کد خبر: ۴۵۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۲ مهر ۱۳۹۲

فروش سالیانه 1/5 میلیون دیوان حافظ در کشور

حافظ در تمام لحظات شکست و پیروزی، همدل و همراه و سنگ صبور لحظه‌های نیاز و دردمندی انسان‌ها بوده است و این‌ها راز ماندگاری و معاصر بودن حافظ است.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، شب شعر حافظ در جوار آرامگاه خواجه اهل راز با حضور و استقبال زیاد علاقمندان برگزار شد.

دراین مراسم که با حضور جمعی از حافظ پژوهان، ادبا و شعرا و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس و انجمن دوستداران حافظ در یادروز حافظ برگزار گردید، سخنرانی و شعرخوانی ادبا و شعرا با استقبال زیاد علاقمندان صورت گرفت.

در ابتدای این مراسم، استاد منصور پایمرد، حافظ پژوه و رییس انجمن دوستداران حافظ به سخنرانی با محوریت حافظ و اشعار ماندگار او پرداخت.
پایمرد بیان کرد: حافظ، معاصر‌ترین و مطرح‌ترین شاعر روزگار ما در تمام این چند دهه اخیر بوده است. در زمانی که تیراژکتاب از ۲ تا ۳ هزار بالا‌تر نمی‌رود سالیانه بیش از ۵/۱ میلیون دیوان حافظ فقط در ایران به فروش می‌رسد و این نشان دهنده گسترش و نفوذ شعر حافظ در طبقات مختلف مردم است. حافظ در تمام لحظات شکست و پیروزی، همدل و همراه و سنگ صبور لحظه‌های نیاز و دردمندی انسان‌ها بوده است و این‌ها راز ماندگاری و معاصر بودن حافظ است. و از این روست که شعر حافظ، شعر همیشه است و شعر همیشه، همیشه معاصر است. چه ما باشیم و چه ما نباشیم، چون از ذات و جوهر ناب شعر سیراب می‌شود.

این حافظ پژوه در ادامه، شعر حافظ را بیش از شعر هر شاعر دیگری معاصر دانست و دلایل آن را چنین بیان نمود: اول اینکه از نظر هنجار زبانی و نحوی به راحت‌ترین و درست‌ترین وجه سروده شده است یعنی اگر وزن و قافیه را هم از شعر بگیریم باز جمله بندی بیت براساس نحو درست زبان فارسی است؛ دوم اینکه شعر حافظ با وجود آشنایی نسل جدید با اصول و معیارهای شعر غرب هم چنان مورد توجه است؛ سومین دلیل این است که ابیات حافظ از نظر تصاویر شعری و ایماژ به گونه‌ای است که اگر وزن شعر را از بیت بگیریم باز هم در ذات شعر بودنش تغییری به وجود نمی‌آید؛ و چهارم اینکه در زمینه اجتماعی هیچ شاعری، صراحت و شجاعت خواجه را در نقد روز و روزگار خویش نداشته است.

در ادامه این مراسم شاعران پیشکسوت و جوان فارسی نیز به شعرخوانی پرداختند.

صدرا ذوالریاستین، عبدالرضا اثنی عشر، بنین باباخان، محمد حسین بهرامیان، شاپور پساوند، محمدرضا خالصی، شمیم زمانی، مهدی خضری، سامان فغان دریا، لیلا صدیق، محمد قائدی، هدیه مهاجر، سعید موسوی، محمد مصدق و سعید مهیمنی از جمله شاعرانی بودند که در این محفل، اشعار خود را خواندند.

گفتنی است این مراسم با استقبال بسیاری از سوی مردم و علاقمندان به شعر و ادب پارسی و حافظ دوستان در شامگاه بیستم مهرماه و در مجموعه تاریخی فرهنگی حافظ برگزار گردید.
نظرات بینندگان