کد خبر: ۴۸۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۲

فرق یارانه نقدی با سبد کالایی: گداپروری خوب؛ گداپروری بد!

کلیدداران اقتصادی کابینه تدبیر توضیح نداده‌اند که اگر از نظر آنها پرداخت یارانه نقدی یا دست کم شیوه پرداخت آن، اشتباه و "گداپروری" است، درباره توزیع سبدهای کالایی میان مردم چه تعبیری می‌توان به کار برد؟
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه به نقل از صراط، در شرایطی که منتقدان پرداخت یارانه نقدی در دولت پیشین، اقدام مذکور را "گداپروری" نامیده بودند، همان ها بعد از به دست گرفتن دولت وعده ای را داده اند که تفاوت چندانی با یارانه نقدی ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی محمد باقر نوبخت اعلام کرده است که توزیع سبدهای کالایی از سال 93 حداقل فصلی یک بار صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که کلیدداران اقتصادی دولت یازدهم از شروع فعالیت این دولت بارها بر نحوه پرداخت یارانه نقدی ایراد گرفته اند و گام اول برای حذف یارانه سه دهک از یارانه بگیران را نیز با عدم گنجاندن موارد مربوط به یارانه نقدی در بودجه 93 برداشته اند.

شواهد و اظهارات مسئولان اقتصادی نشان می دهد دولت تمایلی به ادامه پرداخت یارانه نقدی ندارد و منتظر فرصتی برای حذف آن است.

توزیع سبدهای کالایی برای اقشار مختلف در حالی در برنامه دولت قرار گرفته که هاشمی رفسنجانی در یک سخنرانی در سال 87 گفته بود "ساختن اقتصاد كشور با شيوه گداپروري جواب نمي دهد و لذا بايد در عرصه توليد قدمهاي مهم و اساسي برداريم." همین تعبیر با الفاظ مختلف بارها توسط همفکران او که اکنون کلیددار دولتند استفاده شده است.

مسئولان اقتصادی دولت تدبیر توضیح نداده اند که اگر از نظر آنها پرداخت یارانه نقدی یا دست کم شیوه پرداخت آن، اشتباه و "گداپروری" است، درباره توزیع سبدهای کالایی میان مردم – اگرچه برخی اقشار آنها- چه تعبیری می توان به کار برد؟ اگر قرار باشد پرداخت یارانه به صورت مستقیم به مردم "گداپروری" باشد چه تفاوتی دارد که این یارانه به صورت نقدی توزیع شود یا سبد کالایی؟
نظرات بینندگان