کد خبر: ۴۹۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۰۴ دی ۱۳۹۲

آخرین مصوبات شورای اسلامی شهر شیراز چی بود؟

عضو شورای اسلامی شهرشیراز گفت: از ابتدای آغاز به کار شورای چهارم تا کنون ساعات حضور ۲۱ نفر عضو شورا در جلسه و کمیسیون‌ها ۶ هزار و ۵۷۴ نفر ساعت بوده است.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، احسان اصنافی در بیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شیراز خاطرنشان کرد: در مدت ۱۱۰ روز از تشکیل شورای اسلامی شهر شیراز، ۱۸۷ جلسه، ۲۶ بازدید، ۲۲۹مصوبه در صحن و ۳۰ مصوبه در انتظار در قالب ۶۳۶ ساعت از سوی هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مختلف شورا انجام شده است.

در ادامه جلسه شورای اسلامی شهر شیراز نامه شهرداری به کمیسیون معماری و شهرسازی درخصوص بررسی طرح تفصیلی محله جوادیه به شور گذاشته شد که مورد تصویب قرارگرفت.

یکی از اعضای شورای شهر در مخالفت با این طرح گفت: در طرح پیشنهادی که حدود ۱۱۳ هکتار است، کمتر از ۲ درصد فضای سبز پیش‌بینی شده است که باید باغات زیادی که در این منطقه وجود دارد را به طرح اضافه و به عنوان فضای سبز از آن استفاده می‌کردند.

محمدرضا محمدیان همچنین کل طرح‌های تجاری در جوادیه را ۲ درصد اعلام کرد و این تعداد را نسبت به جمعیت ۹ هزار نفری این منطقه کم دانست.

وی افزود: یکی از علت‌های مراجعه مردم به مرکز شهر انجام امور تجاری، بانکی، کلانتری و غیره است که اگر بخواهیم به حل معضل ترافیک کمک کنیم، باید ارائه این خدمات به طور مناسب در طرح دیده شود.

شهردار شیراز نیز درخصوص طرح تفصیلی جوادیه توضیح داد: روستاهایی که به موجب طرح هادی در داخل حریم شهر قرار می‌گیرند به عنوان یکی از نواحی شهر برای آن‌ها طرح تفصیلی یا جامع تهیه می‌شود.

علیرضا پاک‌فطرت گفت: هدف طرح جامع این است که توسعه به سمت شمال شهر نباشد و اگر این روستا در جنوب شهر بود بیشتر توسعه داده می‌شد.

وی با بیان اینکه اعضای شورا مختار هستند که درخصوص جزییات طرح هم سوال کنند، افزود: اطراف روستا باغات زیادی وجود دارد اما از نظر علم شهرسازی به صلاح نیست که آن‌ها جزو طرح آورده شوند زیرا اگر جزو طرح قرار بگیرند، صاحبان باغ از شرایط استفاده کرده و آن‌ها را تفکیک می‌کنند.

شهردار شیراز تاکید کرد: سرانه فضای سبز محلات دو متر است که در این طرح، استانداردهای فضای سبز و مراکز تجاری رعایت شده است.

در ادامه جلسه نامه ارسالی به کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک درخصوص مساعدت در کاهش عوارض کتابفروشی‌ها مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

عضو شورای شهر در خصوص این درخواست توضیح داد: موضوع پس از بررسی در کمیسیون فرهنگی شورا به کمیسیون بودجه ارجاع داده و در این کمیسیون تصویب شد که با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی در زمان صدور پروانه کتابفروشی در دریافت عوارض ۷۰ درصد تخفیف داده شود.

محمودرضا طالبان افزود: در صورت تغییر کاربری از کتابفروشی به سایر موارد این عوارض به نرخ روز محاسبه و اخذ می‌گردد.

محمدرضا هاجری ضمن اعلام موافقت با این طرح دلیل آن را اینگونه بیان کرد که زیبنده شیراز به عنوان دارالعلم نیست که سرانه مطالعه در این شهر کمتر از ۳ دقیقه باشد.

این عضو شورا همچنین پیشنهاد داد که در تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها کتاب‌های گویا قرار داده شود و کتابخانه‌ها نیز به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی به طور جد مورد حمایت قرار گیرد.

محمد حق‌نگر، دیگر عضو شورا در موافقت با این درخواست گفت: این اقدام، کاری فرهنگی است و یکی از علائم پیشرفت فرهنگی در کشورهای مختلف بالا بردن سرانه مطالعه است.

محمد مختاری در مخالفت با این درخواست استدلال کرد که کتابفروشی هم مانند سایر کارهای تجاری سود خودش را می‌برد و نباید صنوف را تقسیم‌بندی کنیم. علاوه بر آن شهرداری سالانه مبلغ چند میلیارد تومان صرف کتابخانه‌ها می‌کند و جهت احداث کتابخانه در مناطق مختلف شهری زمین اختصاص می‌دهد.

محمدتقی تذروی هم اظهار کرد: تعداد بسیاری کتابفروشی هم‌اکنون وجود دارد که ممکن است آن‌ها هم درخواست تخفیف کنند.

وی همچنین سوال کرد که در مقابل این تخفیف عوارض، چه سودی عاید مردم شهر و شهرداری می‌شود؟

محمدرضا دیهیمی هم با این استدلال که کنترل کردن عدم تغییر کاربری کتابفروشی‌ها کاری خارج از توان شهرداری است با این درخواست مخالفت کرد.

اما با وجود مخالفت‌های منطقی برخی اعضای شورا، درخواست کاهش ۷۰ درصدی عوارض کتابفروشی‌ها به توافق اکثریت اعضاء رسید.

همچنین طرح دو فوریتی بازدید از پروژه‌های سرمایه گذاری کلانشهر‌ها به تصویب رسید که براساس آن حداکثر ۳۰ نفر از اعضای شورا و مدیران شهرداری از پروژه‌های سایر کلانشهر‌ها بازدید خواهند کرد.

عرب، عضو شورای شهر درخصوص این طرح اظهار کرد که سفرهای فرهنگی و سرمایه‌گذاری روال کاری شوراست و نیازی به مصوبه ندارد اما برخی گفته‌اند این طرح از خود جلسه شورا مهم‌تر است که در این صورت باید فکری به حال جلسه کرد!

حق نگر در دفاع از طرح گفت: با سفر به سایر کلانشهر‌ها تجربه کسب کرده و برای پروژه‌های شهری با دید باز‌تر تصمیم‌گیری می‌کنیم.

محمدیان با بیان اینکه با سفر کار‌شناسی طبق دستور جلسه و دعوت رسمی در چارچوب قوانین موافقم، گفت: باید توجه داشت که بقیه شهر‌ها خیلی آپلویی بیشتر از شیراز ندارند و نباید با پول مردم برای کسب تجربه به سفر رفت.

دیهیمی نیز در توافق با این طرح گفت: در دنیا بحث آموزش ضمن خدمت ثابت شده است و من نیز در دوره ۱۰ ساله خدمت در شهرداری هرچه تجربه به دست آورده‌ام از همین بازدید‌ها بوده است.

دراین جلسه نامه موسسه مهرحضرت فاطمه زهرا (س) مبنی برتقاضای مساعدت در ارائه خدمات به بیماران نیازمند با انجام رأی‌گیری مخفی به تصویب نرسید اما هاجری، عضو شورای شهر به عنوان اعتراض برگه مصوبه را امضاء نکرد.

نامه رئیس کمیسیون به خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت درمورد بررسی اعتراض فرمانداری به مصوبه ۳۵۱۹۸ درخصوص بررسی شرح وظائف کمیسیون و بررسی مکان سلب قابلیت استفاده عمومی از مقدار ۱۴/ ۸۲ مترمربع عرصه از مجاور ضلع غربی پلاک ۷۱۱۱/ ۱۷۹به تصویب رسید.

همچنین نامه شهرداری شیراز به دبیرخانه شورا درخصوص مجوز تامین ۵۰ درصد سهم شهرداری بابت تضمین مبلغ تسهیلات مالی فاینانس خط ۲ و با تکمیل خط یک، و همچنین تفاهم نامه فیمابین شهرداری شیراز و هیئت سرمایه گذاری اوکراینی درتامین فاینانس خط ۲و با تکمیل خط یک نیز بررسی شد و به تصویب رسید.

از دیگر دستور کارهای بیستمین جلسه شورای شهر شیراز نامه شهرداری درمورد بررسی تغییر در روال و فرآیند صدور پروانه ساختمانی ارسالی از کمیسیون معماری شهرسازی شورا بود که کلیات این طرح به تصویب رسید.

همچنین بررسی طرح پیشنهادی آبیاری کوه‌های اطراف شیراز به تصویب اعضای شورا رسید.
برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، فارس ، شورا ، مصوبات
نظرات بینندگان