شد و از سوی ديگر با ديدن هر غزل می توان به آيات مرتبط با آن غزل دست یافت به طوری كه به هر غزل چند آيه مرتبط است. ترجمه، تفسیر و صوت آیه نیز در نرم افزار موجود است.

حجتالاسلام اميرسالاری عنوان كرد: علاوه بر دو صوت از غزل‌های حافظ يك صوت كامل از قرائت قرآن نيز موجود است و همچنين بيش از هزار روايت و گفتار ائمه معصومين در اين نرم‌افزار در ارتباط با غزل‌ها آورده شده است.

رئیس مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی نور قم ادامه داد: مباحث مربوط به صنايع ادبی از تمام غزل‌های حافظ در اين نرم‌افزار استخراج شده است.

وی گفت: برای اولين بار بازسازی هوشمند رايانه‌ای بيش از 60 نسخه خطی ديوان حافظ كه در سراسر جهان در كتابخانه‌های متعدد وجود داشته و ما اين نسخه‌ها را در اختيار نداريم به صورت ديوان كامل در نرم‌افزار مذكور درآمده است که همه دیوان ها مربوط به نیمه اول سده نهم هجری قمری است.

به گفته وی، فرهنگ‌نامه، واژه‌نامه و ترجمه اشعار حافظ به زبان‌های مختلف عربی، انگليسی، ايتاليايی، تركی، استنابولی و آذری و برخی ترجمه‌های ديگر ذيل هر غزل در اين نرم‌افزار قابل مشاهده است.

حجت‌الاسلام اميرسالاری بيان كرد: ارائه مقدمه و پيشگفتارها از بزرگ‌ترين اساتيد فارسی در اين نرم‌افزار موجود است و فالنامه حافظ با قابليت‌های پيشرفته قابل استفاده است همچنين قسمت‌های ديگری مانند قطعات فيلم، عكس، صوت و آوازهای مرتبط در اين نرم‌افزار موجود است.

این نرم‌افزار توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار فارس، نماينده ولی فقيه در استان فارس و جمعی از نمايندگان شيراز رونمايی شد.

نظرات بینندگان