کد خبر: ۴۶۵۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۹ آبان ۱۳۹۲
یک سال از دستور فرماندار گذشت

از این اتاق فکرها سند چشم‌انداز شیراز در می‌آید؟

یک سال از دستور فرماندار مبنی بر تهیه سند چشم انداز 1404 شیراز می‌گذرد. در این مدت، دولت هم عوض شده است و احتمال پایان دوران فرمانداری زرین‌کلاه نیز وجود دارد. با این مسائل، آیا این سند چشم‌انداز به زودی رونمایی می‌شود؟

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه؛ «با دستور فرماندار؛ سند چشم‌انداز شهرستان شیراز تدوین می‌شود» این خبر در 14 آبان 91 روی خروجی برخی رسانه‌‌های خبری استان قرار گرفت. حالا اما دقیقا یک سال از انتشار این خبر می‌گذرد. آیا سند چشم‌انداز تدوین شده است؟!

اتاق فکرهایی برای سند چشم‌انداز

جواد زرین‌کلاه فرماندار شیراز روز دوشنبه اول آبان 91 از صاحب‌نظران و اندیشمندان دعوت کرد تا در جلسات اتاق فکر این شهرستان شرکت کنند. او اما دستور کار این جلسات را هم بیان کرده بود؛ «سند چشم‌انداز 1404 و شاخص‌ها و اهداف کلان توسعه در شیراز یا به بیان دیگر مشخص کردن سهم شیراز در این چشم‌انداز» البته طبق گفته آقای فرماندار، برخی موارد دیگر از جمله راه‌کارهای گسترش سرمایه‌گذاری در شیراز، پیش‌گیری و مقابله با پدیده شوم اعتیاد، پیشگیری از نزاع‌های خیابانی، حجاب و عفاف، کارآفرینی و اشتغال، امنیت، برنامه‌های کمی و کیفی فرهنگی، ایجاد پارک‌ها و فضای سبز و بررسی راه‌کارهای کاهش طلاق و تحکیم بنیان خانواده در شهرستان شیراز نیز از جمله مواردی بودند که باید در این اتاق فکر مورد بحث قرار می‌گرفتند.

البته این اولین باری نبود که فرماندار شیراز ار برگزاری جلسه اتاق فکر در فرمانداری خبر می‌داد. او در اواخر فرودین ماه 91 نیز چنین اتاقی را برای مباحث فرهنگی تشکیل داده بود، جلسه‌ای که البته چندان رسانه‌ای نشد.

اتاق فکر؛ از کار مبنایی تا بیلان‌کاری پرزرق و برق!

شیرازه در همان ایامی که زرین‌کلاه از تشکیل اتاق فکر خبر داده بود،‌ طی مطلبی با عنوان «اتاق فکر؛ از کار مبنایی تا بیلان‌کاری پرزرق و برق!» با تقدیر و تشکر از او به دلیل اهمیت قائل شدن برای فرهنگ و توسعه و هم‌اندیشی برای یافتن راه‌کارهای مناسبی برای حل معضلات شیراز، دو نکته را به صورت ویژه به او توصیه کرده بود؛

- ضرورت دارد تا صرف به دعوت عمومی از صاحب‌نظران بسنده نشود بلکه از برخی افراد به صورت ویژه دعوت به عمل بیاد که احتمالا همین‌گونه نیز بوده است. اما بحث اصلی افرادی هستند که یا باید از آن‌ها به صورت خاص دعوت شود و یا در صورت اعلام آمادگی برای حضور ممانعتی برای آن‌ها ایجاد نشود. در این میان حضور افراد جوان بسیار مهم است. برخلاف تفکر رایج در میان برخی که صرفا ذکر اصطلاحات ثقیل و داشتن مدارک دانشگاهی و رزومه علمی و پژوهشی را ملاک نخبگی و کارشناسی یک فرد می‌دانند، برخی جوانان فارغ از این موارد، حرف‌های اصیلی دارند که می‌تواند بسیار شنیدنی و کاربردی باشد.

- صرفا ماندن در کلیات و بیان عبارت‌های کلی، آسیبی است که اتاق‌های فکر را بسیار تهدید می‌کند. در صورتی که اتاق فکر در این دام بیفتد، حاصلی نخواهد داشت جز بیلان‌کار دادن به مقامات بالاتر و صرف هزینه و وقت و انرژی‌ و البته ناامیدی برخی افراد جامعه.

اتاق فکر اول؛ تعیین کارگروه‌ها

اولین اتاق فکر وعده داده شده فرماندار در 7 آبان 91 برگزار شد. زرین‌کلاه در این جلسه گفت: «تمام دستگاه های اجرایی ملزم به تدوین سند چشم انداز توسعه 1404 در دستگاه مربوطه هستند و باید افق حرکت خود در ارتقای شاخص های مختلف در راستای اجرای سند چشم انداز توسعه 20 ساله کشور را ترسیم و در این راستا گام بردارند.» در این جلسه، اعضای هشت کارگروه اتاق فکر شهرستان شیراز که در جلسات هفتگی، افق حرکت دستگاه‌های مختلف در شیراز در مسیر دستیابی به اهداف سند چشم انداز توسعه بیست ساله کشور را ترسیم می کنند هم مشخص شدند.

اتاق فکر دوم؛ اقتصاد شیراز

اما جلسه دوم در 14 آبان 91 و با موضوع محوری اقتصاد تشکیل شد. فرماندار شیراز قبل از این جلسه گفت: «هر هفته یک کارگروه با اعلام شاخص‌ها و تعیین مدیر، عملیاتی می شود تا اهداف کلی، الزامات برنامه، سیاست‌های کلی و طرح های پیشنهادی را ظرف مدت یک ماه به اتاق فکر ارایه کند.» یکی از رسانه‌های استان روز پس از برگزاری این اتاق فکر در مطلبی تحلیلی عنوان کرد که اظهار نظرات نمایندگان دستگاه‌ها و کارشناسان حاضر در این نشست پراکنده بوده است. او موضوع جلسه سوم را مسائل عمرانی مربوط به شیراز بیان کرد.

اتاق فکر سوم؛ برگزار شد؟

اما جلسه سوم، حداقل براساس جستجو در سایت فرمانداری و دیگر رسانه‌ها، اساسا شکل نگرفت. اتاق فکر فرمانداری شیراز، ظاهرا با همان بیان ضرورت در اول آبان و اتاق فکر اول و دوم در 7 و 14 آبان پایان یافت.

یک سال گذشت!

حالا اما یک سال از دستور فرماندار مبنی بر تهیه سند چشم انداز 1404 شیراز می‌گذرد. در این مدت، دولت هم عوض شده است و احتمال پایان دوران فرمانداری زرین‌کلاه نیز وجود دارد. با این مسائل، آیا این سند چشم‌انداز به زودی رونمایی می‌شود؟

شیرازه به زودی در این خصوص با فرماندار شیراز گفتگو خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲
2
شیرازه جان بی خیال